Kaasujalka

Koeajo Suzuki Swift – Nelivetohybridi alle 20 000 eurolla

Julkaissut:

|

3.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Suzuki Swift – Nelivetohybridi alle 20 000 eurolla

Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid on taatusti edullisten autojen erikoisimmista tuttavuuksista: alle 20 000 euron paketissa saa niin hybridiä kuin nelivetoakin.

Ennen kehusanoja on pakko aloittaa varovasti. Suzuki Swift tuo ensivilkaisulla mieleen ensivilkaisulla mopoauton. Sen keulamaski näyttää pienissä kuorissa ylileveältä, ehkä vähän halvaltakin. Suuren yleisön mieleen lienevät enemmän kiilamaiset maskit.

Sen sijaan sivuprofiili ja perä ovat vakuuttavammat: muodot tuovat mieleen mm. trendikkään Minin.

Mutta paljon autoa tässä saa alle 20 000 eurolla, se on selvä. Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX on markkinoiden halving nelivetoinen hybridi.

Jo pelkkä vakiovarustelista vakuuttaa. Perushintaan saa mm. seitsemän tuuman kosketusnäytön, navigaattorin, peruutustutkan, automaatti-ilmastoinnin, mukautuvaa vakionopeudensäätimen, mäkilähtöavustimen, avaimeton startin, led-valot ja 16 tuuman kevytmetallivanteet.

Huomaamatonta nelivetoa

Swiftin bensiinillä käyvä 1.2-litrainen polttomoottori on tuttu tavallisesta GL-Swiftistä. Jarrujen latausenergiaa hyödyntävän hybridijärjestelmän sydämenä toimii ISG eli Integrated Starter Generator, suomennettuna se tarkoittaa ”helposti ymmärrettävää” yhdysrakenteista käynnistingeneraattoria.

ISG-järjetelmä toimii starttimoottorina ja jarrutusenergian talteen ottajana sekä polttomoottoria avustavana sähkömoottorina. Järjestelmästä irtoaa 2.3 kilowatin teho sekä 50 Nm:n vääntö. Kiihdyttäessä ISG keventää polttomoottorin kuormitusta, ja samalla se tietysti vähentää niin kulutusta kuin päästöjäkin.

Autoa itsessään ISG ei kuitenkaan liikuta eli hybridi-Swift ei missään oloissa kulje pelkällä sähköllä. ISG toimii kuitenkin hyvin huomaamattomasti: kuskin pitää katsoa mittaristosta, milloin se on ”työvuorossa”.

Myös neliveto toimii automaattisesti ja huomaamattomasti. Tavallisesti Swft etenee etuvetoisena ja takapyörät tulevat mukaan vasta, kun pyörät alkavat sutia.

Omimillaan kaupungissa

Oivimmillaan nelivetoinen hybridi-Swift onkin kaupunkipyörityksessä: liikennevaloista se lähtee napakasti ja arpomatta. Paitsi edullinen hankintahinta, vetoaa kaupunkilaiseen Swiftissä myös sen taloudellisuus: laskennallinen kaupunkikulutus on 4.9 litraa satasella. Ekologinenkin nelivetoinen hybridi-Swift  on: Co2-päästöiksi luvataan 101 grammaa kilometrillä.

Suorituskykykin vaikkapa nuorelle viestintätoimiston yhteyspäällikölle on riittävä. Hybridi-neliveto kiihtyy nollasta sataseen 12,6 sekunnissa ja huippunopeus on 170 kilometriä tunnissa.

 Nelivedon ja hybriditekniikan lisäksi Swift tarjoaa halpaan hintaan runsaasti kalliimpienkin autojen varusteita, mm. 7-tuuman infotainment navigaattorin, automaatti-ilmastoinnin, mäkilähtöavustimen, adaptiivinen vakionopeudensäätimen ja tukun moderneja ajoavustimia.

Mikään tilaihme Swft ei tietysti ole, vaan tuskin sitä on sellaiseksi tarkoitettukaan. Niin polvitila takana kuin tavaratilakin ovat varsin vaatimattomat.

Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid
Hinta 18 390 euroa
Moottori bensamoottoti R4, 1 242 cm³ + sähkömoottori
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Käyttövoima: bensiini/hybridi
Teho: 90 hv
Vääntö: 120 Nm
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 12,6 s
Huippunopeus: 170 km/h
Yhdistetty kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt: 101 g/km
Mitat pituus 3 840 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 450 mm
tavaratila 255l

PLUSSAT
Halpa hankkia ja ylläpitää
Hintaisekseen hyvin varusteltu

MIINUKSET
Keulan hiukan aneeminen ilme

JÄLKIMAKU
Hyvin varusteltu ja edullinen nelivetoinen hybridi, oiva valinta esim. nuorelle kaupunkilaiselle, verrattuna perusmalliin taatusti n. 1500 euron lisäinvestoinnin väärti.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *