Kaasujalka

Koeajossa neljä maasturiunelmaa

Julkaissut:

|

18.2.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa neljä maasturiunelmaa

Tähän olemme keränneet neljä erilaista kallista unelmien katumaasturia. Siinä missä Mercedes-Benz GLC 63 AMG tarjoaa rajun suorituskyvyn, saman merkin GLS350 edustaa herraskaista liikkumista 7 hengelle. Audin vastine on järisyttävän väännön tarjoava SQ7, joka kulkee pintakaasullakin kovempaa kuin moni perhesportti. BMW:ltä valitsimme uudistuneen X3:n M40i-mallin, joka on mainio maasturisportti jokapäiväiseen käyttöön.

 

Jättimäinen kiitäjä

Audi SQ7 on juttukoosteen toinen diesel, mutta ei todellakaan hitain, vaikka ulkokuori näyttääkin suhteellisen vaimealta.

SQ7:n keulan alla kehrää V8 ja tilavuudeltaan 4-litrainen dieselmoottori, joka on nykypäivänä aika harvinaista. Ulkoisesti auto ei pullistele voimavaroillaan ja se on tyypillistä kaikille nykypäivän Audin S-tehomalleille. RS-mallit näyttävät voimavaransa selkeämmin.

Jestas mikä vääntö

SQ7:n konepellin alla oleva 4-litrainen diesel tuottaa 435 hevosvoimaa, mutta sitäkin vaikuttavampi lukema on vääntö, sillä sitä on peräti 900 Nm:iä. Näiden lukemien avulla yli 2300 kiloa painava järkäle liikahtaa nollasta sataseen alle 5 sekunnissa, mutta parhaimmillaan voima tulee esiin ohituksissa. Pitkänkin rekan ohitus sujuu vaivatta ja eleettä. Nopeusmittaria kannattaa todella tarkkailla, sillä melutaso pysyy kovissakin kiihdytyksissä hyvin hiljaisena ja vauhti kasvaa huomaamatta holttiomasti yli suurimman sallitun nopeuden.

Arkiajossa SQ7 on kuin mikä tahansa Audi Q7. Ilmajousituksen ansiosta auto suorastaan leijuu leppoisasti ja matkan tekeminen on miellyttävää. Suuren massan ja kokonsa vuoksi tämä ei ole parhaimmillaan pienellä ja syheröisellä mutkatiellä. Vetokykyä löytyy tässäkin komeat 3500 kiloa ja perässä tulisi kevyesti painavampikin kuorma.

Audi SQ7
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 176 596,53€
Iskutilavuus: 3956 cm 3
Teho: 435hv /3750 – 5000 kierr/min
Vääntö: 900Nm /1000 – 3250 kierr/min
Paino: 2345kg
Vetokyky max 3500kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 5069,1968,1741, 2996
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.8s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.6l
Päästöt: 199g/km
Koeajon kulutus: 10.5l

Plussat 
Moottori
Suorituskyky
Mukavuus

Miinukset 
Hinta

Jälkimaku
Audi SQ7 tarjoaa musertavaa voimaa ja suorituskykyä suhteellisen pienellä kulutuksella.

 

Sivistynyt sporttimaasturi
BMW X3 M40i tarjoaa mainion kompromissin sporttista katumaasturia etsivälle.

Ulkoisesti X3 M40i piilottelee voimavarojaan. Autofanaatikot tunnistavat tämän kyllä normaalia kiihkeämmäksi versioksi, mutta arkiliikenteessä tämän suorituskyky varmasti yllättää monet. Pahimmat kilpailijat ovat varmastikin Audi SQ5 ja Mercedes-Benz GLC43 AMG.

Konepellin alla hurisee kolmen litran suorakutonen, josta on ahdettuna kutitettu varsin kivat 354 hevosvoiman teholukemat. X3:sta on saatavana myös dieselkäyttöinen M40d ja se on noin 5500 euroa edullisempi.

Tuttu nollasta sataseen menee tälläkin alle 5 sekunnissa ja huippunopeus on rajattu saksalaisesti 250 kilometrin tuntivauhtiin. On sanomattakin selvää, että M40i kulkee varsin sähäkkäästi.

X3 on aavistuksen jopa isompi kuin ensimmäisen sukupolven X5, joten kooltaan tämä on juuri sopivan kokoinen. Monen BMW:n kohdalla on tullut todettua moottorin ja vaihteiston hienosta yhteistyöstä eikä tämäkään malli tee poikkeusta. Vaihteisto osaa käyttää moottorin hyvää vääntöä hyväkseen eikä missään vaiheessa jää miettimään. Jousitus jämäkkä mutta ei kuitenkaan liian kova.

Tämänkin kohdalla koeajon kulutuksella ei ole mitään merkitystä, sillä se tuskin on tämänkään auton ostajan tärkeyslistalla kärkipäässä.

BMW X3 M40i
Hinta: 112 543,85€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 125685€
Iskutilavuus: 2998cm3
Teho: 354 hv / 5500-6500 kierr min
Vääntö: 500Nm /1520-4800 kierr/min
Paino: 1885kg
Tavaratila: 550l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4708, 1891, 1676, 2864
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.8s
Huippunopeus:  250km/h
Kulutus (valm.ilm): 11.0l
Päästöt: 250g/km
Koeajon kulutus: 12.6l

Plussat
Voimalinja
Käytännöllisyys
Suorituskyky

Miinukset 

Jälkimaku
X3 M40i on oikein hyvä vaihtoehto sähäkkää katumaasturia etsivälle. Tämä on erittäin mukava arkiajossa, mutta toimii mainiosti myös tiukemmassakin kurvailussa.

 

Kilpa-auto katumaasturin kuosissa
Tämän jutun autoista tämä GLC63 AMG on kaikkein rajuin. Auto näyttää takavalojaan jopa monelle kuumaveriselle urheiluautollekin.

GLC63 AMG:n keulan alla ärjyy ahdettu V8, jonka ominaisuudet eivät jätä vaativintakaan kuskia kylmäksi. Tästä samaisesta korimallista tehty 43 AMG valmistetaan myös Uudessakaupungissa, mutta tämä tehopakkaus tulee Saksasta.

Merkillepantavaa on se, että tämän auton ostaja lihottaa valtion kassaa autoveron takia 79000 euron edestä ja lisäksi arvonlisäveroa yli 17000 euron verran.

Huomenta naapurit

Kuskin paikka on tämän auton paras paikka. Upeasti muotoillut istuimet tuntuvat hyvältä ja ajoasento on täydellinen. Kun auton käynnistää aamulla pakoputkista pärähtää semmoinen serenadi, että lähitienoo tietää kuka lähtee liikkeelle.

Koeajoautoon oli laitettu 21 tuumaiset vanteet todella leveillä renkailla ja itse olisi tyytynyt kyllä vähän pienempään kokoon, sillä nämä tekivät GLC:n varsin levottomaksi ja äänekkääksi. Auto vetelee urissa tosi hurjasti ja moottoritienopeuksissa Suomen karkeat asfalttitiet aiheuttavat melua renkaista. Lisäksi näin leveiden renkaiden kanssa ei pääse enää kaikille pesukaduillekaan.

476 hevosvoimaa tekee tästä todella rajun ja brutaalin. Siinä missä GLC43:n voi antaa kenelle tahansa niin tätä ei voi. Suorituskyky ja ominaisuudet ovat niin kovia, että kaikki tilanteet tapahtuvat nopeasti.

Lisäksi tässä on taka-akseliston lukko, joka entisestään tekee kilpa-automaisen luonteen. Ajettavuus on todella loogista ja voimakkaalla kaasun painalluksella taitava kuljettaja pystyy tällä tekemään ihmeitä. Tiukoissa käännöksissä esimerkiksi parkkipaikoilla huomaa jäykän lukon olemassaolon, sillä eturenkailla on taipumusta vähän sortaa.

Jos tämäkään ei riitä niin tarjolla on vielä S-versio, joka tarjoaa 34 hevosvoimaa lisää ja siitä saa pulittaa 17 000 euroa enemmän.

Mercedes-Benz GLC63 AMG
Hinta: 162 880,41€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 196822€
Iskutilavuus:3982cm3
Teho: 476hv/5500-6250 kierr/min
Vääntö: 650Nm / 1750-4500 kierr/min
Paino: 1925kg
Tavaratila:500l
Pit.lev.kork.aks.väli:4679, 1890, 1639, 2873,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.0s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 10.7l
Päästöt: 244g/km
Koeajon kulutus: 14.1l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Yllättävän mukava
Moottorin äänet

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Mercedes-Benz GLC 63 AMG on brutaali katumaasturi, jonka ominaisuudet saavat haukkomaan henkeä ja niin saa myös auton hintakin. Tätä ei voi todellakaan suositella arkajaloille. Aivan fantastinen auto.

 

Kartanon herran unelma
Siinä missä muut tämän aukeaman autot paukuttelevat henkseleitään hurjilla voimavaroillaan tämä GLS350 lipuu arvokkaasti.

Mercedes-Benz GLS saa lähitienoon kaikki muut autot näyttämään vaatimattomilta miniatyyrituotteilta. GLS näyttää jo omalla olemuksellaan olevansa kukkulan kuningas. GLS perustuu pohjimmiltaan vielä vanhaan M-sarjaan aivan kuten edeltäjä GL.

Tilaa, tilaa, tilaa

Kuljettajan paikalla on lokoisat oltavat, mutta niin on autossa muillakin paikoilla. Tähän autoon ei istuta alas vaan pidempikin mies joutuu jopa vähän nousemaan. Kuskin paikalla tulee ylväs tunne.

GLS on aina 7-paikkainen ja viimeisin penkkirivin selkänojat kääntyvät napista painamalla. Auto on yli 5.1 metriä pitkä ja sen huomaa väljinä sisätiloina jokaisella penkkirivillä. Tämä onkin markkinoiden yksi harvoistaautoista, joissa jopa aikuiset mahtuvat istumaan kolmannella rivillä.

Matka tällä taittuu leppoisasti eikä pienet urat ja tuulet järkälettä hetkauta. Suorituskyky on ihan riittävä, vaikka näin isossa autossa voimaa saisi aina olla enemmänkin. Maasto-ominaisuudet ovat niin hurjat, että harva uskaltaa lähteä GLS:ää siinä haastamaan.

Suuresta koostaan huolimatta GLS on yllättävän näppärä kääntymään, mutta suuri koko luonnollisesti tekee oman haasteensa. Parhaimmillaan tämä onkin mainiona maantiejunana ja olisi paras vaihtoehto, kun kaveriporukalla lähdetään vaikkapa Leville.

Mercedes-Benz GLS350
Hinta: 122 725,39€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 156305€
Iskutilavuus: 2987cm3
Teho:258hv / 3400 kierr/min
Vääntö:620Nm / 1600-2400 kierr/min
Paino: 2455kg
Tavaratila: 295l-2300l
Pit.lev.kork.aks.väli: 5130, 1934, 1850, 3075
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.8s
Huippunopeus: 222km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.6l
Päästöt: 199g/km
Koeajon kulutus: 10.8l

Plussat
Tilat
Mukavuus

Miinukset 

Jälkimaku
GLS350 on uljas ja todella kookas ilmestys. Auton arvokkuus näkyy kauas, eikä näin sovi kuskille, joka haluaa piilotella kateellisilta naapureilta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Opel Insignia GSI – Matalan profiilin herrasmiehelle
Dacia Duster hengittää nyt vapaasti
Koeajo Ford Fiesta ST – Kuumin viistoperä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *