Kaasujalka

Koeajossa Ford Fiesta ST-Line – Lammas pedon vaatteissa

Julkaissut:

|

30.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Ford Fiesta ST-Line – Lammas pedon vaatteissa

Tekisikö mieli sporttisen ilmeen ja ajettavuuden omaavaa kauppakassia ilman räjähtävää suorituskykyä? Fiesta ST-Line on yksi sellainen.

Fordin ST-Line malliston ideana on tarjota sporttinen ulkoasu ja ajettavuus yhdistettynä arkisempaan tekniikkaan. Näin ostaja saa persoonallisen auton maltillisin osto- ja käyttökustannuksin. Itsekin kuulun niihin, joita tällainen kokonaisuus kiinnostaa.

Ford Fiesta ST-Line muistuttaa ulkoisesti myöhemmin tänä vuonna myyntiin tulevaa 200-hevosvoimaista Fiesta ST -mallia, mutta menosta huolehtii ostajan valinnan mukaan 100, 125 tai 140-hevosvoimainen bensiini- tai 125-hevosvoimainen dieselmoottori. Hintakin on aivan toisella tasolla, edullisimmillaan Fiesta ST-Linen saa karvan alle 19 000 eurolla.

Mitä ST-Line sitten tarjoaa verrattuna perus-Fiestaan? Uusia muotoja koriin, 10 mm madalletun jämäkän jousituksen, urheilullisuutta etuistuimiin ja ohjauspyörään, levyjarrut myös taakse, 17-tuumaiset alumiinivanteet 205/45 renkain sekä useita mukavuusvarusteita. Kattava lisävarustelista auttaa personoimaan autoa entisestään. Itse asiassa Fiesta ST-Linesta saa halutessaan hyvin kattavasti varustellun persoonallisen B-segmentin auton. Toisin oli 1. sukupolven Fiestan kohdalla, tuolloin kun radiokin oli lisävaruste, jälkiasenteisen Finlandia-kattoluukun ollessa jo suoranaista pröystäilyä!

Fiesta ST-Linen madallettu jousitus tuo paitsi ripauksen katu-uskottavuutta, myös annoksen ajettavuutta. Fiesta ST-Line on ehdottomasti parhaimmillaan mutkatiellä. Mutkissa auto ei kallistele juurikaan ja iskunvaimennus nielee kuopat sekä pomput hienosti. Myös ohjaus toimii mutkissa tunnokkaasti, mutta tuntuu maantiellä jostain syystä hieman tahmaiselta. Fiesta ST-Line on kohtuu hiljainen taivaltaja, 3-sylinterisen moottorin pörinäkin tunkeutuu ohjaamoon asti vain reippaammissa kiihdytyksissä. Matalaprofiiliset renkaat tuovat mukanaan rengasmelua, joka kuitenkin pysyy kohtuullisella taholla.

Koeajoauton 125-hevosvoimainen moottori kiidättää Fiestaa kohtuu vikkelästi, mutta vaihdekeppiä saa vispata aktiivisesti, kiitos pitkähköjen välitysten sekä moottorin hieman vaisuksi jäävän alaväännön. Vaihteisto on kaikissa muissa vaihtoehdoissa 6-portainen manuaali, mutta 100-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteyteen on mahdollista valita myös 6-portainen automaatti. Korivaihtoehtoja Fiesta ST-Line mallistossa on tarjolla kaksi: 3- ja 5-ovinen.

FORD FIESTA 1.0 125HV ST-LINE 

HINTA: 21 188,71 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 25 274,71 €
ISKUTILAVUUS: 998 cm3
TEHO: 125 hv / 6000 kierr/min
VÄÄNTÖ: 170 Nm / 1400-4500 kierr/min
PAINO: 1164 kg
TAVARATILA: 292 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4068, 1756, 1498, 2493
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9,9 s
HUIPPUNOPEUS: 195 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 4.3 l
PÄÄSTÖT: 98 g/km
KOEAJON KULUTUS: 5.9 l

PLUSSAT
Ajettavuus
Varustelu

MIINUKSET
Moottorin alavääntö
Pienet sivupeilit

JÄLKIMAKU
Jos mielessä on massassa erottuva B-segmentin auto, kannattaa Fiesta ST-Linea käydä katsomassa ja kokeilemassa. Itse valitsisin tehokkaamman 140-hevosvoimaisen moottorin … tai jäisin odottamaan aitoa ST-mallia.

Teksti ja kuvat: Jari Sjöman

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Sunlight T69L Fiat Ducato – Rentoon lomailuun
Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi
Koeajo Volkswagen Tiguan Allspace – Seitsemälle veljekselle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *