Kaasujalka

Komea lomaunelma

Julkaissut:

|

15.1.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Komea lomaunelma

Täysintegroitu Dethleffs on komean ja tilavan näköinen lomaunelma. Fiatin alustalla ja vain 150 heppaisella dieselillä varustettuna tämän kokoista matkailuautoa saattaisi luulla ”teiden tukoksi”.

Luulo osoittautuu onneksi vääräksi vauhtiin päästyä. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 km/h kestää 12.9 sekuntia, joten kiihdytys paikaltaan suurimpaan sallittuun nopeuteen sujuu alle 20 sekunnin. Maantiellä isoimpiin mäkiin joutuu vaihtamaan kutoselta pykälää tai paria pienemmälle, mutta muuten ei juuri tarvitse tien tukkona olla. Rekkojen ohi pääsee tarvittaessa ja bussit saavat ajaa samaa vauhtia muutenkin, eli matkaa taitetaan ripeän rauhallisesti. Ja mihinkäs sitä lomalla nyt niin kiire olisikaan, että tarvitsi suurinta sallittua ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta rikkoa. Reilusti alle satasen marssinopeudella kulutuskin jää alle kymmenen litran, mutta tämä koeajo sisälsi paljon reipasvauhtista moottoritieajoa tällä kertaa.

Matkailuautossa on hyvä viihtyä myös parkissa ollessa ja Dethleffs on oivaltanut tämänkin asian. Tilaa on neljälle hengelle riittävästi joka suuntaan ja tilavaan takatalliin mahtuu myös matkatavarat polkupyöriä myöden. Takana on tilava U:n muotoinen parivuode ja matkustamon etuosan päältä laskeutuu tarvittaessa toinen parivuode. Sade ropisee kattoon kuuluvasti, mutta lattialämmitys pitää auton mukavan lämpimänä koleallakin säällä. Nykyään sisävalaistuksen voi säätää matkailuautoissa mielensä mukaiseksi ledivalojen avulla, mutta ajovalot ovat vielä sanalla sanoen surkeat. Jos pimeällä joutuu usein matkaa taittamaan, kannattaa harkita kunnon ledivaloja myös keulalle.

Tämän kokoista matkailuautoa saa ajaa vielä pelkällä B-kortilla. Leveyttä on tosin reilusti ja korkeuttakin lähes kolme metriä, mutta erityisesti roima peräylitys saattaa yllättää kokeneenkin kuljettajan. Peilit ovat mallia ”luppakorva” ja sekin saattaa vaatia totuttelua, mutta muuten auto tuntuu ketterältä kaupungissa ja vakaalta maantiellä. Sivutuuli heiluttaa otsapinta-alaltaan suurta koria jonkin verran ja kaukana edessä sijaitsevan ison tuulilasin pyyhkijät näyttävät lähinnä hätää kärsiviltä rankkasateen sattuessa kohdalle, sillä ne kykenevät puhdistamaan käytännössä vain puolet pinta-alasta.

Dethleffsin täysintegroitu Trend 7057 EB on ilmava ja valoisa matkakoti. Se ei ole matkailuautojen kalleimmasta päästä, mutta hintaansa nähden sangen mukava ja laadukkaan viihtyisä kulkine kuitenkin. Toki tuuli suhisee ajon aikana jonkin verran, mutta auton muotoja katsellessa sen ymmärtää helposti. Olisi mielenkiintoista testata tällainen uusi matkailuauto joskus talvipakkasilla, kuulemma näillä pärjää hyvin silloinkin. Ja parasta näissä matkailuautoissa on se, että tontin voi aina valita mielensä ja tarpeensa mukaan.

 

Plussat
Tilava matkakoti
Tontin voi aina valita

Miinukset
Näkyvyys pimeässä ja sateessa
Kulutus nousee helposti vauhdin myötä

Jälkimaku:

Täysintegroitu Detheffs on tilava matkailuauto neljälle hengelle ja lukittavaan tavaratilaan mahtuu pari skootteria ja terassikalustokin. Kuljettajaksi pääsee kuka vaan B-ajokortin omaava, mutta hänen on syytä ottaa huomioon auton mitat ja varsinkin reilu peräylitys. Ohitukset kannattaa myös suunnitella huolella.

Dethleffs 7057 EB 2.3 MJET
Auton hinta varusteineen 82.120 €, perusmallin ovh. 70.590 €
Teho 150 HV
Auton mitat: p739 cm/l233 cm/k294 cm
Sisäkorkeus 213 cm
Akseliväli 404 cm
Massa ajokunnossa 3021 kg
Kokonaismassa 3499 kg
Vetokyky 2000 kg
Turvavyöt neljälle
Vuodepaikat neljälle
Koeajon keskikulutus 11.9 l/100 km

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *