Kaasujalka

Koeajossa Range Rover Velar – Edustamiseen

Julkaissut:

|

9.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Range Rover Velar – Edustamiseen

Range Rover Velar houkuttelee varakkaita asiakkaitaan todella sulavilla muodoillaan ja konseptiautoista tutuilla kikkailuilla.

Parisen vuotta sitten koeajoimme Jaguarin ensimmäisen maasturin F-Pacen ja tämä Range Rover Velar omaa saman perusrakenteen ja näin ollen myös mitoiltaan on hyvin identtinen. Velar on olemukseltaan selkeästi hienostuneempi kuin F-Pace.

Velar asettuu Range Rover Sportin ja Evoquen välimaastoon. Luonteeltaan tämä on enemmän isompi ja ylellisempi Evoque kuin Sportin pikkuveli. Evoquella ajava voi hyvinkin seuraavaksi autoksi hankkia Velarin.

Ylellinen

Varustetasoja on neljä ja moottoreita löytyy kuusi, joista kolme dieseliä ja kolme bensakäyttöistä. Hybridiä tai sähköversiota ei ole saatavana. Edullisimmillaan Velarin saa itselleen 78 299,46 eurolla ja tuolloin on kyseessä 180-hevosvoimaisella dieselillä varustettu perusversio.  Malliston huipulla olevan HSE-varusteisen version keulalla on 380 hevosvoimaa tuottava ahdettu bensakutonen ja tuon hintalapussa seisoo 142 603,40 euroa.

Varustetaso on hyvällä mallilla, mutta silti Range Roverin ostaja ei koskaan tyydy vakiovarustukseen vaan ruksii lisämausteita aika runsaasti. Koeajettu auto oli  varustetasoltaan S eli toiseksi edullisin ja senkään kanssa ei tullut tunnetta, että kylläpä puuttuu varusteita. Velaria pystyy yksilöimään mieleisekseen erilaisilla varustepaketeilla, lukuisilla värivaihtoehdoilla tai vanteilla.

Ohjaamossa huokuu ylellisyys ja tyylikkyys. Materiaalivalinnat ovat onnistuneita ja miellyttäviä. Jokainen kuljettaja saa varmasti mieleisen ajoasennon ja tilaa riittää hyvin myös takamatkustajille.

Velar on muotoilultaan varmasti sellaista, jota vanhakantaiset Range-fanit eivät helpolla sulata. Jo ovenkahvojen pompsahtaminen ovien sisästä esiin saa monen haukkomaan henkeä.

Velariin on ympätty lähes kaikki automaailman kuumimmat varustetrendit digitaalisine mittareineen ja kosketusnäyttöineen. Keskikonsolin toiminnot on lisäksi jaettu kahteen kosketusnäyttöön. Näyttöjen käyttöjärjestelmän käytettävyys vaatii totuttelua eikä käytännöllisyys pärjää Bemarien, Mercedeksien ja Audien vastaaville. Siinä olisi vielä hiomista, tosin sama ongelma on monella muulla merkillä. Ominaisuuksien ja toimintojen määrän kasvaminen ei ainakaan yhtään helpota järjestelmien käytettävyyttä.

Tunnoton

Monen ison maasturin kompastuskivi on ajamisen tunnottomuus ja tämän Velarin kohdalla se korostuu selkeästi. Tätä ei selkeästikään ole suunniteltu aktiiviselle kuskille vaan arvokkaaseen ja rauhalliseen lipumiseen rantabulevardeilla tai suorilla moottoriteillä matkustamiseen. Autolla ajaminen on sinänsä varsin vaivatonta ja helppoa, jopa vauhdikkaasti, sillä kori ei kallistele juuri lainkaan. Kunhan tunnottomuuteen tottuu.

Vaikka koeajetun auton moottori oli vain kaksilitrainen ja tuotti 180 hevosvoimaa Velar liikkui varsin mukavasti.  Hinnastosta löytyy myös komeasti vääntävä 300-hevosvoimainen kuusisylinterinen diesel, mutta sen hinta pompsahtaa näillä samoilla varusteilla jo 106 000 euroon.

ZF:n 8-vaihteinen automaattivaihteisto toimii asiallisesti, vaikka hitaissa vauhdeissa pientä arpomista ilmeneekin.

Sileällä tienpinnalla ja lumisella tiellä etenee täysin äänettömästi, mutta karkealla tienpinnalla rengasäänien kovuus yllättää. Suuresta koostaan huolimatta koeajon kulutus jäi suhteellisen alhaiseksi, sillä dieseliä kului alle 8 litraa satasella.

Range Rover Velar S D180
Hinta: 86 092,84€
Iskutilavuus: 1999cm3
Teho: 180hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 430Nm / 1500 kierr/min
Paino: 1841kg
Tavaratila: 673l
Maavara: 213mm (Offroad asetuksella ilmajousilla 251mm)
Vetokyky max: 2400kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4803, 2032, 1665, 2874mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.9 sek
Huippunopeus: 201km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.4l
Päästöt: 142g/km
Koeajon kulutus: 7.8l

Plussat 
Ylellisyys
Muotoilu
Alhainen kulutus

Miinukset 
Tunnottomuus
Melutaso karkealla tienpinnalla

Jälkimaku
Range Rover Velar jättää vähän ristiriitaisen fiiliksen. Auto on todella komea ja hulppea ilmestys. Matkanteko on yhtä juhlaa, mutta aktiivinen kuljettaja ei saa autosta mitään irti ja Suomen karkeapintaisilla teillä rengasmelu nousi tämän tasoiselle autolle yllättävän kovaksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Opel Grandland X – Tasapainoinen
Koeajossa Hyundai I30N Performance Pack – Nyt paukkuu!
Koeajossa Land Rover Discovery 4 – ”Kaikki mikä näkyy o mu”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *