Kaasujalka

Koeajo Dacia Duster – Dacia Duster hengittää nyt vapaasti

Julkaissut:

|

11.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dacia Duster – Dacia Duster hengittää nyt vapaasti

Dacia Duster 115 SCe on 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä nelivetoinen bensa-crossover. Kuulostaa ensikuulemalta vähän vanhanaikaiseltakin haastajalta 1.2-litraisille pikkuturboille.

Koeajo Dacia Duster 115 SCe. Kun sain koeajoon nelivetoisen bensa-Dusterin 1.6-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla, fiilis oli vähän nostalginenkin.

Aiemmin Dusterissakin oli 1.2-litrainen pieni bensaturbo ja tehoa 125 hevosvoimaa.  Dacian ratkaisu vaihtaa se vapaasti hengittävään 1.6-litraiseen ja 114-hevosvoimaiseen bensamylyyn tuntuu siis soutavan nykytrendejä vastaan. Nythän vähän jokainen autovalmistaja panostaa pieniin kuutiotilavuuksiin ja turboon.

Dusterin uusi 1.6-litrainen SCe 115 -bensiinimoottori on varustettu jakoketjulla. Aiemmin Dusterin kone oli jakohihnalla. Ketjunhan pitäisi ainakin periaatteessa olla ikuinen. Tosin hihnankin vaihtoväli oli melko pitkä, noin viiden vuoden tai hieman yli 110 000 kilometrin välein.

Miksi ihmeessä?

Kylmien suorituskykylukujen valossa en ihan heti keksi, miksi ”Romanian Rellu” eli Dacia on lähtenyt soutamaan vastavirtaan.

4-vetoisen Dusterin huippunopeus 1.2-litraisella bensaturbolla on 179 kilometriä tunnissa ja se kiihtyi nollasta sataseen 11 sekunnissa. 1.6-litraisen vapaasti hengittävän 4-vetoisen bensa-Dusterin hippunopeus on 170 kilometriä tunnissa ja se kiihtyy nollasta sataseen ”hikisesti” 12.9 sekunnissa.

Vapaasti hengittävän neliveto-Dusterin bensankulutuskin yhdistelmäajossa on 8.4 litraa 100 kilometrillä, kun nelivetoisen ja 1.2-litraisen bensaturbo-Dusterin kulutus satasella jäi 7.1 litraan. Vapaasti hengittävän Co2-päästöt ovat 158 g/km ja 1.2-litraisen turbon 145 g/km.

Kun 1.2-litraisen bensaturbon vääntö oli 205 Nm, niin 1.6-litrainen vapaasti hengittävä tarjoaa sitä vain 156 Nm.

Kaikissa Dusterin varustetasoissa löytyy nykyään mm. ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus. Access-perusvarustelua lukuun ottamatta ohjauspyörässä on nyt myös etäisyyssäätö auttamassa parhaan mahdollisen ajoasennon löytymistä.

Ylellisimmässä, nyt koeajetussa Prestigessä -varustetasossa on ulkonäköä kohentava Design Pack 17-tuumaisine kevytmetallivanteineen, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, harmaat etu- ja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit.

Näiden lisäksi Prestigessä on kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö ja kyynärnoja edessä Nelivetoisissa malleissa on myös 4×4-monitori, josta näkyvät kallistuskulmat ja kompassi, katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja -kamera sekä navigaattori.

Ja kaikki tämä sekä paljon muutakin nelivedon kanssa, alle 22 000 euron hintaan!

Luokkansa järkevin?

Tavallisessa ajossa en hirveästi huomannut eroa kesällä ajamani 125-hevosvoimasen ja 1.2-litraisen bensaturbon ja nyt koeajamani 114-hevosvoimaisen ja 1.6-litraisen vapaasti hengittävän välillä. Vähän puhdittomalta se tuntui ennen ja siltä se tuntuu edelleen.

Uudessa Dusterissa Dacia on kuitenkin paneutunut huolella äänieristykseen, sen huomaa heti autolla ajaessa.

Dusterin nelivetojärjestelmä on helppokäyttöinen: keliin ja tilanteeseen sopivan etenemistavan voi valita sähköisellä kytkimellä. Hyvissä olosuhteissa kannattaa kytkeä 2WD-tila ja edetä vain etupyörien vetämänä, silloin bensaakin palaa vähemmän..

AUTO-tila jakaa voiman automaattisesti etu- ja taka-akselille tieolosuhteiden ja auton nopeuden mukaan, jolloin ajettavuus on paras.  Maastoajoon suositeltava 4WD Lock eli pakotettu 4×4 -tila jakaa voiman suhteessa 50&50 etu- ja taka-akselille, jolloin Dusterin maasto-ominaisuudet ovat parhaimmillaan.

Autoltaan trendikkyyttä hakevat ehkä edelleen ylenkatsovat Dusteria. Olenpa jonkun kuullut ilkkuvan sen olevan tämän päivän Lada Niva, siis Ladan maasturimalli 1980-luvulla.

No, Nivan kyydissä olleena voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että eivätpä tiedä, mistä puhuvat. Niva oli äänekäs jyrä. Dusterilla ei perusajossa huomaa oikeastaan minkäänlaista eroa huomattavasti kalliimpiin japanilaisiin ja korealaisiin kilpailijoihin.

Voisin kyllä itsekin allekirjoittaa maahantuojan mainossloganin ”Suomen järkevin katumaasturi”. Sitä se on ainakin hintaisekseen.

Dacia Duster SCe 115 4×4 Prestige
Moottori: R4, 1598 cm3
Tehot: 115 hv
Vetotapa: 4-veto
Yhdistetty kulutus: 8.4 l /100 km
Vääntö: 156 Nm
Co2-päästöt: 187-192 g/km (yhdistetty)
Huippunopeus: 170 km/h
Mitat: pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm
Maavara 210 mm
Tavarasäiliö 411 – 1444 l.
Hinta: alk. 21 691 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *