Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Sportage – karu, mutta vankka

Julkaissut:

|

6.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Sportage – karu, mutta vankka

Melkein 400 000 ajettu, vuosimallin 2006 Kia Sportage on jo vanhahtavan näköinen, mutta edelleen yllättävänkin nätisti pelittävä katumaasturi.

Tällä palstalla autoista pitäisi vääntää vähän vitsiäkin. Kovasti höröttelimme päätoimittajan kanssa, kun hän päätti hakea koeajoon ensimmäisen polven Kia Sportage-katumaasturin. Tämän päivän katumaastureihin, mukaan lukien Kian omat nykymallit, se on vähemmän kaunis auto, jotkut sitä rumaksikin kehuvat.

Heh heh… että melkein 400 000 kilometriä ajettu ja 13 vuotta vanha… No siinä sitä räminää, pauketta ja erilaista kitinää riittää”, minäkin uumoilin.

No, päätoimittaja sitten haki auton Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta. Kirkkaansinisen ”possun”. Akku oli tyhjä ja sitä piti ladata buusterilla ennen koeajoa tovi. Tästä tulisi epäilemättä hauskaa.

Koeajolenkille lähtiessä ensihöröttelyjen jälkeen nauruntyrskähdykset kuitenkin vähitellen vaimenivat.

”Ei hemmetti… tämähän on vielä ihan soiva peli.  Ei hän tästä kuulu mitään kitinöitä, helinöitä ja moottorikin käy kauniisti”, aloin äimistellä kehä ykköstä edetessä.

Kerjäsi kuudetta pykälää

Ainoastaan manuaalivaihteita piti vähän hakea, toisin sanoen ”keppi tuntui vähän löysältä”. Kun ne pykälät löytyivät Sportage eteni asfaltilla ihan nätisti. Eihän vuonna 2005 vielä tällaisissa autoissa mitään monitoiminäyttöjä ollut, mutta ei sellaisia tällainen seniori osaa kaivatakaan.

Manuaalilaatikko on 5-lovinen. Moottoritienopeuksissa kone jo kerjäisi kuudetta pykälää. Kahdeksaakymppiä kehä I:lla Sportage etenee vielä siististi.

Olin juuri hakenut neljä vuotta tuoreemman, mutta puolet vähemmän ajetun C-Mersuni korjaamolta. Jarrujen takia se oli määrätty jälkitarkastukseen. Lasku oli 830 euroa, sisältäen molempien etujarrupalojen- ja levyjen uusimisen, oikean takajarrun levyn ja palojen vaihdon, vuotavan jarruputken vaihtamisen sekä pakoputken rämisevän suojapellin laiton.  Ja kun nämä oli saatu kuntoon ja Mersu leimalle, kävi ilmi, että takana oikean lyhdyn monitoimiliitin oli sulanut ja kaipasi uusimista.

”Pitäisköhän ihan oikeasti pistää Mersu lihoiksi ja ostaa tämä korealainen tilalle?”, minä tuumin.

Heitosta kolme neljäsosaa oli lausuttu vakavissaan.  Vielä joskus 1990-luvulla korealaiset olivat kuin japanilaismerkkien halpoja sukulaisia. Sama mielikuva vaivasi tshekkiläisiä Skodia: vaikka ne olivat VAG-konsernin tuotteita, niin ei niihin osannut suhtautua yhtä vakavalla mielellä kuin saksalaisiin Volkkareihin.

Jo 2000-luvulla tilanne alkoi muuttua. Tosin, vielä silloinkin korealaiset maasturit olivat selvästi rumempia kuin vaikkapa japanilainen Toyota RAV4. Tänä päivänä ne ovat ulkonäöltäänkin tasavertaisia kilpailijoita.

Sarjansa edullisin aikoinaan

Tuumasin, että käyttöautona tällainen vanha Sportage olisi ihan yhtä hyvä ja varma valinta kuin samanikäinen Toyota RAV4. Vuonna 2008 Sportage muuten oli jo Suomen kolmanneksi myydyin katumaasturi, edellään vain Honda CR-V ja Toyota RAV4.

Sportage palasi markkinoille vuonna 2005 kahden vuoden tauon jälkeen. Silloin Sportagen etuna oli selvästi kilpailijoita halvemmat hinnat. Halvin kaksilitraisella moottorilla varustettu neliveto-Sportage maksoi karvan alle 30 000 euroa vuonna 2005.

Halvemmallakin sen sai, mutta ei enää nelivedolla. Etuvetoisen lähtöhinta oli silloin noin 27 000 euroa. Ja tämä koeajettu Sportage oli nimenomaan nelivetoinen.

Sportage vuosimallia 2005 tietysti on oman aikansa katumaasturi: sisustaltaan muovinen ja karu. Yleisvaikutelma on kuitenkin edelleen huoliteltu ja vankan oloinen. Koeajettua Sportagea on pidetty melko siististi. Sivutukea etupenkkeihin olisi voinut laittaa enemmän.

Mitä tulee ulkonäköön, niin tämä Sportage-malli niitti muotoilustaan kotimaassaan palkintoja. Hesarin koeajajakin kehui tammikuussa 2005 sitä hyvännäköiseksi. Voi olla, että maku siihen maailman aikaan oli toinen, mutta itse pidän edelleen vaikkapa samanikäistä Toyota RAv4 tai Honda CR-V:tä paremman näköisinä.

Ei Sportage keulasta tai peräpäästä varsinaisesti ole rumakaan, mutta sivusta katsoen näyttää jotenkin liian korkealta suhteessa pituuteen.

Hyvin varusteltu

Varustelua tässä autossa piisaa vuosimalli huomioiden hyvin.  ESP-ajonvakautusjärjestelmä vetoluistonestoineen oli vakiona kaikissa malleissa, niin ikään turvatyynyt edessä ja sivuilla sekä sivuturvaverhot. Kolmipisteturvavöistä löytyy esikiristimet, ja kaikissa istuimissa on säädettävät pääntuet. Lastenistuimelle on isofix-kiinnikkeet.

Normaalissa maantieajossa Sportage etenee etuvedolla, mutta sen saa kytketyksi myös jatkuvalle nelivedolle. Kuitenkin automatiikka muuttaa auton etuvetoiseksi, kun ajetaan yli 40 kilometrin tuntivauhdilla

Vanha Sportage on yllättävän mukava ja suuntavakaa ajaa, sitä on myös helppo käsitellä. Tosin alusta täräyttää hiukan liian terävästi kuopissa. Tilaa riittää hyvin viidellekin, vaikka keskeltä takaistuin on hiukan kapea.

Tavaratilaa ei voi kehua jättimäiseksi, mutta se on toimiva: kiinnityslenkkejä ja ripustuskoukkuja on melko paljon. Jenkkityylisesti tavaratilaluukun ikkuna aukeaa erikseen ja sen ansioista hankalankin muotoisia tavaroita on melko helppo kuljettaa.

Pohjoisen miesten suosikki

A-katsastuksen tilastojen mukaan tämän vuosimallin Kian ongelmakohdissa korostuvat iskunvaimennus, käyttöjarru ja etuakselisto. Takaisinkutsuissa käsijarrukahvoja piti vaihtaa käsijarrun lukkiutumattomuuden takia.

Vaikka koeajetussa bensa-Sportagessa oli kilometrejä jo vaihtoon menevän diesel-taksin verran, niin jostain syystä se herätti yhä luottamusta. Uskoisin, että reilulla 3000 eurolla tästä saisi vielä suht hyvän käyttöauton vähän ajavalle. Nettiauton arvostelupalstalla Sportagen omistajat kehuvat autoa vuolaasti, niin uudempia kuin vanhempiakin.

Ei ole vaikea arvata, että vanhahtava ja vähän möhkälemäinen 2000-luvun puolivälin Sportage on suositumpi eteläisen ruuhka-Suomen ulkopuolella.  Nettiauto.comin arvosteluistakin ison osan ovat kirjoittaneet ”pohjoisen miehet”.

”KIA SPORTAGE, 2006, Maastoauto. 2,0 EX 4WD. Myyty maastamuuton takia;ehdottomasti paras omistamani auto”.
Veijo Torniosta, Nettiauto.com, 05.04.2018.

“KIA SPORTAGE, 2006, Maastoauto. 2.0 CRDi VGT 4wd EX. Huippauto niin ajoltaan ja tiloiltaan, tässä mallissa vielä lukittava neliveto”.
Mika Kemistä, Nettiauto.com 04.06.2018.

Kia Sportage 2,0 4WD EX
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema:378000
Moottori: R4, 1975 cm3
Teho: 141 hv
Vääntö: 184 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s
Huippunopeus: 180 km/h
Polttoaine:Bensiini
Vaihteisto:5-lovinen manuaali
Vetotapa:Neliveto
Yhdistetty kulutus: 8.2 l /100 km
Co2 päästöt:194 g/100km
Varusteet: mm.  luistonestojärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut (ABS), monitoimiohjauspyörä, tavaratilan turvaverkko, vakionopeudensäädin, vetokoukku, ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, TCS-luistonestojärjestelmä, automaatti-ilmastointi, sähkötoimiset ikkunannostimet.
Myyjä: Vaihtoautomaa Vantaan Petikossa
Hinta: 3195 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Saab 9-3 – Helmi vai pommi?
Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV  – Ladattava iso maasturi 20 000 €
Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *