Kaasujalka

Koeajo BMW X3 – Täydellinen neliveto?

Julkaissut:

|

3.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW X3 – Täydellinen neliveto?

Uusi BMW X3 uudistui muotoilunsa puolesta suhteellisen maltillisesti, mutta omaa ehkä jopa markkinoiden yhden parhaiten toimivan nelivedon.

X3:n kolmas sukupolvi jatkaa merkille tuttuun tyyliin. Muotoilu on pysynyt konservatiivisena, eikä mitään suuria muutoksia ole tapahtunut. Malli on jälleen kasvanut ja onkin korkeutta lukuun ottamatta kookkaampi kuin esimerkiksi 2000-luvun X5. Tilojen puolesta tämän tilavampaa autoa ei tarvita, ellei sitten halua istumapaikkoja autoon lisää. Tavaratilaakin löytyy 550 litraa ja vetokykyä  2400 kiloa.

Suomen hinnastosta löytyy viisi vaihtoehtoa, joista kaksi on dieseliä. Sekä koeajettu 2-litrainen että reilun 75 000 euron hintainen 3-litrainen. Bensamoottoreita on kolme: kaksilitraiset 20i ja 30i sekä 360 hevosvoimainen voimanpesä M40i. Hybridiä tai sähkömallia ei valitettavasti ole saatavana.

Kabiinissa huokuu tyylikkyys ja asiallinen viimeistely. Monilta osin X3:n ohjaamo muistuttaa 5-sarjalaista. Näkymä on hyvin perinteinen ja siksipä siihen monen on helppo samaistua nopeasti. Tarvittavat tiedot löytyvät yhdellä vilkaisulla helposti eikä olla sorruttu turhamaisiin nykyajan kikkailuihin.

BMW:n käyttämä iDrive -järjestelmä on edelleen yksi markkinoiden parhaimmista. Säätöpyörän käyttö on paljon turvallisempaa ja kätevämpää kuin kosketusnäytön hipsuttelu. 5-sarjasta tuttu eleohjaus löytyy myös X3:sta eli esimerkiksi äänen voimakkuutta voi säädellä sormea pyörittämällä ilmassa suurin piirtein vaihdekepin kohdalla.

Vaihteistona toimii edelleen XF:n valmistama 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka toiminnaltaan hipoo täydellisyyttä.

Ajamisen iloa

Koeajettu 190 hevosvoimainen X3 liikkuu varsin mukavasti. Suorituskyky ei tietenkään ole järisyttävää, mutta se on aivan riittävä ja loistavasti toimivan voimalinjan ansiosta auto tuntuu ehkä jopa nopeammalta mitä lukemat antavat olettaa. X3 on erittäin miellyttävä matkakumppani, joka on melutasoltaan todella hiljainen

Ajonvakautusjärjestelmä sallii pienet luistot, mutta napista painamalla saa onneksi kaikki avustimet pois käytöstä. Auto käyttäytyy liukkaalla tien pinnalla todella loogisesti ja vetoa löytyy aina kun sitä tarvitaan tai itseasiassa jo ennenkin sitä. Koeajomme osui etelä-Suomen ensimmäisiin kunnon lumisateisiin ja liukkaille keleille. Liukkaiksi kiillottuneissa liikenneympyröissä X3 kääntyi uskomattoman hienosti, vaikka alla oli kitkarenkaat. Missään vaiheessa auto ei puskenut vaan kääntyi nöyrästi kuljettajan haluamaan suuntaan. Poikkeuksetta kaikki muut katumaasturit ovat etuvetopainotteisia ja siksipä niiden käyttäytyminen on liukkaissa olosuhteissa puskevaa ennen kuin takarenkaat tulevat mukaan työntöhommiin.

Ennen kovaa lumisadetta pääsimme kokeilemaan tutun kallion ylitse kiipeämistä ja lopputulos on vaikuttava, sillä X3 selvisi kiipeämisestä ja ristiriipunnasta aivan yhtä hyvin kuin järeät Land Cruiserit ja Discoveryt. X3:n suoritus on näiden katumaastureiden tähän asti paras.

Koeajon kulutuskin jäi ilahduttavan alas, vaikka kylmäkäynnistyksiä viikon aikana oli jatkuvasti.

BMW X3 20d xDrive
Hinta alk: 59 374,57€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 80.294,66€
Iskutilavuus: 1995cm3
Teho: 190hv/4000 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750-2500 kierr/min
Paino: 1825kg
Vetokyky max: 2400kg
Tavaratila: 550l
Pit.lev.kork.aks.väli:4708, 1891, 1676, 2864
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.0sek
Huippunopeus: 210km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.2l
Päästöt: 138g/km
Koeajon kulutus: 7.2l

Plussat 
Neliveto
Ajettavuus
Melutaso

Miinukset
Ei hybridimalleja

Jälkimaku
Uusi BMW X3 on muotoilunsa puolesta uudistunut miedosti eikä ominaisuuksiakaan ole järisyttävästi muutettu. Lopputuloksena on kuitenkin entistä parempi ja kyvykkäämpi katumaasturi, joka kestää kyllä tiukemmankin vaatimustason.

Teksti  ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Citroen C3 Aircross – Hyväntuulinen ja tasaisen hyvä
Koeajo BMW i3 – Sähkön voimalla
Koeajo Subaru Impreza – Tuli takaisin hillittynä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *