Kaasujalka

Koeajo Kia Stinger – Tavoitteet korkealla

Julkaissut:

|

7.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Stinger – Tavoitteet korkealla

Kian lippulaiva Stinger maksaa halvimmillaankin 49 990 euroa. Se on kuitenkin komea ja kiistatta hyvä auto ja runsaasti varustelunakin selkeästi saksalaisia kilpailijoita edullisempi. Vähän varauksellisen tunteen se kuitenkin jätti.

Suurin haaste Stingerille on se, että saksalaiset kilpailijat Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat saaneet rakentaa ja vakiinnuttaa luksusbrändejään jo vuosikymmeniä. Kia Stinger on tulokas ja vailla historiaa.

Tässä hintaluokassa sen pitäisi olla ominaisuuksiltaan melkeinpä täydellinen: pelkkä erinomaisuus ei välttämättä riitä.

Kun Audeissa, Bemareissa ja Mersuissa moni rikas on valmis maksamaan tuntuvasti jo pelkästä merkin hohteesta, Stingerin aseita voivat ainakin vielä toistaiseksi olla vain ominaisuudet, varustelu ja ulkonäkö.

Stinger ei hengi porvariston hillittyä charmia: ulkoisesti se on pikemminkin räyhäkkään muodokas. Autossa on pitkä konepelti ja pitkä akseliväli sekä lyhyt etuylitys ja matalalla oleva matkustamo. Malminkartanon S-marketin pihalla se totisesti erottuu Nissan Qashqaiden ja Ford Focusten tasaisesta massasta.

Huikeasti varusteltu

Eräässä autolehdessä kehuttiin, kuinka kaikkein kallein Stinger-malli GT näyttää saksalaisille mallia ajettavuudessa. Mutta 370-hevosvoimainen ja 3,3-litrainen V6-bensaturbo onkin ihan toinen juttu kuin Kaasujalan koeajossa ollut Kia Stinger 2.2 CRDi AWD, eli 2.2-litrainen diesel nelivedon kera.

Mutta hintaa on silläkin: kokonaishinta on 58 990 euroa ja lisävarusteineen hinta kohosi jopa 68 185 euroon. Koeajetun Stingerin hintaa nostaneita lisämausteita olivat Hi Chroma Red -helmiäisväri, erikoisverhoilu ja Panorama Premium Pack.

GT:n lähtöhinta on jo 74 990 euroa. Kuitenkin esimerkiksi selkeästi vaatimattomammin varustettu saman sarjan Audi S5 Sporbackistä maksaa peräti 106 488 euroa.

Sisätiloissa palikat ovat kohdallaan: etuistuimet ovat onnistunut yhdistelmä tukea ja mukavuutta. Ohjaamoon on asennettu pyöreät lentokonetyyliset tuuletussuulakkeet, pyöreät metallireunuksiset mittarit ja satiiniset kromikoristeet. Kuljettajan istuimelta näkee aikki tärkeät tiedot mittaristonäytön ja valinnaisen tuulilasinäytön ansiosta.

Keskikonsolin 8-tuumainen navigointinäyttö täyttää jokseenkin kaikki multimediaan liittyvät tarpeet.

 Potkua ja vääntöä

Suorituskyky on vähintään riittävä, kun pannusta löytyy tehoa 200 hevosvoimaa. Varmasti moottorin hieman karhea soundi kuuluukin Stingerin urheilulliseen luonteeseenkin: dieselinäkin se kiihtyy nollasta sataseen 7.6 sekunnissa. Ja vääntöähän on komeasti, peräti 400 newtonmetrin verran.

Tosin tämän hintaluokan dieseliltä odottaa jo vaimeaa, tuskin korvin kuultavaa hörinää. Stingerissä dieselin äänet kantautuvat ohjaamoon selkeästi rouheana pörinänä. Häiritsevän kovaa se ei toki ole, mutta jälleen kerran on todettava, että näin paljon maksavalta Kialta ehkä odottaa vähän liikojakin.

Alusta toimi uraisilla teillä ja töyssyissä ihan kohtuullisesti, mutta jokin hienostunut loppusilaus siinäkin tuntui.

Viikko Stingerillä oli ihan upea, kun ei miettinyt, että hinnakkuuden takia sen oli pakko sitä ollakin.  Ajo kaatosateessa Vantaalta Lahteen ja takaisin osoitti, että se on erinomaisen hyvä ajettava ja turvallinen ajettava varsinkin moottoritienopeuksissa.

Vaikea sanoa vielä, olisinko valmis Eurojackpotista tai lotosta miljoonia voittaessani sijoittamaan 50 000 euroa tai peräti enemmänkin Stingeriin. Uskon kuitenkin, että ainakin jokunen kokeilunhaluinen ja ennakkoluuloton suomalainen Stingerin ostaa, vaikka siitä tuskin tulee sentään volyymiautoa premiumsarjaan.

Mielenkiintoista olikin kuulla maahantuojan edustajalta pariskunnasta, jonka molemmat puoliskot olivat ostaneet Stingerin. Sellaisia ihmisiä voi tosiaan kehua omantiensä kulkijoiksi.

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD GT-Line A/T
Moottori : 2199 cm3
Teho: 200 hv
Vääntö: 440 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus: 230 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.4 l/100 km
Kokonaishinta: 58 990 €, lisävarusteineen 68 185,82 €

Plussat
Nelivedon myötä turvallinen ja hyvä ajettava huonoillakin säillä ja kaikilla teillä, erinomainen matka-ajossa
Räväkkä ja upea ulkonäkö
Hyvä tunnelma

Miinukset
Dieselmoottorin hiukan karkea äänensävy
Voimakkaasti laskeutuva takaikkuna haittaa hieman näkyvyyttä

Jälkimaku
Komea ilmestys ja kiistatta laadukas auto, hieno ajettava. Jäi kuitenkin vielä hiukan epävarma tunne siitä, onko täysin kalliin hintansa väärti.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa Range Rover Velar – Edustamiseen
Koeajo Opel Grandland X – Tasapainoinen
Koeajossa Hyundai I30N Performance Pack – Nyt paukkuu!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *