Kaasujalka

Koeajo Nissan Leaf – Yhä lähempänä tavallista perheautoa

Julkaissut:

|

8.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Leaf – Yhä lähempänä tavallista perheautoa

Uusi Nissan Leaf on selvästi edeltäjäänsä lähempänä tavallista perheautoa: niin designiltaan kuin ajettavuudeltaankin.

On mielenkiintoista nähdä, miten uuden Nissan Leaf –täyssähköauton myyntikäyrät kehittyvät. Toki samalla rahalla saa pykälää isommankin polttomoottorisen perheauton, mutta 35 000 euron lähtöhinta C-segmentin eli alemman keskikokoluokan täyssähköautosta ei kuulostaa pahalta.

Varsinkin, kun uusi Leaf on jo ulkonäöltään virtaviivaisuudessaan lähempänä ihan tavallista perheautoa. Sitä ei supermarketin pihalla erota äkkiseltään muistakaan saman kokoluokan korealaisista ja japanilaisista. Muotoilu on edeltäjää maltillisempi.

Yhä pidemmälle sähköllä

Uutuuden tärkeimpiä valtteja ovat kuitenkin tekniset muutokset. Uusi, 40 kilowattitunnin akku on kasvattanut täydessä latauksessa toimintamatkaa yhdistetyssä ajossa 280 kilometriin ja leppoisammassa kaupunkiajossa jopa 378 kilometriin.

Tätä tosin en tätä koeajoviikolla ihan uskaltanut kokeilla, vaan latasin Leafia omakotitalon autokatoksessa käytännössä aina kun se ei ollut ajossa.  Nämä lienevät myös kesäkuukausien lukemia. Olen lukenut toisten lehtien talvikoeajoista, että pakkasilla uusi Leaf kulkisi täydessä latauksessa yhä sellaiset parisataa kilometriä.

Latausluukku löytyy keulasta. Pikalatauksella lataaminen 80-prosenttisesti täyteen onnistuu 40-60 minuutissa, 32 ampeerin kotilatauspistettä käytettäessä latausaika on 7,5 tuntia.

Leafin ripeyslukemat 150-hevosvoimaisella sähkömoottorilla ovat riittävät: se kiihtyy nollasta sataseen 7,9 sekunnissa ja vääntöä on muhkeat 320 newtonmetriä.  Leafilla ei siis taatusti jää jalkoihin: kaasupedaalinen polkaisemiseen se reagoi viivyttelemättä.

Varman tuntuista menoa

Ajaminen on aiempaa täsmällisempää, kun painopistetty on laskettu entisestään: nimismiehen kiharoihin ja töyssyihin matala Leaf menee varman tuntuisesti. Jousitus on pääsääntöisesti mukava, mutta samalla joissakin tilanteissa myös aavistuksen liian pehmeä.

Uuden LEAFin pohjalevyyn sijoitettu akusto tekee auton alustasta jäykemmän ja sen myötä ajotuntumasta tunnokkaamman.

Älytoimintojakin on tullut uudistuksessa lisää, ennen kaikkea niistä on syytä mainita ProPilot –nimeä kantava avustin. Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa seuraamaan edellä ajavan liikkeitä ja omalla kaistalla tulee pysyttyä helpommin kaistavahdin ansioista.

Merkittävä uutuus on myös e-pedal, jonka avulla voi kiihdyttää, hidastaa ja jarruttaa sujuvasti yhtä poljinta käyttäen. Jarrutusenergiaa saadaan automaattisesti talteen, kun nostetaan jalkaa kaasulta ja vastaavasti taas kiihdytyksissä jalalla samaa kaasupedaalia painetaan alaspäin. e-Pedalin ansiosta Leafia pystyy monissa tilanteissa ajamaan pelkällä kaasupolkimella.

Matkustamo on edeltäjään verrattuna moderni ja vähemmän kolho.  Tyyli on selkeä ja sopivasti aiempaa arkisempi.

Ergonomiassa puutteita

Puutteitakin on, esimerkiksi ratin etäisyyssäädön puuttuminen. Samoin ristiseläntukea on tarjolla niukasti, istuimet ovat pehmeät ja hiukan laimeasti muotoillut.

Itselläni kävi sikäli hyvä tuuri, että 176,5 –senttisenä riittävän kelvollinen ajoasento löytyi helposti, mutta pidempi ihminen saattaa toivoa enemmän.

Sähköauton etuja on äänetön moottori. Se ei automaattisesti tarkoita, että auto olisi muuten meluton. Uudessa Leafissa kuitenkin äänieristys on pitää hyvin loitolla myös tuulensuhinat ja renkaiden jyrinät. Varsinkin sileällä asfaltilla normaalinopeuksissa uusi Leaf on erittäin huljainen.

Tervehdin ilolla myös uuden Leafin mittariston tavallisella neulalla toteutettua nopeusmittaria, tätä kuulemma monet Leaf-kuskit ovat toivoneet. Muut mittarit löytyvät monitoiminäytöltä.

Suoraan sanoen ihmettelen, jos tämä uusi Leaf ei myy paremmin kuin edeltäjänsä. Se on melko tavallinen C-segmentin auto, joka nyt vain sattuu toimimaan sähköllä.

Sellaisen voisin ostaa itsekin, jos pitäisi laittaa 35 000-40 000 euroa autoon. Ajan enimmäkseen lyhyttä kaupunkiajoa, äärimmäisen harvoin lähden omalla autolla pääkaupunkiseudulta Lahtea kauemmas. Ja kun on omassa seinässä pistoke, on lataaminenkin vaivatonta.

Katso auton koeajovideo tästä

NISSAN LEAF TEKNA AUTOMAATTI
Moottori: sähkömoottori
Tehot: 150 hv
Vääntö: 320 Nm
Vaihteisto: portaaton automaatti
Akun kapasiteetti: 40.0 kWh
Ampeerimäärä: 32.0 A
Toimintasäde: 378 km (tehtaan ilmoittama)
Sähkön kulutus: 14 kWh/100 km (tehtaan ilmoittama)
Lataustyyppi: kotilataus
Latausaika: 7.5 tuntia
Huippunopeus: 144 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Co2-päästöt: 0 g/km
Mitat: pituus 4490 m, leveys 1790 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2700 mm, tavaratila 435 l.
Huoltovälit (päähuolto): 28968 km
Malliston hinnat: alk. 37 900 €
Koeajoauton hinta (Tekna-varustetaso): 41 460 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Hyundai Tucson – Raikas tuulahdus
Koeajo Sunlight T69L Fiat Ducato – Rentoon lomailuun
Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *