Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Polo GTI – Kuuma viistoperä

Julkaissut:

|

20.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Polo GTI – Kuuma viistoperä


Pienten sporttien markkinoilla käy kova kuhina. Volkswagen Polo GTI ilmestyi Suomeen keväällä ja nyt juuri maahan saapui Ford Fiesta ST. Ensi vuoden puolella Kia Ceedin GT saapuu markkinoille.

Jännä huomata, että Volkswagen käyttää Polo GTI:ssä vielä ”isoa” 2-litraista moottoria, kun moni kilpailija on laittanut keulalle selkeästi pienemmän voimanpesän.

Hyvä ajoasento

Vuosien varrella Polokin on kasvanut yhä kookkaammaksi ja onkin kooltaan samankokoinen kuin takavuosien Golf. Näin ollen Polo ei ole enää sellainen ”pikkuauto” mitä moni voisi äkkiseltään luulla. Polo on itse asiassa pikkusportiksi lähes täydellisen kokoinen, sillä autossa on sopivan pitkä akseliväli tarjotakseen vakaan kyydin moottoritienopeuksissa ja kabiinissa yllättävän väljät tilat. Kuitenkin auton lyhyiden akseleiden ylitysten vuoksi pituus jää vain reiluun 4 metriin.

Ohjaamossa kaikki on kunnossa ja istuimien ruutukuosi luo sen legendaarisen Volksagenin GTI:n fiiliksen. Ajoasento on erittäin hyvä ja istuimet tarjoavat riittävästi tukea joka suuntaan. Kuljettajan paikkaa voisi luonnehtia täydelliseksi.

Viisiovisuus ja DSG-vaihteisto tekevät tällä ajamisen arjessa vaivattomaksi. Alusta on viritetty jämäkäksi, mutta ei missään nimessä ole kivirekimäisen kova ja siksipä Polo GTI:llä voi hyvin ajella kaikki arkiajotkin.

Mutkateillä Polo GTI on parhaimmillaan. Ohjaus on mukavan tarkka, eikä auto kallistele juurikaan tiukemmissakaan mutkissa. Tehoa on juuri sopivasti, sillä sitä ei tarvitse juurikaan säännöstellä kaasupolkimella vaan vetopitoa löytyy aina ellei kyseessä ole soratie tai märkä asfaltti. Kovissakaan kiihdytyksissä ohjaus ei vetele.

Polo GTI on parhaimmillaan juuri matalien liikennenopeuksien Suomessa, sillä nopeuden noustessa reilusti yli sallitun alkaa meno jo vähän puutumaan. Toisaalta se on sama kaikissa näissä samantehoisissa pikkusporteissa.

Koeajon kulutus nousi vähän yli kahdeksan litran ja se johtui varsin sporttisesta ajosta, johon tämä helposti houkuttelee. Alle 7 litran lukemiin on helppo päästä, jos vain malttaa ajaa nätisti.

Volkswagen Polo GTI
Hinta: 27969€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 33503€
Iskutilavuus: 1984cm3
Teho: 200hv
Vääntö: 320Nm / 1500-4350 kierrr/min
Paino: 1355kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4185, 1751, 1438, 2549
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.7s
Huippunopeus:  237km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.9l
Päästöt: 134g/km
Koeajon kulutus: 8.1l

Plussat
Ajettavuus
Käytännöllisyys
Tilat

Miinukset 

Jälkimaku
Uusi Polo GTI on huikean hieno pikkusportti, joka on kasvanut kooltaan sopivan isoksi. Jos ei tarvitse farmariauton tavaratilaa niin Polo GTI sopii oikein mainiosti myös pienen perheen ainoaksi autoksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Sunlight T69L Fiat Ducato – Rentoon lomailuun
Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi
Koeajo Volkswagen Tiguan Allspace – Seitsemälle veljekselle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *