Kaasujalka

Koeajossa Land Rover Discovery 4 – ”Kaikki mikä näkyy o mu”

Julkaissut:

|

10.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Land Rover Discovery 4 – ”Kaikki mikä näkyy o mu”

Uusi Land Rover Discovery sopii erittäin hyvin esimerkiksi varakkaalle maajussille, joka haluaa päästä mittaamaan tiluksiaan tyylikkäästi kelistä ja tien kunnosta riippumatta.

Discovery on aina edustanut sitä ”aitoa” maasturikategoriaa, joka on tehty selviämään pahoista olosuhteista. Kääntöpuolena näille loistaville maasto-ominaisuuksille on arkisen maantieajon kankeus ja epämukavuus verrattuna esimerkiksi Bemarin ja Mercedes-Benzin isoihin katumaastureihin. Vaikka autojen jousitukset ovatkin kehittyneet vuosien varrelle huimaa vauhtia niin maastureiden jousitus on valitettavasti aina jonkin sortin kompromissi maantie- ja maasto-ominaisuuksien välillä. Jos toista korostaa niin toinen kärsii.

Täysin uusi

Ulkoisesti Discovery4 on edeltäjäänsä nähden selkeästi pyöreämpi, eikä uudistukset jää vain koreampaan ulkokuoreen vaan myös teknisesti kaikki on uutta. Kantikkaat muodot ovat saaneet väistyä pyöreiden linjojen tieltä. Leevi and The Leevings lauloi, että yhtä pitkä kuin leveä nainen. Tämän kohdalla voisi todeta, että yhtä korkea kuin leveä, sillä molempien mittojen kohdalla piirretään komeat 1846 mm:n lukemat.

Vanha rungolla varustettu kori on vaihtunut itsekantavaan ja painoa on pudotettu huimat 480 kiloa. Discovery on saatavana sekä viisi- että seitsenpaikkaisena ja tämä jälkimmäinen on meillä nyt koeajettavana. Malliston hintahaarukka on todella laaja. Se alkaa 70 335,59 eurosta ja päättyy 126 864,14 euroon.

Tulva-alueiden pelastaja

Vaikka ulkoiset muutokset ovatkin olleet kovia niin maasto-ominaisuuksista ei ole tingitty. Autosta löytyy mm. alennusvaihteisto ja sähköohjattu keskitasauspyörästö, jonka voi tarvittaessa keskitasauspyörästön myös lukita. Eikä siinä vielä kaikki, sillä autosta löytyy myös takatasauspyörästön lukitus.

Land Rover ilmoittaa maavaraksi ilmajousitteisella jousituksella peräti 283 millimetriä ja haastavia olosuhteita varten sitä pystyy nostamaan vielä lisäksi 70 milliä. Kierrejousilla maavara on kiinteä 220 milliä. Kahluusyvyys lähes metri eli 900 milliä, siksipä tälle autolle olisi todella käyttöä herkästi tulvivilla alueilla.

Maantieajossa tämä on edeltäjäänsä nähden selkeästi kevyempi pyöritellä ja miellyttävämpi. Vaikka vielä jonkin sortin kankeutta ja jäykkyyttä ilmeneekin, niin se vain kielii tämän järeää asennetta ja kykyjä kunnon maastomöyrintöihin. ”Vain” kaksilitrainen moottori riittää yllättävän hyvin näinkin ison auton liikuttamiseen ja ilahduttavaa oli huomata, että koeajon aikana dieseliä kului vain reilut 9 litraa satasella.

Land Rover Discovery4 2.0 Sd4 HSE
Hinta: 91 604,84€
Iskutilavuus: 1 999 cm³
Teho: 240 hv /4000 kierr/min
Vääntö: 500 Nm /1500 kierr/min
Paino: 2109kg
Vetokyky: 3500kg
Maavara: 283mm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4970, 1846, 1846, 2923
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.3s
Huippunopeus: 207km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.4l
Päästöt: 171g/km
Koeajon kulutus: 9.3l

Plussat 
Maasto-ominaisuudet
Väljät tilat

Miinukset
Kankeahko (varauksin)

Jälkimaku
Uudistunut Discovery on merkittävästä modernisoinnista huolimatta markkinoiden yksi järeimmistä maastureista. Parhaimmillaan vetojuhtana ja raskaissa hommissa, vieroksuu hieman kaupunkipyöritystä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Volkswagen Golf GTI – Elävä legenda
Koeajo Toyota Proace Verso – Ison lapsiperheen unelma
Koeajo Nissan Leaf – Yhä lähempänä tavallista perheautoa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *