Kaasujalka

Koeajo Citroen C4 Cactus – Myönteisesti tavallinen

Julkaissut:

|

4.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen C4 Cactus – Myönteisesti tavallinen

Citroen C4 Cactus on miellyttävä tuttavuus ja positiivisesti tavallisempi kuin mielipiteitä voimakkaammin jakanut edeltäjäänsä Citroen Cactus.

Perustaltaan Citroen C4 Cactus on teknisesti pitkälti sama auto kuin edeltäjänsä Citroen Cactus. Eritoten Cactuksen ovien ulkopuolella olleet Airbump-suojalevyt jakoivat mielipiteitä. Ne varmasti upposivat joihinkin trendikkäämpiin kaupunkilaisiin, mutta nyt on kutistettu oven alareunoihin ja auton ulkoiset piirteet ovat muutenkin aiempaa selkeämmät. Niin ikään keulan maski on nyt arkisempi.

Levollisen mukava

Suurin tekninen uusitus liittyy mukavuusjousitukseen. Sitä on jämäköitetty, mukavuuden siitä kärsimättä. Progressive Hydraulic Cushion –jousitus ei merkitse paluuta kaasunestejousitukseen, joka aikoinaan oli Sitikoissa kovin uutta ja mullistavaa, tosin myös ehkä valtaväen vieroksumaa.

Nykyisessä järjestelmässä jousitus on ratkaistu tavallisella kierrejousi-iskunvaimennin-parilla: perusjousitus on viritetty pehmeäksi, jämäkkyyden siitä kuitenkaan kärsimättä. Tämä on ratkaistu rakentamalla iskunvaimentimien sisään hydrauliset vaimentimet.

C4 Cactus on levollisen mukava ajettava isommilla teillä ja matkanopeuksilla. Ohjauksen keskialueelle kaipaisi kuitenkin vähän lisää tuntoa, suuntavakaus ei ole ihan huippuluokkaa.

Koeajoautossa oli kuusivaihteinen automaattilaatikko. Onneksi Sitikassa ei enää ole automatisoitua manuaalilaatikkoa, eli robottivaihteistoa, joka toimii kulmikkaasti.

Pitkäkin matka väsymättä

Istuimiakin on jämäköitetty. Vaikka nekin ovat pintapehmeät, niissä istutaan riittävän jämäkästi selän kärsimättä pidemmälläkään matkalla. Reisitukea kaipaisi kuitenkin hiukan lisää.

C4 Cactuksen hienouksia on myös entistä parempi äänieristys: eristettä on laitettu lisää mm. lattiaan ja kojelaudan sisään.

C4 Cactus kulkee riittävän ripeästi, vaikka tehoa moottorista onkin irrotettu turbolla vain 110 hevosvoimaa.

Tähän asti tekstistä varmasti saa vaikutelman, että nyt Citroen on tehnyt C4 Cactuksesta tavallisen ja vähemmän persoonallisen perusperheen crossoverin. Turha huoli.  C4 Cactusta leimaa edelleen Sitikoille tyypillinen leppoisan rento fiilis. Sisällä persoonallinen tunnelma korostuu esimerkiksi kojelaudan päällä olevan, suuren kännykkäruudun mieleen tuovan mittariston ansiota. Vaikka ratkaisu kuulostaa omaperäiseltä, niin sen valtti on selkeys.

C4 Cactus korvaa pelkän Cactuksen ja samalla tämän vuoden aikana perusmallin C4:n. Mielenkiintoisinta on, että Citroen C4 Cactus ja hivenen pienempi C3 Aircross ovat molemmat crossovereita ja niiden hintaero on hyvin pieni. Ne saattavat siis kilpailla samoista ostajista.

 

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Automaatti
Moottori: R3, 1199 cm3,
Tehot: 110 hv
Huippunopeus: 188 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 10.3 s
Co2-päästöt: 119 g/km
Yhd kul: 5.3 l/100 km
Hinta lisävarusteineen 27 346 €, malliston hinnat alk. 19 359 €

Plussat
Sopivasti tavallinen
Leppoisa

Miinukset
Istuimiin reisituen puute
Tunnoton ohjaus

Jälkimaku
Positiivisessa mielessä vähemmän erikoinen kuin edeltäjänsä Cactus, voisin tässä sarjassa jopa harkita, jos tulisi eteen valintatilanne.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi A7 – Huippumukava
Koeajo Kia Ceed – Täysosuma
Koeajo Isuzu D-Max – Katu-uskottava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *