Kaasujalka

Koeajo Sunlight T69L Fiat Ducato – Rentoon lomailuun

Julkaissut:

|

9.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Sunlight T69L Fiat Ducato – Rentoon lomailuun

Pitkä viikonloppu ja hieno aurinkoinen keli luvassa. Matkailuautoon mahtuu aivan heittämällä tavaraa, joten ei muuta kuin auton lastaus ja maantielle jonon jatkoksi.

Saksalainen Sunlight on laadukkaan oloinen auto, sillä materiaalit ovat tasokkaasti valittuja. Alusta ja tekniikka ovat peräisin Fiat Ducatosta ja moottori on 130 heppainen turbodiesel. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on ahkerassa käytössä isosta ja melko painavasta korista johtuen. Satasen suurinta ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta on kuitenkin aika helppoa ja luontevaa noudattaa, kovempaa ei itseasiassa haluaisi juuri ajaakaan.

Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei aikaa 15.3 sekuntia, laskennallisesti nollasta sataan kiihdytys kestää siis noin 23 sekuntia. Alle satasta ajellessa kulutus jää alle kymmenen litran, mutta kovempi vauhti näkyy välittömästi naftan kulutuksessa. Moottoritiellä mittarinopeuden ollessa 107 km/h mennään bussien kanssa samaa vauhtia, eli tasan satasta myös navin mukaan.

Jotkut ajavat matkailuautolla runsaastikin kilometrejä, mutta toiset taas viihtyvät pitkiäkin aikoja leiriytyneenä. Sunlightissä voi asua ja elää vaikka kuinka kauan. Kaappitilaa ja säilytyslokeroja riittää ja keittiö on toimivan tuntuinen. Parivuode takana sijaitsee korkealla, koska sen alla sijaitsee suuri lukittava tavaratila. Toinen vuode laskeutuu näppärästi keittiön pöydän yläpuolelle, mutta sen jälkeen ulko-ovesta kuljetaan todella nöyrästi kumarassa. WC ja suihku jäivät tällä kertaa uudessa autossa kokeilematta, suotakoon se ilo vaikka uudelle omistajalle. Kaasuliesi, jääkaappi ja pakastin sentään kokeiltiin. Neljälle hengelle on siis hyvät varusteet matkustaa ja yöpyä, myös harrastusvälineet ja muut tavarat mahtuvat kyytiin tarvittaessa.

Puoli-integroitu Sunlight T69L on helposti lähestyttävä tuttavuus. Ratissa olo on tuttua, jos joskus on pakettiautoa ajanut. Toki pituutta on runsaasti yli seitsemän metriä, joten kääntöympyrä ja reilu peräylitys on syytä pitää mielessä ahtaissa paikoissa operoitaessa. 130-hevosvoimaisella koneella pitkät ylämäet tuntuvat toisinaan raskailta, mutta toki tehokkaampiakin versioita mallistosta löytyy. Ajettavuus maantiellä on vakaata pitkän akselivälin ansiosta, mutta navakka sivutuuli hiukan kyllä heiluttaa otsapinta-alaltaan suurta autoa peltoaukeilla. Mutta kun on päästy perille kohteeseen, voi kuljettajakin kääntää kapteenintuolinsa pöytää kohti ja ottaa rennosti.

Helsinki Caravan tarjosi viime kesänä Kaasujalan koeajoon tilavan täysintegroidun Dethleffsin. Tänä vuonna samasta paikasta koeajoon saatu puoli-integroitu Sunlight on periaatteessa saman tehtaan tuote, mutta hiukan kooltaan pienempi ja huomattavasti hinnaltaan edullisempi. Reissut sujuivat molemmilla yhtä ongelmattomasti ja mukavasti, valintaa tehdessä käyttötarkoitus ratkaisisi.

Sunlight T69L Fiat Ducato 2.3 Multijet
Koeajoauton hinta varusteineen 62.160 €
perushinta 53.250 €
Teho: 130 hv
Vääntö: 320 nm
Nopeusrajoitus: 100 km/h
Auton pituus: 7,43 m
Leveys: 2,33 m
Korkeus: 2,91 m
Akseliväli: 4,04 m
Henkilömäärä: 4
Omamassa: 2895 kg
Kokonaispaino: 3495 kg
Koeajon keskikulutus: 9.9 l/100 km

Plussat
Helppo ajettava
Työn jälki ja toimivuus

Miinukset
Ohitukset vaativat aikaa ja tilaa
Vauhti vaikuttaa kulutukseen voimakkaasti

Jälkimaku
Sunlight on saksalaisen laadukas tuote ja kaikki on suunniteltu huolella. Auto on kokoisekseen ketterä ja pakettiautomaisen helppo ajettava B-kortilla. Kiirettä 130-heppaisella dieselillä ei oikein voi, eikä kannatakaan pitää.

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Volvo V60 – Paras Volvo
Koeajo Hyundai Tucson – Raikas tuulahdus
Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *