Kaasujalka

Koeajo Hyundai Tucson – Raikas tuulahdus

Julkaissut:

|

14.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Tucson – Raikas tuulahdus

Uusi Hyundai Tucson on näppärä katumaasturi ja täyttää varmasti ostajan vaatimukset, vaikka ei ihan virheetön ole tämäkään.

Tucsonissa on valittavana neljä varustetasoa: Fresh. Comfort, Style ja Premium. Bensamoottoreita on kaksi: 132- ja 177-hevosvoimaa, joista ensimmäinen on aina vain etuvetoinen. Tehokkaampi on saatavana myös nelivetoisena. Dieselistä on tarjolla 115-, 136-, ja 185-hevosvoimaiset versiot, joista tehottomin on aina etuvetoinen ja tehokkain nelikko. Keskimmäisen saa molempina vetotapoina. Edullisimman nelivedon saa 38 990 eurolla ja bensakoneisena hintaa tulee tonni lisää. Tucson-malliston hinnat alkavat 28 990 eurosta ja kalleimmasta mallista saa pulittaa 51 990 euroa.
Hyundai tarjoaa myös Tucsoniin peräti 7 vuoden takuun.

Saimme koeajoon 1.6-litraisella bensaturbolla varustetun version ja ainakin paperilla 177-hevosvoimaisen katumaasturin kulkuvarat pitäisi olla varsin mukavat. Vaihteistona autossa 7-vaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto.

Pitkä kuljettaja vähän purnaa

Kuljettajan paikalla näkymä on hyvin saman näköinen kuin monessa muussakin nykyajan autossa ja olonsa tuntee suhteellisen nopeasti kotoisaksi. Ainut miinus tulee kuljettajan ajoasennosta, sillä pitkä kuski ei meinaa sopivaa löytää oikein mitenkään. Etuistuimien muotoilu on myös hyvin vaatimaton eikä tarjoa sivuttaistukea juuri lainkaan. Takapenkillä on sopivan väljää.

Karkealla tienpinnalla rengasmelu kantautui selkeästi ohjaamoon, mutta sileällä auto kulkee miellyttävän äänettömästi.

Kulkee kivasti

177-heppainen moottori liikuttaa Tucsonia varsin mukavasti ja vaihteisto hoitaa hommansa täsmällisesti. Ajettavuus muutenkin on kunnossa, eikä häviä yhtään kilpailijoilleen. Ohjaus antaa mukavan vasteen ja on varsin onnistunut.
Vakionopeudensäätimellä on hivenen taipumusta nykiä alamäkiä omaavalla tieosuuksilla, kun järjestelmän piti jarruttaa vauhtia pysyäkseen halutussa nopeudessa. Samaa nykimisongelmaa ilmeni myös tilanteissa, joissa vauhti osui harmillisesti vaihteiston kahden vaihteen väliin. Tuolloin vaihteisto vaihtoi turhan usein edes takaisin vaihteita.
Näiden bensakoneisten katumaastureiden kulutus on aina selkeästi korkeampi kuin dieseleiden ja näin kävi myös Tucsonin kohdalla, sillä koeajon aikana menovettä kului 9.3 litraa. Dieselillä vastaava kulutus olisi ollut yli kaksi litraa pienempi.

Toisaalta valmistajan ilmoittamaan lukeman tuntumaan pääsee varmasti suhteellisen helposti.

Iskutilavuus: 1591cm3
Teho: 177hv
Vääntö: 265Nm / 1500 –  4500 kierr/min
Paino: 1502kg
Tavaratila: 513l
Vetokyky max: 1600kg
Maavara: 172mm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4480, 1850, 2670, 1660
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.9s
Kulutus (valm.ilm): 7.8l
Päästöt:178g/km
Koeajon kulutus: 9.3l
Plussat
Suorituskyky
Tilat
Laaja mallisto
7 vuoden takuu
Miinukset 
Rengasmelu
Etuistuimien muotoilu
Kulutus
Jälkimaku
Uusi Tucson haastaa kilpailijansa hyvin monipuolisella mallistollaan. Perusominaisuudet ovat kohdallaan, joten näitä tullaan varmasti näkemään varsin paljon katukuvassa.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *