Kaasujalka

Koeajo Ford Mondeo Hybrid – Arkisen hienostunut

Julkaissut:

|

20.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Mondeo Hybrid – Arkisen hienostunut

Ford Mondeo hybrid. Saatuaan keulalleen ”Aston Martin –ilmeen” vajaat kolme vuotta sitten Ford Mondeo hyppäsi yleisissä mielikuvissa piirun verran lähemmäs premiumia. Nyt sen 2-litrainen hybridiversio tuntuu lähinnä arkisen hyvältä isolta autolta.

Koeajossa Ford Mondeo hybrid. Englannissa on aina puhuttu ”Mondeo-miehistä”. Jos vähänkin oikein olen käsittänyt, niin sillä tarkoitetaan keskiluokkaista miestä, joka ei enää ole ihan sitä, mutta ei myöskään vielä tätä. Siis jonkin jonkin sortin pikkupomo ja pikkumenestyjä?

Edellisen sukupolven Mondeo vastasi ehkä nykyistä osuvammin mielikuvaa tuosta ”Mondeo-miehestä”.

Kun nykyilmeinen Mondeo tuli markkinoille vuonna 2015, se tuntui harpanneen ison loikan lähemmäksi premiumia. Niinhän paremman keskiluokan Fordille tuppaa käymään aina. Kun Sierra aikoinaan tuli markkinoille, se oli virtaviivainen vaihtoehto harmaaseen keskiluokkaan. Ajan mittaan sekin sitten tavanomaistui.

Liekö uusi Ford Mondeo hybrid valmistautumista sitten dieselien jälkeiseen aikaan?

Joka tapauksessa se osoittautui ajossa hyväksi ja hiukan hienostuneeksikin arkiautoksi. Mutta nimenomaan arkiautoksi. Se on mukava ja ihmisille tilava.

Sitä on luonteva ajaa ja täytyy sanoa, että jollain tavalla siinä tuntuu kaikissa arkisuudessaankin olevan hiukan enemmän premiumia kuin pahimmassa kilpailijassa Volkswagen Passatissa.

Passatiinhan Mondeota ensisijaisesti verrataan. Itselläni oli 2000-luvun alussa peräkkäin työsuhdeautoina ensin 1.8-litrainen turbo-Passat ja sen perään 1.8-litrainen vapaasti hengittävä bensa-Mondeo. Passatilla oli siihen aikaan selvästi ”audimaisempi” ja samalla hiukan ylellisempi imago.

Hiljainen ja tukeva

Ei uudesta hybridi-Mondeosta voi oikein mitään huonoakaan sanoa: ohjaus on selkeä ja autoa on muutenkiun selkeä ajaa. Alusta on mukava ja äänieristys oikein miellyttävä.

Hybridiversio on perinteinen neliovinen sedan, sitä saa myös viistoperäisenä ja farmarina. Se on mielestäni ihan mukiinmenevän näköinen, vaikka vajaan kolmenvuoden aikana se on alkanut näyttää selkeästi arkisemmalta kuin markkinoille tullessaan.

–Toi on vähän kyllä museo, totesi käytetyllä Mersun katumaasturilla ajava nuorempi mies mittaillessaan Mondeota pihallamme.

Minunlaiselleni konservatiiville on edustaa kuitenkin viisaasti keski-ikäistynyttä autoa, joka tarjoaa erinomaiset tilat neljälle aikuiselle. Matalan ja virtaviivaisen korimallin ansioista se on myös kohtuullisen taloudellinen. Seka-ajossa pääsin Mondeolla satasen 6.8 litralla, ottaen huomioon pakkaskelit ja jatkuvat kylmäkäynnistykset, en pidä sitä pahana. Autoverokaan ei pääse puraisemaan, kun ainakin viralliset Co2-päästöt ovat 89 grammaa kilometrillä.

187 hevosvoimaa riittää hyvin tällaisen seniorin ajoon ja vaivattomaan etenemiseen Jotensakin tämä hybridi-Mondeo on luonteeltaan sellainen, ettei se edes houkuttele revittelemään.

Akut  vievät tavaratilaa

Portaaton  CVT-automaattivaihteisto tuntuu vähän nahkealta, kun kiihdyttää kovemmissa vauhdeissa. Paikalta äkäisesti lähtiessäkin sähkömoottorin lisäpotku tuntuu rapsakkana alkuvetäisynä.

Pääsääntöisesti vaihteisto toimii kuitenkin jouhevasti.  Virallisten lukujen valossa tietysti tämä hybridi-Mondeo voi antaa vaisun vaikutelman.

Kaupunkiajossa jarrutusenergiaa hyödyntävä hybridi on taloudellinen ratkaisu: pääsin pakkaskeleilläkin hiukan alle seitsemällä litralla 100 kilometriä.

Jos jotain moitittavaa pitää löytää, niin mittaristo kyllä tuntuu melko vaikeaselkoiselta muuten selkeään ja pelkistettyyn autoon. Ilmanvaihtokin on kohtuullisen äänekäs.

Vanhahtavasti viistoperä-Mondeossa akut nipistävät tavaratilan peräosan korkeutta tuntuvasti: ne ovat erottuvassa laatikossa.

Miellyttävintä on hybridi-Mondeon hiljainen kyyti. Auto käy pehmeästi enkä itse ainakaan kaupaa Mondeoon muinoisten ST-mallien ärhäkkyyttä.

Hillitylle seniorille

Hybridi-Mondeo tuntuu tasapainoiselta, hillityn seniorimiehen autolta. Kaikki eivät ole tästä hybridistä varauksetta pitäneet, mutta itse siihen miellystyin. Olen tavannut usein sanoa, että jos minun pitäisi sijoittaa n. 40 000 euroa autoon, niin mieluummin ostaisin jonkun verran käytetyn ns. premiummerkin.

Hybridi-Mondeo tuntui autolta, jonka saattaisin mieluusti ostaa mieluummin uutena kuin samalla hinnalla hiukakn käytetyn C-Mersun tai Audi A4:n.

Eräs tuttava aprikoikin, että tämä asenne kuvastaa omaakin ikääntymistäni. Meistä on tainnut Mondeon kanssa tulla rintarinnan senioreita, joille turha pullistelu alkaa jo käydä vieraaksi. Ei tämä Mondeo varmasti juurikaan naapurikateutta aiheuta, mutta eipä sille kukaan voi ilkkuakaan.

Tasapainoinen ja hillityn tyylikäs, mutta samalla ehkä jo hiukan arkiseksikin käynyt seniorin valinta. Tämä auto ei huutomerkkejä kaipaa. Varsinkin, kun Ford on hiukan yllättäen hinnoitellut hybridi-Mondeon halvemmaksi kuin automaattiversiot samoilla varusteilla bensa- tai dieselmoottorivaihtoehdoissa.

Ford Mondeo Titanium HEV 2.0 187 hv
Kokonaishinta: 40 204,49 €, malliston hinta alk. 34 814,17 €
Moottori: 1999 cm3, R4
Käyttövoima: bensiini/hybridi
Vaihteisto: elektronisesti ohjattu portaaton automaattivaihteisto (eVCT).
Kokonaistehot: 187 hv
Vääntö: 173 Nm
Huippunopeus: 187 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s
Yhdistetty kulutus: 3.9 l/100 km (maahantuojan ilmoittama)
Co2: 89 g/km
Mitat: pituus 4871 mm, leveys 1911 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *