Kaasujalka

Koeajo Kia Soul EV – Viikon ajot pelkällä sähköllä

Julkaissut:

|

8.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Soul EV – Viikon ajot pelkällä sähköllä

Kia Soul EV sai ensimmäistä kertaa miettimään lähes vakavasti, pitäisikö siirtyä sähköautoon. Se on äänetön sähkömoottorin ansiosta, hiljainen muutenkin ja yllättävän tukeva ajaa valtatielläkin.

Rehellisesti sanottuna, Soul ei ole varsinaisesti kaunis auto. Vaimo kutsui sitä ”pötteröksi”, kuten kutsuu kaikkia muitakin korkeita ja lyhyitä pikkuautoja.

Persoonallinen se kuitenkin on, ja ehkä joidenkin trendikkäiden kaupunkilaisten mielestä trendikäskin.

Korkean ja lyhyen auton kyytiä luulisi äänekkääksi varsinkin renkaiden ja tuulensuhinoiden osalta. Ennakkomielikuvissa satasen nopeus talvisella Tuusulantiellä olisi ratin puristamista tuulenpuuskia vastaan rystyset valkeina.

Siksi ajo sähkö-Kialla yllätti, ja erittäin positiivisesti. Se on yllättävän vakaa ajettava isoillakin teillä ja normaaleilla valtatienopeuksilla. Tiedä sitten, muuttuuko meno huonommaksi, kun kesällä moottoritiellä nopeusrajoitus nousee 120 kilometriin tunnissa.

Reagoi heti polkaisuun

Kun nopeus on saatu nostettua korkealle, meno on riittävän vakaata ja vaivatonta. Mutta kiihdytyksiä ja ohituksia valtateillä pitääkin sitten miettiä tarkkaan.

Virallisesti Soulin pitäisi kulkea täydessä latauksessa 250 kilometriä. Itselleni mittari kyllä näytti akun ollessa täyteen ladattunakin vain 185 kilometrin toimintasädettä. Tähän tietysti saattoi vaikuttaa koeajoviikon osuminen talviaikaan.

Päätin koeajoviikolla selvitä kokonaan sähkö-Soulilla ja olla koskematta perheen omaan autoon. Siksi en uskaltanut Soulilla Tuusulaa kauemmas lähteäkään. Otin tavakseni tökätä töpselin seinään aina, kun ajoin auton omakotitalomme katokseen.

Juuri tämä latausmahdollisuus omassa katoksessa teki sähkö-Soulin käytöstä niin vaivatonta. Kaupunkinopeuksissa ihastuin siihen suorastaan ikihyviksi. Tuntui hauskalta, kun auto reagoi kaasupedaalin painallukseen välittömästi.  Tai ehkä kaasupedaalia sähköautossa pitäisi kutsua nopeuspedaaliksi.

Ajettavuus vastaa melko lailla bensa-Soulia. Paitsi, että se on äänettömämpää.

Soul EV:n tilat eivät juuri poikkea perinteisistä polttomoottorimalleista. Korkeuden takia sisätilat ovat avarat ja tavaratilakin on yhtä on helppo täyttää.

Ei mikään ”halpisauto”

Korkea muotoilu pitää huolen avaroista sisätiloista helposti täytettävästä kuormatilasta, joka avartuu kuten muutkin Soulin mallit, suhteessa 60:40.

Mikään ”halpisauto” Kia Soul EV ei ole. Se maksaa yli 35 000 euroa, kun halvimman bensa-Soulin saa 21 000 eurolla.

Välirahalla ostaa paljon bensaa, mutta eivätköhän sähkö-Soulin ostajat ole varakkaampia ihmisiä, joita ohjaavat ekologisetkin syyt.

Tunnustan, etten ole sen sortin ideologinen vihertäjä, että olisin valmis ostamaan Soul EV:n sen ekologisuuden ja päästöttömyyden takia.

Mutta käytännössä lähes ilmainen kyyti ajettavuudeltaankin ihan mukiinmenevällä autolla tuntuu houkuttelevalta, kun pääsääntöisesti ajot rajoittuvat alle 100 kilometrin säteelle pääkaupunkiseudulta.

Kia Soul EV
Tehot: 110 hv
Co2: 0 g/km
Huippunopeus: 145 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.3 s
Vääntö: 285 Nm
Vaihteisto: portaaton automaatti
Vetotapa: etuvetoinen
Mitat: pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm.
Tavaratila: 281 – 891 l
Hinta: 35 490 €

Plussat
Äänetön
Yllättävän tukeva ajettava maantienopeuksissakin
Halvat käyttökustannukset

Miinukset
Pienellekin sähköautolle tyypillisesti melko kallis hinta
Ohittaminen maantiellä vaatii tarkkaa ennakkoharkintaa

Jälkimaku
Kokoonsa nähden yllättävän miellyttävä tuttavuus: muutenkin kuin sähköauton halpojen käyttökustannustensa takia.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Citroen C3 Aircross – Hyväntuulinen ja tasaisen hyvä
Koeajo BMW i3 – Sähkön voimalla
Koeajo Subaru Impreza – Tuli takaisin hillittynä

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

  1. Ärsyyntynyt
    8.2.2018 klo 11.17

    Vielä on Dino tyyppinen erittely tiukassa. Sähköautosta puhuttaessa ehdottomia tietoja ovat: -Ajo range eli matka, minkä todellisuudessa pääsee. Itse ajettuna EI laskettuna. -Eri lataustavat ja niiden vaatima aika -Aika 80% lataustasoon pikalatureilla eri lämpötiloissa -Mitkä latauskaapelit kuuluvat toimitukseen, sekä niiden pituudet (m). Lisäksi kiinnostaa, käyttövoimaveron suuruus, kuten myös vakuutusmaksu ja huoltoväli +sen hinta. Nuo lisään täys-sähköautojen erittelyihin niin hyvää tulee.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *