Kaasujalka

Koeajo Isuzu D-Max – Katu-uskottava

Julkaissut:

|

8.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Isuzu D-Max – Katu-uskottava

Pahvikahvi huoltoasemalta mukaan ja soramontulle kiireellä päivän askareisiin. Isuzu D-Max on katu-uskottavan ulkonäkönsä puolesta näissä ympyröissä kuin kotonaan.

Maahantuojan varustelema tummanpuhuva D-Max näyttää sanalla sanoen miehekkäältä. Kylmänä diesel korahtaa ja raksuttaa aivan kuten asiaan kuuluukin, vaikkakin kyseessä on ”vain” 1.9 litrainen normit täyttävä turbodiesel. Moottorin lämmettyä käynti on sivistynyttä ja melutaso pysyy kohtuullisen matalana kaikin puolin. Tehoa luvataan samat 164 hevosvoimaa kuin 2.5 litraisesta edeltäjästäänkin, mutta 360 newtonin vääntö tuntuu aluksi hiukan ohuelta automaattivaihteisessa kookkaassa Pick-Upissa. Automaattiloota myös pykältää välillä turhaan pienemmälle ja tämän huomaa lähinnä rauhallisessa ajossa. Ehkä sitä vääntöä pitäisi olla tosiaan hiukan enemmän, ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa kesti nimittäin tasan yhdeksän sekuntia.

Muuten Isuzu D-Max on ajettavuudeltaan kilpailijoidensa tasolla. Tyhjänä jousitus tuntuu pintakovalta, mutta kuorma rauhoittaa menoa. Tilaa riittää hyvin myös takapenkillä, joten viisi työmiestä siirtyy tarvittaessa paikasta toiseen ihan mukisematta. Kojelauta on hiukan muovisen oloinen, mutta laatutaso tuntuisi muuten olevan työkaluun sopivaa ja toimivaa. Eniten ehkä häiritsi hidas ohjaus, sillä ääriasennosta toiseen saa rattia pyörittää lähes neljä kierrosta.

Maastossa Isuzu etenee ulkonäkönsä mukaisesti. Erillistä lukkoa taka-akselille ei ole, mutta alennusvaihteisto toki löytyy ja maavaraa on riittävästi. Maastossa huomaa hyvin myös hitaan ohjauksen, sillä rattia joutuu pyörittämään tavanomaista enemmän. Vetohommiin ei tällä kertaa valitettavasti päästy, vaikka koeajoauto oli varustettu myös vetokoukulla.

Isuzu D-Max jätti itsestään hiukan ristiriitaisen kuvan. Ulkonäkö on kyllä komea ja mahtipontinen, mutta vaisu moottori ei oikein vakuuttanut. Toki se jättää kiihdytyksessä jälkeensä kaverin vanhan kuormajuhdan, mutta tänä päivänä D-Maxin kilpailijat ovat vielä ruudikkaampia. Hyötyajoneuvossa on useinkin kantavuuskuorma päällä, joten vahvalle väännölle olisi silloin tarvetta. Kahvikupille löytyy muuten hyvin paikkoja sekä kojelaudasta että keskikonsolista.

Isuzu D-Max Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS
Hinta varusteineen 64 984.66 €, ovh. 50.995 €
Päästöt 205 g/km
EU-kulutus 7.8 l/100 km
Iskutilavuus 1898 cm3
Teho 164 hv
Vääntö 360 nm
Pit 5296, Lev 1860, Akseliväli 3095. Lavan pituus 1552 mm
Kantavuus 1080 kg
Maavara 225 mm
Vetokyky 3500 kg
Koeajon keskikulutus 8.6 l/100 km

Plussat
Katu-uskottava ulkonäkö
Maasto-ominaisuudet

Miinukset
Ohut vääntö
Hidas ohjaus

Jälkimaku
Valitettavasti tiukentuneet päästörajat ovat pakottaneet autonvalmistajia tekemään myös hyötyajoneuvojen moottoreista pienempiä ja näennäisesti taloudellisempia käyttömukavuuden kustannuksella. Vääntävämmällä koneella ja nopeammalla ohjauksella varustettuna D-Max olisi jo aika kova luu luokassaan, ja vieläpä viiden vuoden takuulla.

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *