Kaasujalka

Koeajo Jaguar XE – Ajettavuus vakuuttaa

Julkaissut:

|

17.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jaguar XE – Ajettavuus vakuuttaa

Jaguar XE 20t R-Sport ei ehkä tunnu klassikolta, mutta ajettavuus vakuuttaa: sitä voisi kehua suorastaan ”pirun hyväksi”.


Matala Jaguar XE on riemukas ajettava mutkiin ja risteyksiin tultaessa. Ja jousituskin on kohtuullisen mukava tällaisen leppoisasta kyydistä nauttivan seniorin makuun: se oli mukava yllätys, kun sporttisen imagon takia sitä ei ennen autoon istumista odottanut.

Ohjaustuntuma oli vähän hukassa, kun talvikuukausien takia alla oli jo kitkarenkaat. Mutta yhdessä R-Sportian urheilulliseksi viritetyn alustan kanssa ohjauskin kuitenkin lopulta oli mukiinmenevä.

4-sylinterinen 20t-bensauturbo kuuluu Ingenium-moottoriperheeseen, tämän Jaguarin luonteeseen se istuu hyvin: XE etenee yllättävänkin äänettömästi. Suorituskyky riittää Suomen teille erinomaisesti, XE-bensaturbo kiihtyy nollasta sataseen 7.1 sekunnissa, kun tehoja löytyy 200 hevosvoimaa.

Automaatti tökkii

Pientä sapiskaa tulee 8-vaihteisesta automaattilaatikosta, sitä voisi luonnehtia vähän karkeaksi: pienempää pykälää hakiessa se tekee menosta toisinaan töksähtelevää, isommilla vaihteilla se taas ajoittain toimii liiankin pehmeästi.
Pääosan tavallisesta kaupunki- ja matka-ajosta se toimii kuitenkin hienosti.

Lumessa talvisäässä perä reagoi terävästi ja silloin on hyvä pistää vaihteisto talvitilaan: tosin silloin moottorikin huutaa korkeammilla kierroksilla. Liukkaalla ajaminen on R-Sportilla riemukasta. Vaikka se on kaarteissa hiukan yliohjautuva, niin meno tuntuu kuitenkin rauhalliselta ja turvalliselta.
Aluksi oli hiukan vaikea tottua konsolista ylös kohoavaan automaattilaatikon vaihdenuppiin, joka toimii samalla tavalla kierrettävästi kuin muissakin Jaguareissa.. Muuten ohjaamossa kuljettajalla on kaikki hyvin ja hallintalaitteet mainiosti ulottuvilla ja selkeästi näkyvillä keskikonsolissa.
Korkean keskikonsolin ansiosta R-Sportissa istuessa kuljettajan olo on muhkean ”kassakaappimainen” ja tyköistuva.

Erinomainen varustelu

Varsinkin R-Sport-varustelun istuin on erinomainen: se tarjoaa hyvän tuen olematta kuitenkaan liian ”kuppimainen” ja urheiluhenkinen.
XE R-Sport 2-litraisella bensaturbolla on tavallisen miehen päivittäisessä ajossa kuitenkin vaivaton ajettava.

Päätoimittaja nuorempana ralliharrastajana ihasteli Jaguar XE R-Sportin ulkonäköä. Ehkä hän olisi muutenkin ollut tällaista keski-ikäistä klassikko-Jaguareja ihailevaa senioria oikeampi mies koeajamaan urheilullista pikku-Jaguaria. Ohjaamo on sinänsä tyylikäs, mutta ei moniin kilpailijoihin nähden kovin omaperäinen ja klassinen: jalopuulistojen tilalla on mustaa muovia. Vähän ehkä kaipaisi lisää premiumin tuntua.
Takana istutaan kohtuullisen tilavasti, varsinkin silloin, kun siellä on vain kaksi matkustajaa. Pääntilaakin riittää, kun penkit on kallistettu reilusti taaksepäin.
Tämänkin kissapedon valtti on sen imago: isompia malleja tavanomaisempikin R-Sport on saksalaisia volyymikilpailijoita persoonallisempi vaihtoehto. Se on puhdasverinen sportti-sedan. Nyt kovasti muodissa olevien crossovereiden rinnalla sitä katselee mielikseen kauppakeskuksen hallissa.

Jaguar XE 20t A R-Sport Business
Moottori: 1997 cm, R4,turbo
Käyttövoima: bensa
Teho: 200 hv
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vääntö: 320 Nm
Vetotapa: takaveto
Mitat: pituus 4,686 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 416 mm, akseliväli 2 835
Huippunopeus 238 km/h
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,1 s
Yhdistetty kulutus: 6,3 l/100 km
CO2: 144 g/km
Hinta: 50 645 € (koeajoauto 56 529 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Kuva Hybrid – Taloudellista menoa täyshybridi-Kugalla
Koeajo BMW 520d xDrive – Range yli 1100 kilometriä
Koeajo Peugeot e-308 SW – Kaivattu perusfarkku, mutta liian kallis

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *