Kaasujalka

Koeajo Citroen C3 Aircross – Hyväntuulinen ja tasaisen hyvä

Julkaissut:

|

13.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen C3 Aircross – Hyväntuulinen ja tasaisen hyvä

Matala-alustaisen Citroen C3 Picasso -tila-auton muuttaminen SUV-henkiseksi Citroen C3 Aircrossiksi tuntuu hyvältä ratkaisulta, niin tyylin kuin ajamisenkin kannalta.

Citroen C3 Aircoss otti joulun alla Autobestin vuoden 2018 ”Best Buy Car of Europe” –palkinnon. Vuodesta 2001 lähtien Autobest –äänestyksessä on valittu vuoden paras autohankinta.

Valinnassa painotetaan mm. hinta-laatusuhdetta, muotoilua, mukavuutta, tekniikkaa ja turvallisuutta. Eli äänestyksessä valitaan auto, joka tarjoaa parhaan vastineen rahalle.

Voittajasta äänestää 31 tuomaria 31 maasta.

Leveä ja lihaksikas

Aircross on hauskan ja sympaattisen näköinen pieni crossover. Vastoin tämän päivän yleistä suuntausta se ei ole aggressiivisen näköinen, vaan pulleudessaan pehmeä ja hyväntuulinen.

Samanaikaisesti se on tavallaan kuitenkin myös voimakkaan ja vakuuttavan näköinen.

Tyylissä yhdistyvät vankkuus ja turvallisuus isojen pyörien ja korkealle sijoitetun konepellin ansiosta.

Keulan muotoilua korostavat Citroënille perinteiseen tapaan kahteen tasoon sijoitetut ajovalot. Keulan yläosassa on LED-päivävalot ja alaosa on varattu ajovaloille ja sumuvaloille.

Voimakkaasti muotoiltu takaosa korostaa C3 Aircrossin leveyttä ja ”lihaksikasta” olemusta.

Aircrossissa pitkäkin mies istuu edessä mukavasti. Kaksiosaisia takaistuimia voi liikutella kiskoilla pituussuunnassa, ja ne voi myös kallistaa taaksepäin. Tavaratila on kokoluokassaan tilava.

Yksi Aircrossin parhaita puolia onkin tilojen muunneltavuus.

Vääntää hyvin

Koeajoon otetussa Aircrossissa oli kolmisylinterinen 1,2 litran turboahdettu PureTech -bensamoottori, josta on onnistuttu puristamaan tehoa 110 hevosvoimaa. Noilla tehoilla kyllä pärjää erinomaisesti taajama-ajossa ja kohtuullisesti isommillakin teillä.

Turbon ansiosta myös vääntöä on 205 Newtonia, eli Aircrossilla ei jää jalkoihin.Sillehän ei tietysti mitään voi, että ”vanhan liiton” seniorimies ei edelleenkään ihan kotiudu näiden kolmipyttyisten pärinään. Mutta kun kaasutuksen jälkeen on kiritetty Aircross tasaiseen maantieajoon, moottori käy nätisti, eikä eroa perinteiseen rivineloseen enää edes aina kunnolla huomaa.

”Sitikka” on aina ollut vähän erilaisen ihmisen auto. Ranskalaisethan korostavat vähän kaikessa elämässä nautintoja, niin myös Citroen C3 Aircrossissa. Sisustus on omaperäinen: kojelaudan muodot erottuvat saksalaisista kilpailijoista. Sisustuksesta löytyy paljon kuutiomaisia yksityiskohtia.

Tavaratila on tämän kokoluokan autoksi poikkeuksellisen suuri, 410l ja liukuvan takaistuimen ansiosta suurimmillaan 520l. Tavaratilaan pääsyä helpottaa leveä takaikkuna ja leveästi avautuva takaluukku.

Kuljettajan eteen nousee värillinen tuulilasinäyttö, joka tuo näkökenttään kaiken tärkeän tiedon nostamatta katsetta tiestä. Jo vakiona on arvokkaita turvallisuusvarusteita, kuten vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin, törmäysvaroitin ja navigointi. Kosketusnäyton avulla hallitaan auton toimintoja kuten ilmastointia, ajoavustinjärjestelmiä ja radiota.

Ei isoja puutteita

Kangasverhoiltu kojelauta on selkeä ja siinä on paljon kuutiomaisia yksityiskohtia: esimerkiksi tuuletusaukot ja mittarit ovat tuon kuutiomaisen myötä persoonalliset ja selkeä. Ratti on paksukehäinen ja se tekee pyörittelystä kätevää. Muuten toimiviin ja muhkean oloisesti muotoiltuihin etuistuimiin kaipaisi enemmän sivutukea.

A-pilarin alaosa on leveä ja korkeahkolle sijoitettu, se yhdessä sivupeilin kanssa rokottaa näkyvyyttä lähelle etuviistoon.

Vaihteisto on kuusipykäläinen automaatti ja se tekee hyvää yhteistyötä turbomoottorin kanssa. Olen lukenut aiemmista koeajoista, että sen ongelma olisi ajoittain viivyttely ja arpominen pykälien kanssa, itse en sellaista huomannut.

Paremmin se joka tapauksessa toimii kuin edeltäjänsä C3 Picasson robottivaihteisto.

Citroën pitää perinteistään kiinni siinä, että osaa tehdä autoistaan mukavia. Aircrossin jousitus on pehmeä ja samalla riittävän jämäkkä. Vaikka moottoritiellä rengasäänien kumina kuuluukin varsinkin takapenkille selkeästi, niin kaikkiaan Aircrossia voi kuitenkin pitää kokoluokassaan hiljaisena.

C3 Aircross on omimmillaan matka-ajossa, se etenee vakaasti. Aircrossin ostajakunta varmastikin on nuorempaa tai ainakin nuorekasta väkeä. Heitä varmasti miellyttää, että auton voi tehdä persoonalliseksi peräti 85 eri väriyhdistelmän avulla. Ilmettä voi muuttaa valitsemalla kattoon erottuvan värin tai väripaketin, jolla yksityiskohtia kuten sivupeilejä, kattokaiteita tai etuvalojen kehiä voidaan korostaa.

Aricross on tasaisen varma kokonaisuus, jossa ei isoja puutteita ole.

Citroen C3 Aircross
Moottori: R3, 1199 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Vetotapa: etuveto
Tehot: 110 hv
Vääntö: 205 Nm
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 10.6 s
Huippunopeus: 183 km/h
Yhdistetty kulutus: 5,6 l/ 100 km
CO2-päästöt: 126 g/km
Mitat: pituus 4154 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm
Tavaratila 410-1289 l.
Hinta: 26 176 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *