Kaasujalka

Koeajo Skoda Kodiaq Scout – Kontion elämää

Julkaissut:

|

29.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Kodiaq Scout – Kontion elämää

Skoda-merkin maailmanvalloitus katumaastureiden saralla jatkuu. Tästä hyvänä esimerkkinä on Kodiaqin tuore Scout -malli. Normaaliversioon verrattuna suurimmat erot löytyvät auton ulkonäöstä ja varustetasosta.

Koeajossa Skoda Kodiaq Scout. Tällä kertaa isoon SUV-malliin on haettu enemmän maastohenkisyyttä muun muassa ulkoisilla somisteilla ja isommilla vanteilla. Perusmalliin verrattuna auto 9 mm pidempi. 

Skoda Kodiaq on tsekkiläisen valmistajan ensimmäinen iso katumaasturi. Se on koeajoissa kiitelty laite. Auto on mukava ja vaivaton ajettava. Nykyaikaiset tietoviihde- ja avustinjärjestelmät ovat autossa esimerkilliset. Varustelista tuntuu loputtomalta.

Äänieristys toimii ja karhumainen peto on hiljainen jopa moottoritienopeuksilla. Sisutus on edustava ja tilaa mahtavasti. Eniten kokoluokassaan. Alcantara -verhoillut istuimet hivelevät silmää. Kaikki on siis kunnossa.

Kenelle Kodiaq sopii?

No vaikka kenelle. Tämäntyyppinen nelivetoinen katumaasturi sopii harrastavalle perheelle. Tällä kelpaa tehdä myös mökkireissuja. Auto toimii vaikkapa yrityksen edustuspirssinä. Kodiaqin voi hankkia myös seitsemänpaikkaisena. 

Kaikkiaan Kodiaq Scout on vaikuttava esitys. Eipäs ole ihme, että katumaasturit valtaavat markkinoita yhä enemmän tavallisilta henkilautoilta.

Pahaa sanottavaa tästä autosta on vaikea löytää. Ehkä niin jotain, nimittäin se hankintahinta. Sehän se aina rassaa meitä köyhiä. Jossain ajotilanteissa vaihteisto voisi reagoida hieman reippaammin.

Suomessa Skoda Kodiaq -mallit on otettu hyvin vastaan. Auto on ollut menetys myös kaupallisesti.

Puhuttelee ja murisee

Nelivetoinen, koeajettava Scout -lehdistömalli on varustettu luonnollisesti riuskalla turbodiesel -padalla. Voimakkaasti vääntävä 190-hevosvoimainen kone pitää huolen tehokkaasta ja taloudellisesta liikkumisesta.

Voimansiirrosta huolehtii 7-portainen DSG-vaihteisto. Talvisen ja sekalaisen koeajon kulutuslukemat oli vajaan seitsemän litran/100 km paikkeilla. Nollasta sataan tämä katumaasturi kiihtyy alle yhdeksässä sekunnissa.

Koeajon aikana toimittaja ei uskaltautunut autolla hankalaan maastoon, joten varsinaisia metsäominaisuuksia ei päästy testaamaan. Toki tammikuiseen ajankohtaan osuivat kovat lumisateet ja kaoottiset tieolosuhteet.  

Tämä auto puhuttelee. Se sopii härmäläisille kuljettajille ja kotimaan tiestöön.

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4×4 DSG
Hinta alkaen: 53854.00 euroa
Koeajetun auton hinta varusteineen: 66 900.00 euroa
Iskutilavuus: 1968 cm3
Teho: 140 (190) kW(hv)
Vääntö: 400 Nm
CO2-päästöt: 150 g/km
Mitat: Pituus: 4697 mm, leveys: 1882 mm, korkeus: 1676 mm, akseliväli: 2791 mm.
Vetotapa: eliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h, 8.6 sekuntia
Huippunopeus: 210 km/h
Koeajon kulutus: 6.8 litraa

Teksti ja kuvat Mauri Nurmi

Tässä linkki Kodiaqin ensikoeajoon

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *