Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Optima – Rahalle vastinetta

Julkaissut:

|

15.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Optima – Rahalle vastinetta

Kun ylemmän keskiluokan Kia Optima ei vetävästä ulkonäöstään huolimatta aikoinaan ns. räjäyttänyt pankkia, saa sellaisen nyt käytettynä ostava taatusti rahalle vastinetta kohtuuhintaan.

Viisi vuotta vanhanakin ja lähes 100 000 kilometriä ajettuna Optima on tänäkin päivänä varsin ”imakan” näköinen peli. Juuri sellainen, että pikkuisen nousukas tuttavaperheen nuorirouva huokaisi, että ”tuollainen meidänkin pitäisi ostaa”-

Siinä voi nähdä aavistuksen Lexus IS:ää, ehkä ripauksen Jaguar XE:täkin. Se on jotain sedanin ja coupen väliltä. Optima ei huku niin sanotusti huku massaan. 4,85-metrisenä sillä on peräti 10 senttimetriä pityytta enemmän kuin sisarmalli Hyundai i40 sedanilla.

Ulkonäöltään Optima lupaa siis paljon. Koeajo osoitti kuitenkin, että se sittenkin on sitä mitä se on numeroiden valossakin: ihan pätevä, mutta ei mitenkään häikäisevä oman kokoluokkansa edustaja.

Jämäkkää menoa

Optima tuli markkinoille vuonna 2012, koeajoauto oli vuosimallia 2013. Silloin Optimaan oli tarjolla vain 1.7-litrainen turbodieselmoottori.  Tehoa siitä irtoaa kohtuulliset 136.

Jo liikkeelle lähtö J. Rinta-Joupin pihasta Tikkurilan Aamuruskontieltä osoitti, ettei vääntö ihan parhaimmillaan ole vielä pienimillä käyntinopeuksilla. Potkua tulee vasta sitten kunnolla, kun kierroksia on lähes 2000 minuutissa.

Vauhdin hiljentyessä on pakko pistää pienempää pykälään hiukan kitsaan alaväännön takia.

Onneksi kuusiportainen käsivaihteisto on ajossa täsmällinen ja napakan tuntuinen.

Dieselmoottori ei käy häiritsevän äänekkäästi, mutta ajossa kyllä kuulee, että ”nakulla” mennään. Ohjaus on yllättävän eurooppalainen. Sähköisesti tehostettunakin on kohtuullisen tunnokas. Ajossa ei tarvitse arvuutella, mihin pyörät sattuvat osoittamaan.

Mikään varsinainen tilaihme tavaran kuljettamisen kannalta Optima ei ole, tosin en usko suunnittelijoiden sitä edes tavoitelleen. Vaikka 505 litraa on kontille ihan kelpo tilavuus, niin muoto hiukan rajoittaa sen käytettävyyttä. Saranatkin ovat vanhanaikaiset ”murskaajat”, joten kannattaa ehkä ennen luukun alas laskemista katsoa tarkkaan, mihin kohtaan sen mummolta perityn lasimaljakon takakonttiin asettaa .

Runsas varustelu

Lastausaukko on melko pieni, mutta sellainenhan se tuppaa yleensäkin sedaneissa olemaan.

Kia tunnetaan pitkistä, peräti 7 vuoden takuistaan. Ehkä käytetty Optima ei ole viimeisen päälle ajettavaa autoa hakevan valinta, mutta tyylikkyyttä ja ehkä pientä arvostustakin hakevalle perusautoilijalle se on epäilemättä oiva ja luotettava vaihtoehto.  Varsinkin, kun koeajoauton mittarilukema oli vasta reilut 120 000 km.

Ja nuoren perheen rivitaloasunnon katoksessa se näyttää edelleen hyvältä, lupaa ehkä hiukan todellisuutta enemmän. Varsinkin, kun varustelista on varsin kattava, sisältäen mm. nahkasisustan, automaattisen kaksialueilmastoinnin, pysäköintitutkat eteen ja taakse ja taskupysäköintijärjestelmän ja sähkötoimisen kuljettajan istuimen muistillla ja ilmastoinnilla.  Jokuhan voi luulla sitä Lexukseksi!

Kia Optima 1.7 CRDi ISG EX EcoDynamics
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 94 000 km
Moottori: 1685 cm3
Käyttövoima: diesel
Tehot: 136 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.3 s
Huippunopeus: 202 km/h
Co2: 128 g/km
Yhdistetty kulutus: 4.9 l/ 100 km (ilmoitettu)
Myyjä: J. Rinta-Jouppi Oy, Helsinki (Aamuruskontie, Tikkurila)
Hinta: 17 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto
Koeajo käytetty Opel Meriva – Selvästi pienemmän tuntua
Koeajo käytetty Mazda CX-5 – järeän urheilullinen katumaasturi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *