Kaasujalka

Pikamaistiainen Ford Ecosport – Makupala

Julkaissut:

|

19.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pikamaistiainen Ford Ecosport – Makupala

Ford –perheen pienin katumaasturi EcoSport on uudistunut. SUV-mallin myynti alkaa helmikuussa.  

Kaasujalka otti pikamaistiaiset uutuudesta jouluviikolla Portugalin Lissabonissa. Kokeilimme EcoSportin nelivetoista huippumallia. Katumaasturi on varustettu 125-hevosvoimaisella EcoBlue –dieselpadalla.  

Fordin uunituore nelisylinterinen dieselmoottori, älykäs neliveto ja 6-vaihteinen manuaalilaatikko tarjoavat omassa luokassaan kuljettajalle todellisen makupalan. EcoSport on ajajan auto.

1,5 litrainen turbomoottori kehittää 300 newtonmetrin vääntömomentin. Voimaa riittää, vaikka koeajoautossa matkusti kolme aikuista matkalaukkuineen. Tämä nelivetoinen AWD-katumaasturi on asiakkaiden saatavilla vuoden puolessa välissä.  

Teknisesti EcoSport perustuu pitkälle uuden Ford Fiestan pohjalevyyn. Tuore suosikkimalli Fiesta onkin saanut runsaasti kiitosta ajettavuudestaan ja samaa liturgiaa voidaan toistaa myös EcoSportin kohdalla.

Ohjaustuntuma on napakka, jousitus ja vaihteisto toimivat jämäkästi. Auto on kokoluokassaan hiljainen. Ajettavuus ja käsiteltävyys miellyttivät Portugalin vuoristoisilla, mutta hyväpintaisilla teillä. Korkeasta maavarasta huolimatta.  

2300 uutta osa

EcoSportit valmistetaan Fordin Romanian tehtaalla, Craiovassa. Autossa on peräti 2300 uutta osaa eli ”sinisellä ovaalilla” puhutaan täysin uudesta mallista.

Mallisto kattaa pääosin etuvetoisia versioita joissa pääpaino on litraisella, kolmesylinterisellä Ecoboost-koneella. Palkitut bensiinikoneet kehittävät 125- ja 140-hevosvoimaa. Pienempitehoiseen moottoriin on tarjolla myös automaattilaatikko.  

Ulkoisesti hieman reilut nelimetrinen EcoSport seuraa SUV-isoveljien Kugan ja Edgen röyhkeää sekä aggressiivista tyyliä. Etu- ja takaylitykset ovat lyhyet.

Keula on maskuliinisen näköinen ja etuvalojen muotoiluun on kiinnitetty huomiota. Edeltäjämalliin verrattuna EcoSportin ulkonäkö on kehittynyt niin ulkoisesti kuin ohjaamossa. Erikoisuutena on auton takaluukku, joka aukeaa sivuttain.  

Kokonaisuutena auton laatuvaikutelma on korkea.

SUV-markkinat vauhdissa

SUV (Sports Utility Vehicle) -käsite on lähtöisin Jenkeistä. Sillä tarkoitetaan autoja, jotka Suomessa luokitellaan lähinnä maastoautoiksi ja citymaastureiksi.
”Euroopassa katumaastureiden myynti on kasvanut rajusti ja markkinat kehittyvät nopealla vauhdilla. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on yli 20 prosenttia. Lähes joka neljäs uusi myyty auto on SUV-malli”, Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen sanoo.

Opel Mokka on tässä segmentissä markkinajohtaja Suomessa. Suzuki Vitara, Dacia Duster, Renault Captur ja Mazda CX-3 seuraavat. Ford haluaa oman osuutensa pienten SUV-maastureiden myynnistä.

”Uusi EcoSport antaa kaupalle hyvät mahdollisuudet. Trend (hinta 20512.00 euroa) on alkaen malli, mutta tulemme satsaamaan vahvasti Titanium – ja ST Line -versioiden myyntiin. Tämä päivänä Suomessa halutaan ostaa pienen kokoluokan autoja, joissa on huippuvarusteet. Asiakkaat hankkivat malleja joissa istutaan hieman korkeammalla ja joihin on helppo nousta. Hyvä näkyvyys ohjaamosta on tärkeä ominaisuus.”

”SUV-katumaastureiden myynti tulee kasvamaan vahvasti myös Suomessa. Uskon, että niiden osuus on kolmen vuoden päästä kolmanneksen uusien henkilöautojen markkinoista”, Hannu Pärssinen toteaa.

Ford EcoSport 1.5 EcoBlue 125hv ST-Line M6 AWD
Hinta: 28 358.00 euroa
Moottori: R4, 1 499 cm³ turbo
Teho: 92 kW (125 hv) /3 600 r/min
Vääntö: 300 Nm
Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus: 181 km/h
Koeajon kulutus: 5,0 l/100 km
CO2-päästöt: 119 g/km  

Mauri Nurmi

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *