Kaasujalka

Koeajo Toyota Hilux – Järeämpi

Julkaissut:

|

5.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Hilux – Järeämpi

Kevytkuorma-autoksi rekisteröity Hilux tuli Kaasujalan koeajoon harmittavasti lumien juuri sulettua, haasteellista maastoa piti oikein siis etsiä.

Onneksi riittävän haasteellinen paikka löytyi Askolan ATV-puistosta. Siellä oli tarpeeksi suota, kiviä, kantoja sekä jyrkkiä rinteitä ja kallioita. Hilux sai osoittaa kykynsä Nokian Hakkapeliitta 7 SUV-nastarenkailla varustettuna, ja hyvin se tehtävistään suoriutui. Maavara uhkasi loppua muutaman kerran kesken, mutta hitaalla ykkösellä ja pätevän tiedustelijan avulla reitti kuitenkin selvitettiin kunnialla läpi. Maastoajossa käytettiin hidasta nelivetoa, taka-akselin lukkoa, manuaalipuolen pieniä vaihteita ja alamäkihidastinta kytkettynä.

Maantiellä Hiluxin kanssa ajelee myös mielellään, varsinkin jos liikutaan alle satasen rajoitusalueilla. Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on nimittäin 80 km/h ja rajoitin tulee vastaan nopeudessa 89 km/h. Nopeusmittari näyttää parhaimmillaan lähes satasen nopeuksia, mutta moottoritiellä on parasta jäädä ajelemaan suosiolla rekkojen taakse.

Sattuneesta syystä ohituskiihtyvyyskin piti mitata välillä 40-90 kilometriä tunnissa ja se vei aikaa kohtuulliset kahdeksan sekuntia. Vääntöä Toyotan diesel tarjoaa mukavat 400 newtonmetriä ja kuusivaihteinen automaatti osaa hyödyntää sitä aika mukavasti. Koeajon keskikulutus nousi lähes kymmeneen litraan satasella, varmasti osittain maastossa möyrimisen johdosta. Muuten ajettavuus on tukevaa ja äänimaailma vaimeaa, Hiluxista suorastaan huokuu Toyotalle ominainen laadukkuus.

Viidelle rekisteröidyssä Hiluxissa matkustaa viisi keskimittaista aikuista varsin mukavasti. Matkatavaroiden on syytä olla sään kestävää sorttia, tai muussa tapauksessa lavakate on todella suositeltava varuste. Toisaalta ilman pressua tai kuomua voi vaikkapa polkupyörän nakata helposti kyytiin, sidontalenkkejä KA-versiosta löytyy kahdeksan kappaletta. Pitkällä ohjaamolla varustetun Hiluxin lava on luonnollisesti melko lyhyt, mutta niin se on lähimmillä kilpailijoillakin. Kuorma-autoksi rekisteröitynä edullinen verokohtelu ja hinnoittelu tekee siitä mielenkiintoisen, eikä sen C-kortin ajaminenkaan paljoa maksa.

Plussat
Hyvä etenemiskyky
Laadukkaan tuntuinen hyötyajoneuvo

Miinukset
Nopeuden rajoitin
Kankea kaupungissa

Jälkimaku
Kuorma-autoksi rekisteröity Hilux on varsinkin viisipaikkaisena monelle yritykselle oikea työkalu vaativiin olosuhteisiin. Moottoritiellä se ei ole rajoittimensa takia kotonaan, mutta maastossa se on omalla mukavuusalueellaan.

Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 4WD Premium autom. N2G
Kokonaishinta 49620 € (sis. ALV 24%), pakettiautona 61704 € (sis. ALV 24%)
Päästöt 189 g/km
EU-kulutus 7.2 litraa/100 km
Iskutilavuus 2393 cm3
Teho 150 hv/3400 k/min
Vääntö 400 nm
Auton pituus 5330 mm
Akseliväli 3085 mm
Kantavuus 1000 kg
Tavaratilan pituus 1525 mm
Maavara 293 mm
Vetokyky 3200 kg
Koeajon keskikulutus 9.8 litraa satasella

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *