Kaasujalka

Koeajo käytetty Seat Leon – Menopeli ”myöhäisteineille”

Julkaissut:

|

20.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Seat Leon – Menopeli ”myöhäisteineille”

Seat Leon 1.8-litraisena, 100 000 km ajettuna ja 2010 vuosimallisena on aineksia  ”myöhäisteinien” suosikiksi. Se on ärhäkkä, sporttisen näköinen ja meluisa.

Mikä se sellainen ”myöhäisteini” on? Uskoakseni keksin ilmaisun itse. Se on ajokortti-iän jo reippaasti ylittänyt, reilusti parikymppinen ammattikundi, joka haluaa melko pienellä rahalla ärhäkän ja sporttisen näköisen menopelin.

Ennen nämä kundit ostivat Ford Escorteja ja lähtivät sitten pyörimään niillä joko pikkukaupungin torin ympäri tai maaseutukylillä parkkeerasivat paikallisen kioskin eteen.

Tämän päivän Escorteja ovat 10 vuotta vanhat Volkswagen Golfit. Mutta saman konsernin toisen sukupolven Seat Leon on olemukseltaan vieläkin sporttisempi.

Edullinen hankkia

Golfin arvostetumpi brändi näkyy kuitenkin vaihtoautojen hinnoissa. Ei puhettakaan, että samanikäisen ja niinikään 160-hevosvoimaisen sekä saman verran, reilut 100 000 km, ajetun Golfin saisi 10 000 eurolla kuten Seat Leonin. Vastaavien Golfien hinnat lähtevät n. 12 000 eurosta.

2000 euroa enemmän on tässä hintaluokassa iso raha myöhäisteinistä varhaisaikuiseksikin kasvaneelle. Varsinkin kun Golf ja Leon on tehty samalle pohjalevylle.

Ja jos otetaan ensin ne Leonin plussat, niin onhan saman konsernin Volkswagen Golf ihan julmetun tylsän näköinen. Sulavampimuotoinen Leon ei sitä ole. Maskikin on kuin saman aikakauden Jaguar S-typestä, mutta istuu Leonin keulalle sporttisesti, ja on kaikkea muuta kuin ”porvariston hillittyä charmia huokuva”.

Tosin sulavalinjainen muotoilu rajoittaa Leonissa näkyvyyttä.

Ketterä ja napakka

Leon on napakka ajaa ja ketterä pyöriteltävä.  1.8-litraisen bensaturbon ärhäkkyys tuo kuitenkin mukanaan tärinän ja melun. Alusta ja jousitus ovat jäykkiä ja ne ovat myös osa Leonin luonnetta.

Itseni kaltainen seniori kaipaa pidemmille ajomatkoille enemmän mukavuutta, joten meikäläiselle tämä Leon on jo liian nuori: vähän sama kuin vaihtaisi 22 vuoden jälkeen vaimonsa parikymppiseen pissikseen.

Eniten toisen polven Leonissa häiritsee rengasmelu. Sitä voisi olla vähemmän ilman, että urheilullisuudesta tarvitsisi tinkiä. 1.8-litrainen TSi –suorasuihkutusmoottori on kuitenkin hieno voimanlähde ja tottelee isäntänsä käskyjä nöyrästi.

Ohjaustuntuma on tarkka eikä Leon ”nuljua” kaarteissa, valttina on myös täsmällisesti toimiva automatisoitu kaksoiskytkinvaihteisto.

Kelvollinen tavaratila

Mittasuhteet ovat sopusuhtaiset ja tavaratila paitsi isompi, myös muodoiltaan selkeämpi kuin ulkoa katsomalla voisi luulla. Tavaratilaa on lähes yhtä paljon kuin saman konsernin samanikäisessä Volkswagen Golfissa, 341 litraa.

Takana ei istuta herroiksi, enkä haluaisi siellä matkustavana mukaan kolmatta kyytiläistä. Tässä kokoluokassa se on tosin hyvin tavanomaista. Takaoven piilokahvan käyttö vaatii ranteen vääntämistä oudosti. Ratkaisu lienee tehty ennen kaikkea ulkonäkösyistä: sivulinja siten puhtaampana.

Toisen polven Leon ärhäkkäällä ja isolla bensamoottorilla on kuitenkin hyvää myytävää vaihtoautoliikkeelle. Se on tosiaan selvästi nuoremman väen auto.

– Seat on merkkinä saanut Suomessa melko kivan vastaanoton. Sitä on tarjolla kuitenkin melko vähän verrattuna valtamerkkeihin. Leon tehokkaalla moottorilla on sporttinen vaihtoehto, joka kiinnostaa nuoria. Se on näyttävästi muotoiltu auto, joka täyttää jopa nuoren perheen tarpeet, kehuu Suur-Savon Autokeskuksen Mikkelin myymälän johtaja Ilkka Häkkänen.

Häkkäsen johtama Suur-Savon Autokeskus ei myy uusina mitään VAG-konsernin tuotetta, se myy Mercedes-Benziä, Nissania ja Opelia, saman konsernin Etelä-Savon Auto puolestaan myy Toyotaa.

Myydään hinnalla

Häkkäsen mukaan tänä päivänä yleisön tietoisuuteen on hyvin mennyt perille, että Seatia valmistaa sama VAG-konserni kuin Volkswagenia ja Skodaa. Takana ovat ne ajat, kun Seatin valmistusmaa Espanja herätti suomalaisissa epäluuloa.

– Eihän enää kukaan kysy sitäkään, onko tshekkiläinen Skoda luotettava auto vai ei. Käsitys siitä, missä vaiheessa auto on loppuun ajettu, ei enää riipu sen valmistusmaasta. Uskomukset, että tietyssä maassa tehdyt autot eivät toimi ja toisessa maassa tehdyt toimivat, ovat jo historiaa. Seatinkaan valmistusmaa ei tule enää keskusteluissa vastaan millään tavalla, Häkkänen sanoo.

Rinta-Joupin Tampereen liikkeiden paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää kuitenkin, että käytetyt Seatit joudutaan myymään enemmän hinnalla kuin saman konsernin Volkswagenit ja Skodat. Se ei kuitenkaan johdu Seatin valmistusmaasta.

– Seat vain merkkinä on vielä hiukan aliarvostetumpi kuin vaikkapa saman konsernin Skoda ja Volkswagen. Ostajansa kuitenkin vähän vain hiukan reilut 100 000 kilometriä ajettu Seat Leon löytää, varsinkin tehokkaammalla bensamoottorilla. Nuorempia ostajia meluisuuskaan ei häiritse. Se menee heidän kannalta kivaan hintaluokkaan. Persoonallinen ulkonäkö voi karsia jonkun verran ostajia, mutta vastaavasti juuri sen takia joku toinen sen haluaa.

Koeajettu Seat Leon 1.8 TSI lienee ikäluokassaan valioyksilö: mittarilukema oli vasta 107 000 km ja viimeisin huoltokin oli tehty 105 000 kilometrissä.

Ylistäviä kokemuksia

Nettiauto.comista löytyy runsaasti kokemuksia toisen polven Seat Leonista.

”SEAT LEON, 2010, viistoperä 1,8 TSI Style DSG. Aiemmat omistajat ovat tehneet moottoriremontteja 2 kpl. Minulla vehje toimi hyvin, ei ole syönyt öljyä. Tehoa riittävästi, erinomainen istuma-asento (minulle 170 cm), säilytyslokeroita huonosti, radion käyttö hankalaa (kanavatalletukset ym.). Matka-ajossa 120 km/h kulutus 8l/100km. Talvella tuppasi joskus ovikytkimet aiheuttamaan “ovi auki” ilmoitusta. Näppärä ja tarvittaessa ripeä”.

Mies, Espoo, 28.05.2018

”SEAT LEON, 2011, Viistoperä. Erinomaisen mukava ja luotettava auto, vaikka onkin VAG-konsernin tuotos. Näköjään sielläkin sokea kana jyvän löytää. Harmillista on se, että arvo on suotta laskenut öljynkulutuskohun vuoksi”.

Tero, Jyväskylä, 8.3.2018

”SEAT LEON, 2010, viistoperä, FR Edition 2,0 TSI DSG. Loistava auto hinnalleen. Hyvä ajettavuus ja tehokas moottori, DSG-vaihteisto mielestäni ehdoton. Tiloiltaan peittoaa monet isommatkin autot ja takapenkillä tilaa mainiosti. Ajomelu on harvoja miinuspuolia, mutta tätä toki voi itse parantaa halutessaan”.

Mies, Vantaa, 16.7.2014

 

Seat Leon 1.8 TSI Style DSG
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 107 000 km
Moottori: R4, 1798 cm3
Polttoaine: bensiini
Teho: 160 hv
Vääntö: 250 Nm
Vaihteisto: DSG-automaatti
Yhdistetty kulutus: 6,6 l/100 km
Co2-päästöt: 153 g /km
Huippunopeus: 213 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Mitat: pituus 4323 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2578 mm, tavaratila 341 l.
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta 9 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *