Kaasujalka

Koeajo Dethleffs Trend – Kesämökki pyörien päällä

Julkaissut:

|

12.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dethleffs Trend – Kesämökki pyörien päällä

On sitä joskus ennenkin karavaanarina oltu ja leirintäalueella nukuttu, mutta tällä kertaa Helsinki Caravan tarjosi pakasta vedetyn uutuusmallin kokeiltavaksi. Ja kyllä täytyy sanoa, että huimaa on ollut kehitys myös matkailuautorintamalla.

Täysintegroitu matkailuauto on aina näyttänyt tilavalta ja ilmavalta meikäläisen silmissä, ja sitä se toden totta myös on. Kojelauta on viety pitkälle ja isoista ikkunoista todella näkee maisemat. Leveyttä koeajoautossa oli 232 senttiä ja pituuttakin 739 senttiä, kokonaiskorkeutta löytyy lähes kolme metriä. Auton koko asettaa parkkeerauksissa jo tiettyjä rajoitteita, mutta ketterästi se kuitenkin kääntyy ja bussista tutuista luppakorvapeileistä on kohtuullisen helppo hahmottaa auton mitat.

Kun auto on saatu parkkiin, on aika asettua taloksi. Sisustus on tyylikkään näköinen ja monen monta asiaa tuntuvat loppuun asti ajatelluilta. Jääkaappi on reilun kokoinen ja pöydän ääreen mahtuu istumaan viisi henkeä kääntyvien kapteenintuolien ansiosta. Puun lisäksi muoviakin on käytetty paljon, joten pientä nitinää kuitenkin esiintyy ohjaamon suunnalta, mutta onneksi vain ajon aikana. Jos suunnittelu saksalaisella tehtaalla on ollut huolellista, niin kokoonpanopuolella on muutamassa kohdassa hiukan oikaistu. Lopputulos kuitenkin taitaa olla hintaluokkansa väärti, vertailukohde tosin jäi tällä kertaa puuttumaan.

Kaksi ihmistä elelee tämän kokoluokan matkailuautossa herroiksi ja rouviksi. Neljälle tämä on rekisteröity, mutta etuistuimien päältä laskeutuva lisävuode soveltuu parhaiten hoikille, notkeille ja pienikasvuisille henkilöille. Takana sijaitsevan suuren parivuoteen alla on reilun kokoinen lukittava tavaratila, joten esimerkiksi polkupyörät ja muut isot tavarat kulkevat näppärästi mukana likaantumatta ja kastumatta.

B-kortti riittää juuri ja juuri tämän kokoisen auton ohjaimiin, kokonaispaino on näet tasan 3500 kiloa. Peräylitystä on jo sen verran, että ”hännän huiskaisu” on syytä ottaa huomioon. Fiat Ducaton tekniikka ja 150 hevosvoimainen moottori kuusivaihteisen manuaalilaatikon kera tuntuvat ihan riittävältä tähän autoon. Rauhallista marssivauhtia, tässä tapauksessa 90-100 km/h, käyttäen kulutus painuu jopa alle kymmenen litran. Reippaampi vauhti näkyy helposti isokorisen auton kulutuslukemissa, mutta mihin sitä nyt lomalla niin kiire olisi, että pitäisi ylinopeutta ajella. Suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus on 100 km/h ja rajoitinta ei ole.

Nykyaikaisella matkailuautolla pääsee nauttimaan Suomen kesästä täysin siemauksin. Varustetason voi kukin valita mielensä ja lompakkonsa mukaan. Ajo-ominaisuudet ovat nykyään suorastaan loistavat, varsinkin takavuosien malleihin verrattuna. Puhtiakin on jo sen verran, ettei nykyään tarvitse enää teiden tukkona olla. Ja onhan se vaan mukava morjestella vastaantulevia karavaanareita maantiellä ja illalla tutustua muihin lomanviettäjiin Camping-alueen grillin ympärillä. Hiukan houkuttaisi siirtyä perinteisestä kesämökkeilystä tällaiseen pyörillä liikkuvaan kesämökkiin, tontin voi silloin aina itse valita. Helsinki Caravan tarjoaa tätä uutuusmallia varsin kohtuulliseen tarjoushintaan 79.900 euroa.

Plussat
Pienelle perheelle loistavat tilat
Kuljettajakin viihtyy maantiellä

Miinukset
Parkkipaikat käyvät usein ahtaiksi
Auto on pakattava siirtymiä varten

Dethleffs Trend I 7057 EB
Hinta varusteineen 79.900 €
Moottori Fiat 2.3 JTD 150 hv
Pituus 739 cm
Leveys 233 cm
Korkeus 294 cm
Akseliväli 404 cm
Kokonaispaino 3500 kg
Vuodepaikkoja neljälle
Koeajon kulutus 9.8 l/100 km

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *