Kaasujalka

Koeajo Peugeot 5008 – Tila-autosta crossoveriksi

Julkaissut:

|

25.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 5008 – Tila-autosta crossoveriksi

Peugeot 5008:n uudistusta tila-autosta crossoveriksi voi pitää onnistuneena. Ajettavuus on kohdallaan ja GT-mallissa on riittävästi niin tilaa kuin varusteitakin.

Koeajossa Peugeot 5008. Crossover on nyt kova juttu ja Peugeotkin totesi, että on aika muuttaa 5008-malli tila-autosta sellaiseksi. Siinä on kuitenkin säilytetty tila-auton parhaat puolet: istumapaikkoja saadaan tarvittaessa seitsemän.

Erikoiseltahan 5008 ensi-istumalta tuntuu. Hallintalaitteita pitää ensin vähän ropailla ja tutkailla, mutta tutustumisen jälkeen niiden käyttö sujuu mukavasti. Pienikehäinen ratti ei ole täysin pyöreä, vaan hiukan leikattu sekä alhaalta että ylhäältä. Se istuu käteen kuitenkin napakasti.

GT-varustetason ylellisyyksiä on avattava lasikatto.

2.2-litrainen dieselmoottori tekee hyvää yhteistyötä automaattilaatikon kanssa. Ohjaus on tunnokas ja ajaminen tuntuu jämäkältä.

Ei heilu, ei huoju

Vaikka 5008 on iso ja korkea, se ei kuitenkaan huoju ja heilu. Varsinkin alustan asettaminen sport-asentoon auttaa autoa pysymään  tiukasti hanskassa kaarteisinkin tullessa. Kaikkiaan ajamista sillä voi kutsua jämäkän sivistyneeksi niin valtaväylillä kuin sorateilläkin.

Silti ehkä pientä miinusta on annettava hiukan liian kovasta iskunvaimennuksesta: terävissä kuopissa auto tärähtää tuntuvasti.

Aiempaa korkeammasta maavarasta huolimatta 5008 on hyvin henkilöautomainen ajettava. Isosta koostaan huolimatta se on myös ketterä käsiteltävä.

Valoisa sisältä

Ohjaamossa silmiinpistävimpiä piirteitä on valoisuus, kiitos isojen ikkunapinta-alojen.

Viisi- tai seitsenpaikkainen 5008 on 4,64 metriä pitkä eli 11 senttiä aiempaa pidempi. Tavaratila vetää peräti 780 litraa. Ja vaikka käyttöön otettaisiin kolmaskin penkkirivi, tavaratila vetee edelleen 702 litraa.

Toisessa istuinrivissä on kolme irrallista, keskenään samankokoista istuinta, joita voi liikutella kiskoja pitkin. Kolmannen rivin lisävarusteiset istuimet saa taitettua tai irrotettua kokonaan pois.

Peugeot 5008 SUV:ia voi suositella persoonallisuudesta tykkäävälle perheelliselle.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 automaatti
Moottori: 1997 cm3
Teho: 180 hv
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Huippunopeus: 208 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.1 s
Vääntö: 400 Nm
Co2. 124 g/km
Yhdistetty kulutus: 4.8 l/100 km
Mitat: pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, tavaratila: 780 – 1940 l.
Kokonaishinta: 44 190 € 

Plussat
Tyylikäs muotoilu
Vakaa ja sivistynyt ajettava kaikilla teillä
Koostaan huolimatta ketterä 

Miinukset
Kuoppiin ajaessa aavistuksen hiukan liian kova iskunvaimennus
Hitaissa vauhdeissa dieselmoottori hieman äänekäs 

Jälkimaku
Persoonallinen ja tilava perhe-SUV, jonka ajovaikutelma on positiivisesti henkilöautomainen. Myös ketteryys iloinen yllätys.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *