Kaasujalka

Hyundai Kona – Järkihintainen sähköauto

Julkaissut:

|

15.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyundai Kona – Järkihintainen sähköauto

Hyundai Kona electric tarjoaa sähköautoilun riemuja ja risuja suhteellisen järkevään hintaan.

Hyundai Kona electric on sähköauto varsin houkuttelevassa hintaluokassa, sillä halvimmillaan Comfort-varusteltuna auton saa itselleen 42 990 eurolla ja kallein Style-varusteinen maksaa 4000 euroa enemmän. Konan toimintasäde on parhaimmillaan 449 kilometriä, mutta lähdettyäni maahantuojan pihalta ajotietokone näytti 389km. Suomen kylmä talvi verottaa toimintasädettä merkittävästi.

Kuin mikä tahansa muu

Muotoilultaan Kona ei eroa juurikaan polttomoottorikäyttöisistä sisarmalleistaan, tosin pieniä kosmisia eroa löytyy, mutta niitä ei tavallinen Matti Meikäläinen huomaa. Sama linja jatkuu kabiinin puolella, sillä kaikki hallintalaitteet ovat tuttuja polttomoottoriautoista vaihteenvalitsinta lukuun ottamatta. Konassa vaihteet valitaan nappia painamalla. Valitsin asentoon R tai D riippuu mihin suuntaan on lähdössä ja sitten vain liikettä kaasujalkaan.

Kuljettajan ajoasento on oikein hyvä ja kaiken kokoiset saavat varmasti miellyttävän ajoasennon. Pitkän kuskin takana jalkatilat jäivätkin sitten vähän turhan pieniksi. Tavaratila saisi olla suurempi, sillä kylmästä kangistunut pitkä latausjohto valloitti ison osan tilasta.

Ensimmäiset kymmenet metrit Kona eletric singahtaa todella ripeästi eteen päin ja tuolloin huomaa sähkömoottorin hurjan edun, sillä kaikki vääntö on tarjolla heti lähdöstä alkaen. Näin ollen moni tavallinen perheauto jääkin paikalleen seisomaan, kun Kona electric on jo seuraavissa valoissa.

Kona electric on mukavan hiljainen auto, eikä rengasmelu nouse häiritseväksi millään tien pinnalla tai nopeudella. Alustan toimivuuskin on asiallista tasoa. Kuoppaisilla teillä, terävissä töyssyissä ja jäisissä epätasaisuuksissa jousitus vähän kolahteli, mutta kokonaisuutena varsin mallikas.

Sutiiko vai eikö?

Kona on vain etuvetoinen ja se asettaa kiihdytyksille rajoitteita, sillä hurjan kovan väännön ansiosta luistonestojärjestelmä joutuu jatkuvasti töihin. Etenkin epätasaisilla pinnoilla kiihdytettäessä ohjauksella oli ikävästi tapana vedellä vähän joka suuntaan. Tuntui, että luistonestojärjestelmä ei pysynyt mitenkään moottorin hurjan väännön perässä. Se korostui etenkin jos tienpinnassa oli epätasaisuuksia tai liukkaudeltaan erilaisia. Tasaisella pinnalla tuota ei ilmennyt.

Ajettavuuden toinen huono puoli on tunnottomuus talviolosuhteissa.  Polttomoottoriautolla ajaessa kaasupolkimessa tuntee helposti  milloin rengas sutii, mutta Kona electricin kohdalla ei tuntenut sutiiko rengas vai ei. Myöskään ohjaus ei kertonut tien liukkaudesta mitään. Pääsin ajamaan tällä samaisella autolla lyhyen lenkin ensimmäisen kerran jo lokakuussa  ja tuolloin kuivalla asfaltilla ajaessa Konan ajettavuus teki kyllä hyvin positiivisen vaikutuksen.

Tankkauksen hitaus

Olen näillä sähköautoilla ajanut useasti jo aiemminkin, mutta nyt sain Konan koeajoon sellaisena hetkenä jolloin ajosuoritteiden määrä on minulle normaali eli suhteellisen suuri.

Konan  korkean luvatun toimintasäteen ansiosta uskalsin näin tehdä. Minulla ei ole kotona latausasemaa, joten jouduin turvautumaan kauppakeskusten latausasemiin sekä työpaikan verkkovirtaan.

Sähköautojen yleistymisen esteenä on kovan hinnan vuoksi lataamisen hitaus. Etenkin, jos itsellä ei ole kotona latausasemaa. Tosin silloinkin se vie aikaa. Lataus onnistuu 7,2 kw:n teholla noin 10 tuntia, mutta yksivaiheisen laturin vuoksi se edellyttää 32 ampeerin virtaa. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kw:iin, ja tuolloin latausaika nousee jo 20 tuntiin. Pakko verrata polttomoottoriautoon, jonka tankin saa täyteen vain muutamassa minuutissa.

Toinen ärsyttävä seikka on johtojen kanssa pelailu. Nyt  pienen auton tavaratila on pakkasesta kohmettuneen paksun johdon vuoksi melkein jo täynnä. Miksi sitä johtoa pitää roudata mukana? Eihän polttomoottoriautoissakaan kuskata pistoolia mukana, vaan se on valmiina huoltoasemalla. Olisiko tässä standardisoinnin paikka?

Pakkaskeleillä koeajon kulutus oli noin 21 kWh  sadalla kilometrillä ja parhaimmillaan elohopea laski -17 asteeseen. Lämpöä kuitenkin autossa riitti hyvin ja on itse asiassa yksi lämpimimmistä autoista millä ajanut hetkeen.

Hyundai Kona electric Style
Hinta: 46990€
Akun kapasiteetti:  64kWh
Teho: 204hv (150kW)
Vääntö: 395Nm
Paino: 1685kg
Tavaratila: 332l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4180,1800m 1570,2600
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.6s
Huippunopeus:  167km/h
Kulutus (valm.ilm):

Plussat
Kiihtyvyys
Toimintasäde

Miinukset 
Vetely kiihdytyksissä
Pieni tavaratila
Tunnottomuus liukkaalla

Jälkimaku
Hyundai Kona electric on autona kerrassaan mainio ja toimii hyvin, mutta kärsii samasta ongelmasta kuin kaikki muutkin sähköautot. Akut ja lataussysteemit ovat vielä kehityskaaren alkupäässä ja niiden vuoksi en innostu sähköautoista viikon koeajoa enempää.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi A1 – Uusi A1 isottelee
Koeajo Opel Insignia – Sportahtava perhefarkku
Seat Arona 1.0 TGI – Suomen ainoa kaasu-crossover

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *