Kaasujalka

Koeajo Renault Koleos – ”Onko se kuuseiska?”

Julkaissut:

|

12.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Koleos – ”Onko se kuuseiska?”

Iso Renault Koleos –katumaasturi on yhdistelmä ranskalaista tyylikkyyttä ja japanilaista tekniikkaa. Saksalaisiakin vaikutteita siinä on. ”Onko se kuuseiska?” eräs tuttava kysyi, viitaten Audin Q7:ään.

Renault Koleos on ranskalaisen Renaultin lippulaiva katumaastureiden sarjassa, joka alkaa pienestä Renault Capturista. Koleosin ja Capturin väliin mahtuu sitten C-segmentin Renault Kadjar.

Koleos on mielyttävä ajaa ja siinä on paljon premiumtason ominaisuuksia. Se välttää onnistuneesti kuitenkin liiallisen yrittämisen. Nelivetotekniikka taas on peräisin Nissanilta.

Keulan ilme on voimakas. Koleos henkii muutenkin varakkuutta. Se ei ole auto, joka kerää kauppakeskuksen parkkipaikalla huomiota omaperäisyydellään tai räikeän persoonallisilla muodoilla. Voisin kuvitella Koleosin vakavaraisen, kesämökkeilevän ja hiukan boheeminkin yksityislääkärinkin autoksi.

Leppoisan rauhallinen ajaa

Isossa maasturissa riittää paljon hyviä ominaisuuksia. Lähes 4,7 metriä pitkä auto on leppoisan rauhallinen ajettava. Sinänsä riittävän tarkka ohjaus on tunnoltaan vähän teennäinen, siksi Koleos on parhaimmillaan isoilla valtateillä.

Kun maavaraa on kuitenkin 21 senttiä, uskaltaa Koleoksella kuitenkin poiketa metsäteillekin. Nelivedon voi kytkeä kiinteäksi eteen ja taakse, suhteessa 50:50. Nelivetotekniikka on peräisin Nissanin lippulaivamaasturista X-Trailista.

Koeajoautossa oli Intens-varustetason CVT-automaattivaihteisto, johon oli elektronisesti lisätty muutama ”lovi” lisää. Sen ansiosta vaihteisto toimi vähemmän ”kuminauhamaisesti” kuin perinteisessä portaattomassa CVT-laatikossa.

Matkustamo on avara ja takanakin tilaa riittää, kun matala keskitunneli ei vielä jalkatilaa. Ohjaamo on samanlainen kuin muissakin nyky-Renaulteissa.  Keskellä kojelautaa on iso, 8-tuumainen pystynäyttö. Kosketusnäytön kautta hallitaan useampia toimintoja ja niiden oppiminen vaati kokemattomalta jonkin verran totuttelua.

Muuten tähän Intens-varustetasoon kuuluu mm. pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera.  Täysledit vaihtavat automaattisesti pitkille ja lyhyille, koeajoautossa oli myös avattava lasinen panoraamakatto.

Kilpailukykyinen hinta

Digitaalisen mittariston ja matkustamon tunnelmavalaistuksen voi räätälöidä useista vaihtoehdoista juuri itselleen mieleiseksi.

Koleos on mielenkiintoinen haastaja isojen katumaastureiden kilpailtuun sarjaan. Ensisijaisesti naapureiden kateellisia katseita hakevan ei ehkä kannata sitä osta ostaa, mutta hillittyä tyylikkyyttä sekä paljon mukavuutta ja tilaa saa rahalle vastineeksi.

Varsinkin, kun kutakuinkin samanpituisen saksalaisen Audi Q5:n hinnat 2-litraisella turbodieselmoottorilla lähtevät n. 52 000 eurosta.  Koeajetun Koleosin hinta runsaine lisävarusteineenkin on 51 645 euroa, lähtöhinta on 46 390 euroa.

Renault Koleos menee myös kohtuullisen taloudellisesti, keskikulutus pakkaskeleillä ja sekalaisessa ajossa jäi himpun kahdeksan litran satasella.

Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens
Kokonaishinta: 51 645 €, lähtöhinta on 46 390 €, koko malliston hinnat alk. 34 000 €.
Moottori: 1995 cm3, R4
Teho: 177 hv
Vääntö: 380 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,5 s
Huippunopeus: 201 km/h
Virallinen yhdistetty kulutus: 6.2 l/100 km (koeajokulutus n 7.8 l/100 km)
CO2 g/km: 156
Mitat: Pituus 4 672 mm, leveys 1 864 mm, korkeus 1 678 mm, akseliväli 2 705 mm

PLUSSAT
Hillitysti tyylikäs
Leppoisa ajettava
Kokoisekseen taloudellinen

MIINUKSET:
Tavaratila voisi olla isompi
Kadjaria ja Capturia hiukan värittömämpi

JÄLKIMAKU
Iso crossover hillitylle herrasmiehelle, ei ”öykkäreille”.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *