Kaasujalka

Koeajo Jeep Compass – ”Italianjenkki”

Julkaissut:

|

20.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jeep Compass – ”Italianjenkki”

Uusi Jeep Compass syntyi amerikkalais-italialaisella yhteistyöllä, kaveri sanoi sitä piloillaan ”mafia-Jeepiksi”. Leikki sikseen, ajossa se tuntuu edelleen ihan oikealta jenkiltä: hyvässä ja vähemmän hyvässä.

Istuessa kiinnittää huomiota ensin rattiin: sehän on kuin pari vuotta sitten ajamastani Fiat 500 X:stä, tavallaan pienestä Fiat 500:sta C-segmenttiin venytetystä crossoverista.  Ja 500 X:n perusrakenteellahan Compass onkin istutettu.

Muutenkin kojelauta nappuloineen ja viiksineen henkii vahvasti italialaista Fiatia.

Sen sijaan ajossa Compass on edelleen ihan oikea jenkki. Ohjaus on kevyt ja vähän tunnoton, meno on pikkuisen suurpiirteistä kuten jo useita vuosia sitten ajamallani isolla, 2000-luvun puolivälin Grand Cherokeella.

Se voi vähän ehkä eurooppalaista napakkuutta hakevaa kuskia vähän häiritäkin, mutta jollain vähän perverssilläkin tavalla tällaisella seniorilla on sellainen olo, että hiukan lelluen pitää jenkkiautolla ”kruisaillakin”.

Tilava ja hiljainen

Parasta ovat isot tilat ja hiljaisuus: matka-ajossa isoilla teillä Compassilla mennään mukavan äänettömästi.

Maastoon en koeajoviikolla mennyt ja sääkin oli lauha, mutta olen käsittänyt, että maasto-ominaisuudet ovat erinomaiset. Neliveto pitää omatoimisesti osata valita jatkuvaksi.

Puhtia 170-hevosvoimainen 1.4-litrainen bensaturbo tarjoaa riittävästi. Ohjauksen lisäksi miinuspuolelle menee yli 9 litran keskikulutus, joka tietenkin on kaukana takavuosien amerikkalaisista autoista.

9-lovinen automaatti ei ihan nappiin toimi pienen, ahdetun ja vääntävän bensaturbon kanssa, vaihdot eivät aina menneet sujuvasti.

Jeepissä on nimenä edelleen jenkkihohtoa. Varusteluun ja ominaisuuksiin nähden Compassin hinta on uskoakseni ihan kilpailukykyinen.

Jeep Compass 1.4 Multiair AT9 4×4 Limited
Moottori: 1368 cm3, R4
Polttoaine: bensa
Teho: 170 hv
Vääntö: 250 Nm
Vaihteisto: 9-vaihteinen automaatti
CO2: 160 g/km
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Mitat: pituus 4394 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2636 mm, maavara 215 mm.
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.5 s
Huippunopeus: 200 km/h
Hinta: 41 991 €
koeajoauton kokonaishinta 45 451 € (valinnaisvarusteet Olive Green –ulkoväri ja PackParking (peruutuskamera ja etututka, pysäköintiavustin, kuolleen kulman sekä risteävän likenteen valvonta), tummenetut takaikkunat (Pack Style) sekä 18” kevytmetallivanteet.

Plussat
Hiljainen
Tilava
Persoonallinen

Miinukset
Automaattivaihteisto hieman kangertelee
Hieman suuriruokainen

Loppuvaikutelma
Kallistuu plussan puolelle, edelleen ripaus aitoa ”Amerikan tuntua”.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi A7 – Huippumukava
Koeajo Kia Ceed – Täysosuma
Koeajo Isuzu D-Max – Katu-uskottava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *