Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz C220d – Yli puolet uutta

Julkaissut:

|

27.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz C220d – Yli puolet uutta

Mercedes-Benz C-sarja omaa yli 13000 osaa ja näistä yli 50 prosenttia on täysin uusia. Ulkonäössä sitä ei juurikaan huomaa vaan muutokset ovat silmältä piilossa.

C-sarja on Mercedes-Benzin menestynein mallisarja ja nyt meillä koeajossa on 5. sukupolven tuorein versio. Malliston hinnat alkavat vajaasta 41000 eurosta ja tuolloin saa itselleen C160 A Busineksen. C-sarjan kaikki mallit ovat aina automaattivaihteisia.

Merkittävimmät muutokset löytyvät auton sisältä ja näin ollen tarkkasilmäisinkään ei helposti erota kasvojen kohotusta ulkoisesti.

Uudistukset jakaantuvat määrällisesti seuraavasti: Elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on 50 %.

Kiinaan Lang-versio

Vuonna 2017 C-sarjan sedan- ja farmarimalleja myytiin maailmassa yhteensä yli 415 000 kappaletta. C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Viime vuonna tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten vain pidennettyä lang-versiota. Yhteensä vuonna 1982 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yli 9,5 miljoonaa C-sarjalaista on toimitettu asiakkaille.

Vakiovarusteena ovat LED High Performance -ajovalot ja ensi kertaa C-sarjassa on saatavana lisävarusteiset Multibeam LED -ajovalot, joissa on Ultra Range -kaukovalot. Ne kytkeytyvät automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, tie on suora ja nopeus yli 40 km/h. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Ultra Range- kaukovalot valaisevat jopa 650 metriä eteenpäin. Koeajoautossa ei valitettavasti näitä Ultra Range-valoja ollut.

C-sarjan digitalisen mittariston näyttökonsepti on uusi. Se sisältää lisävarusteena täysin digitaalisen mittaristonäytön, jossa on käytettävissä kolme erilaista näyttötyyliä: “Classic”, “Sport” ja “Progressive”.

Vakiomittaristo on klassinen tuplaputkimittaristo, jossa 5,5-tuumainen värinäyttö. Lisävarusteena Business Avantgarde- ja Business AMG-malleihin on saatavana täysin digitaalinen 12,3 tuumainen mittaristonäyttö.

Keskikonsolin yläpuolisen multimedianäytön voi niin ikään valita kahdessa eri koossa. Vakiona olevan Audio 20 -multimediajärjestelmän näytön koko on 7 tuumaa. Audio 20 -multimediajärjestelmän yhteyteen on saatavana ensi kertaa tarkka laajakuvanäyttö ja se löytyy vakiona Business Avantgarde- ja Business AMG-malleissa.

Kuski tykkää

Me saimme koeajoon nelivetoisen C220d:n, jonka keulalla oli uudesta E-sarjasta tuttu dieselmoottori, joka on nyt C-sarjassa ensimmäistä kertaa. Takavetoon verrattuna neliveto tuo lisää hintaa noin 4000 euroa,

Kuljettajan näkymä on hivenen muuttunut mittareiden osalta, mutta muuten fiilis on tuttua. Moni autovalmistaja voisi ottaa mallia kuljettajan paikasta, sillä tämä ei jätä edelleenkään juuri toivomisen varaan. Pitkäkin kuljettaja saa fantastisen ajoasennon ja matkanteko on miellyttävää.

Koeajomme viime metreillä talvi teki tuloaan myös etelä-Suomeen ja pääsimme vähän kokeilemaan nelivedon toimintaa, joka osoittautui varsin maukkaaksi. Jakaa voimaa luontevasti ja ajaminen on nautinnollista.

Uusi diesel on todella hiljainen käyntiääneltään ja tarjoaa mukavasti voimaa. 9-vaihteinen automaatti toimii saumattomasti, eikä koeajon kulutuskaan ollut paha, sillä meno vettä kului vain 6.8 litraa.

Mercedes-Benz C220d 4Matic T A Business
Hinta: 51341€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 61001,43€
Iskutilavuus: 1950cm3
Teho: 194hv / 3800 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1600-2800 kierr/min
Pit.lev.kork.aks.väli: 4702, 1810, 1457, 2840
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.0s
Huippunopeus: 233km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.5l
Päästöt: 170g/km
Koeajon kulutus: 6.8l

Plussat
Kuljettajan ajoasento
Ajettavuus
Voimalinja

Miinukset 

Jälkimaku
Uudistuneen C-sarjan muutoksia ei tavallinen kuski tunne, mutta pienillä hienosäädöillä auto on saatu entistä upeammaksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *