Kaasujalka

Koeajo Subaru Impreza – Tuli takaisin hillittynä

Julkaissut:

|

5.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Subaru Impreza – Tuli takaisin hillittynä

Subaru on ollut japanilaismerkkien ”outolintu”: jollain tavalla vakuuttava, mutta suuren yleisön vieroksuma.  Impreza-malli palaa vuosien jälkeen kilpailemaan C-segmenttiin vahvoin eväin.

Tuttua takavuosien Imprezaa neliveto ja bokserimoottori. Subaru luottaa edelleenkin Mazdan tavoin vapaasti hengittävään bensamoottoriin, sen sijaan bokserikone on edelleen Subarun oma erikoisuus.

Vakaa ja värinätön

Impreza on ensimmäinen Global-perusrakenteelle rakennettu Subaru. Tämä uusi globaali perusrakenne muodostaa yhdessä 1,6- ja 2,0-litraisten bensiinikäyttöisten bokserimoottorien, symmetrisen AWD-nelivedon, portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston ja törmäyksiä ehkäisevän EyeSight-järjestelmän kanssa uuden Imprezan ydinteknologiat.

Uuden jousitusgeometrian, iskunvaimennuksen ja matalan painopisteen ansiosta pito tiehen on hyvä, Impreza on helppo auto ajaa, ja se tottelee ohjausliikkeitä kuljettajan haluamalla tavalla.

Pikkuturbojen aikakaudellakin Subaru Impreza luottaa edelleen 1,6- tai 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bokserimoottoriin. Tämän takia moottori käy hiukan karkeasti, mutta toisaalta se tuo ajoon myös fiilistä, kun 2-litraisesta moottorista on saatu irrotettua tehoa 156 hevosvoimaa: Impreza kiihtyy riittävän liukkaasti, vaan ei räjähtävästi. CVT-automaattilaatikoille kuminauhamainen käytöskin loistaa poissaolollaan.

Äänekäs karkealla pinnalla

Ohjaustuntuma on hivenen raskas ja palauttaakin hitaamman puoleisesti. Toisaalta taas jousitus on pehmeä ja kyyti sen takia hiukan keinuvaa. Ehkä matala Impreza kaipaisi vähän jämäkämpää alustaa.

Karkealla pinnalla ajaessa Impreza on äänekäs auto, sileillä mennään sivistyneemmin.  Näkyvyys eteen nyky-Imprezassa on hyvä, kiitos suuren loivan tuulilasin ja ohuen A-pilareiden. Tilaa on hyvin neljällekin aikuiselle ja tavaratilaakin on riittävästi.

Starlink-viihdejärjestelmää voi pitää vähän vanhahtavana, mutta kyllä sillä pärjää. Iso ruutu vapautuu viihdekäyttöön, kun kuljettajalle tärkeimmät lisätiedot tulevat keskikonsolin yläpuolelle sijoitetusta apunäytöstä.

Subaru Impreza 2.0i Active
Moottori: R4, 1995 cm³
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: portaaton automaatti
Vetotapa: neliveto
Teho: 156 hv
Vääntö: 196 Nm
Kiihtyvyys 0—100 km/h: 9.8 s
Huippunopeus: 205 km/h
Yhdistetty kulutus: 7 l/100 km
Co2-päästöt: 159 g/km
Mitat: pituus: 4460 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2670 mm.
Malliston hinnat alk. 26 937 €

Plussat
Tyylikäs
Persoonallinen
Hyvä näkyvyys

Miinukset
Hieman raskas ohjaus
Äänekäs karkeilla pinnoilla

JÄLKIMAKU
Tyylikäs ja matala, joka erottuu kilpailjoista kuitenkin riittävän hillitty. Voisin harkita.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo BMW i8 roadster – Arjen superauto
Koeajo Mazda 3 – Aineksia listahitiksi
Koeajo Audi A7 – Huippumukava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *