Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz X250d – Jyhkeä

Julkaissut:

|

26.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz X250d – Jyhkeä

Moni hieraisi koeajon aikana silmiään, onko tuo avolava tosiaan Mercedes Benz? Kyllä se on, mutta jotain ennestään tuttuakin siinä on.

Mersun X-sarja esiteltiin viime vuoden lopulla suuren mielenkiinnon saattelemana. Jo heti kättelyssä tuli selväksi, että malli pohjautuu jollain tavalla Nissan Navaraan. Vaikka koeajoauton mallimerkintä oli hyvin ”mersumainen” 250d, oli tekniikka kuitenkin Nissanista tuttu 190-hevosvoimainen turbodiesel seitsemänvaihteisen automaattilaatikon kera. Ja tällä autolla oli suorastaan pakko mennä vähän maastoonkin möyrimään, sinnehän nämä on suunniteltukin.

Etenemiskyky osoittautui hyväksi jopa muhkein 265/65×19 -kitkarenkain varustettuna. Neliveto kiertokytkimestä päälle ja taka-akselin lukko napista päälle, ja ei muuta kuin huonosti auratulle metsäautotielle. Maavaraa on pari milliä yli kahdenkymmenen sentin ja ainakin normaaleissa ajotilanteissa se tuntuisi riittävältä. Tietysti neliveto ja lukko päällä kääntyvyys on kankeahkoa, mutta niinhän se tuppaa muissakin vastaavissa olemaan. Klapikuorma kulki kevyesti kyydissä ja maantiellä se vain paransi ajettavuutta. Tyhjänä ilmenevää pientä pintakovuutta ei kuormattuna ollut enää havaittavissa, näinhän sen tavara-auton alustan kuuluukin mielestäni toimia.

Moottorilta olisin kaivannut hieman lisää pirteyttä. Ei 190 -hevosvoimaista dieseliä laiskaksi voi sanoa, mutta pirteämpiäkin avolavoja on tullut ajettua. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei aikaa 7.7 sekuntia, nollasta sataan mennään siis noin 11.8:ssa sekunnissa, eli aivan valmistajan lupausten mukaisesti. Kulutuksen suhteen tehtaalla ollaan enemmän optimistisia, koeajon keskikulutus nousi lähes kymmeneen litraan satasella raskaalla kelillä, mutta rajoitusten puitteissa kevyellä kaasujalalla.

”Äxällä” ajellessa ei ainakaan minulla tullut Navara mieleen. Mercedeksen kojelauta on tutun näköinen muista Mersuista ja äänieristyskin vaikuttaa laadukkaalta, auto on nimittäin henkilöautomaisen hiljainen. Ehkä ainoa asia jota jäin kaipaamaan, oli tietty pirteys moottorista. Ehkä tämäkin asia korjaantuu myöhemmin mallistoon saatavan Mercedeksen oman moottorin myötä. Tosin hintalappu kohoaa entisestään, kovin edullisena tätä autoa ei voi pitää Nissanin tekniikallakaan.

Kuka tällaista arvokasta lava-autoa sitten tarvitsee? Ensimmäisenä tulee mieleen menestyvä urakoitsija, joka haluaa päästä työmaalle kelillä kuin kelillä. Kärryn veturina X on myös omalla mukavuusalueellaan, vankka ja tukeva kuormajuhta kun on. Viisipaikkaisena kyytiin mahtuu muitakin, mutta silloin menetetään lämmin tavaratila joka kaksipaikkaisessa koeajoautossa oli. Ja monille tähti keulalla on se juttu, sitä intoa ei isokaan hintaero välttämättä liennytä.

Plussat
Henkilöautomaisen laadukas hyötyajoneuvo
Etenemiskyky maastossa

Miinukset
Puhtia voisi olla enemmänkin
Hintalappu hillitsee ostajia

MB X 250d 4Matic 2h Power
Malliston hinta alkaen 47.724 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 78.063 €
Iskutilavuus 2298 cm3
Teho 190 hv/3750 r/min
Vääntö 450 nm/1500-2500 r/min
Omamassa 2234 kg
Kantavuus 1016 kg
Maavara 202 mm
Vetokyky 3500 kg
Kuormatilan pinta-ala 2.48 m2
Kiihtyvyys 0-100 km/h 11.8 s.
EU-kulutus 7.9 L/100 km
Päästöt 207 g/km
Koeajon kulutus 9.6 L/100 km 

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *