Kaasujalka

Koeajo Hyundai i30 Wagon – Entistä eurooppalaisempi

Julkaissut:

|

24.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai i30 Wagon – Entistä eurooppalaisempi

Uusi Hyundai i30 on hyvänäköinen auto ja näyttää entistä eurooppalaisemmalta: kokonaisuus on hillityn tyylikäs.

Kun ensimmäisen polven i30-farmari vielä selkeästi muistutti enemmän japanilaisia peräpään pystysuunnan lamppuineen, nyt takapäässä valot ovat ”golfimaisesti” vaakatasossa.

Keulassa i30:lla on ihan oma ilmeensä: kromikehysteinen ja kiiltävä ”mehiläiskennomainen”  jäähdyttimen säleikkö erottaa sen taatusti kilpailijoista.

Koeajoauton lasikatto vielä erikseen tuo näyttävyyttä lisää. Hallintalaitteiden käsittely on pienen totuttelun jälkeen helppoa, ne ovat myös napakasti ulottuvilla. Koeajoautossa oli korkein varustetaso, ja se hemmottelee kuljettajaa. Säädöt kuskille ja apukuskille hoituvat kuljettajan paikalta. Penkit ovat nahkaa ja ne ovat myös tuulettuvat.

Tumma sisustakaan on enemmän luo vaikutelmasta enemmän tyylikkään kuin tunkkaisen pimeän.

Lokerikko syö tavaratilaa

Edessä matkustavilla on väljää, eivätkä takapenkkiläisetkään voi valittaa ahtautta, jos siellä matkustaa kaksi: kolmella tekee jo pikkuisen tiukempaa.

Farmarimallin luvataan luonnollisesti tarjoavan lisää tilaa, mutta väite on totta vain osin. Tavaratila on kynnyksetön ja sen kuljetuskapasiteetti on numeroiden valossa riittävä: 602 litraa. Mutta kelvollisesta tilasta välipohjan alle sijoitettu kiinteä lokerikko syö käyttökelpoista kuljetuskapasiteettia.

Pientä kamaa sinne lokerikkoon tietysti menee, mutta korkeampien tavaroiden lastaaminen jo tuottaa päänvaivaa.

Istuimet kumossa kuljetustila kasvaa 1 650 litraan.

Perusajossa melko äänetön

Moottoritiellä kovemmissa nopeuksissa sekä karkeammilla pinnoilla uusi i30 Wagon ei ole kaikkein äänettömin menijä: osa huminasta on renkaiden (225/45 R17) syytä.  Perusmaantieajossa auto on kuitenkin kohtuullisen äänetön.

1,4 litran moottori ja seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti pelaavat hyvin yhtään. Ajaminen on mukavaa ja puhtiakin on riittävästi, välillä meno tuntuu hiukan urheilulliseltakin.

Alustassa on painotettu mukavuutta, mutta silti i30 ei ole liian pehmeä: se kantaa hyvin myös kuormaa.

Kaikkiaan Hyundai i30 lähtee nyt kisaamaan farmarisarjassa Golfien ja Focusten kanssa kilpailukykyisin eväin.

Hyundai  i30 Wagon 1,4 T-GDI 7DCT Style 

Moottori: 1353 cm³, suorasuihkutus, turbo
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: 7-lovinen DCT-automaatti
Tehot: 140 hv
Huippunopeus: 203 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km(h): 9.5 s
Co2: 125 g/km
Yhdistetty kulutus: 5.5 l/100 km
Mitat: pituus 4585 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2650 mm
tavaratila 602-1650 l.
Hinta: 32 890 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Jaguar XE – Ajettavuus vakuuttaa
Koeajo Audi SQ5 – Susi lampaan vaatteissa
Koeajo Kia Soul EV – Viikon ajot pelkällä sähköllä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *