Kaasujalka

Koeajo Toyota Land Cruiser – Kukkulan kuningas

Julkaissut:

|

4.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Land Cruiser – Kukkulan kuningas

Eräs maastoautojen ikoneista, Toyota Land Cruiser, saavuttaa pian kunnioitettavan 70 vuoden iän. Onko uusin painos ajan tasalla, siitä otetaan nyt selvää.

Hienostunut ohjaamo vaalean nahkasisustuksen kera näyttää kutsuvalta. Varusteita tästä Premium –huippumallista löytyy vähintäänkin riittävästi. Ei muuta kuin diesel napista käyntiin, kattoluukku auki, istuimien tuuletus päälle ja keula kohti maantietä.

Iso maasturi etenee leppoisasti keinahdellen takapään ilmajousituksensa turvin. Kulku on vakaata ja hiljaista, mutta ei erityisen ripeätä vain 177 hevosvoimaisesta puurtajasta johtuen. Kuusivaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä, mutta välillä se arpoo vitosen ja kutosen välillä hiukan turhaakin.

Maastossa hitaalla nelivedolla ja lukot päällä Land Cruiser jatkaa eleetöntä menoaan. Ristiriipunnasta auto irtoaa hienosti Crawl –asetuksella, jolloin elektroniikka puuttuu peliin ja säätelee pyörien pyörintänopeutta optimaalisesti. Pintakaasulla ja pienen rutinan säestyksellä Land Cruiser tuntuu selviävän mistä vaan, kunhan muistaa noin 22 sentin maavaran, onneksi takapään ilmajousitusta voi kätevästi nostaa kojelaudasta käsin. Kameroiden avulla voi tarkkailla alustaa ja ympäristöä esimerkiksi jyrkissä nousuissa, siis silloin kun tuulilasin kautta näkyy pelkkiä pilviä ja puiden latvoja.

Moottori on luonteeltaan nöyrä puurtaja, vääntöä on tarjolla parhaimmillaan 450 newtonmetriä. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 8.4 sekuntia. Omamassan ollessa 2500 kiloa ei kovin ripeää menoa näillä tehoilla tosin odottanutkaan. Olisi ollut mielenkiintoista vetää vaikkapa isoa asuntovaunua perässä, vetureiksi tällaiset autot nimittäin usein hankitaan.

Land Cruiser on iso auto niin ulkoa kuin sisältäkin. Seitsemälle rekisteröity koeajoautomme oli varustettu sähköisesti ylös nousevilla lisäpenkeillä, mutta neljän hengen mökkireissulla sitä ominaisuutta ei tarvittu. Tilava takakontti sai kiitosta, kuten myös takapenkin tilat. Edessä auton leveyden huomaa esimerkiksi todella laajasta keskikyynärnojasta, jonka alta löytyy reilun kokoinen jääkaappi.

Toyota Land Cruiserin uusin painos on laadukas ja hienostunut maastoauto. Vaisu suorituskyky jättää hiukan toivomisen varaa, mutta toistaiseksi tehokkaampaa moottoria ei ole tarjolla. Matkustusmukavuus on korkealla tasolla ja äänimaailma on miellyttävän hiljaista. Hintalappu pitää tämän huippumallin harvojen herkkuna ja käytettynäkin Land Cruiser säilyttää hintansa harvinaisen hyvin.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Aut.
Koeajoauton hinta: 119.784 €, mallisto alk. 71.027 €
Päästöt: 207 g/km
EU-kulutus: 7.4 l/100 km Diesel
Iskutilavuus: 2755 cm3
Teho: 177 hv/3400 r/min
Vääntö: 450 nm/1600-2400 r/min
Auton mitat: p 4840, l 1885, k 1890 mm
Akseliväli: 2790 mm
Tavaratila: 621 l
Omamassa: 2505 kg
Maavara: 220 mm
Vetokyky: 3000 kg
Koeajon keskikulutus 9.2 litraa satasella

Plussat
Etenemiskyky maastossa
Mukava ja tilava matka-auto

Miinukset
Muita moottorivaihtoehtoja ei tarjolla
Varustelu nostaa hintaa huimasti

Jälkimaku:
Toyota Land Cruiserin kyyti on mukavaa, vaikka tie olisi kuinka huonokuntoinen. Auton imago on kova ja se näkyy myös hinnassa. Tehokkaampia ja nykyaikaisempia kilpailijoita vastaan se iskee vankalla ja luotettavan tuntuisella kokonaisuudella.

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *