Kaasujalka

Koeajo Seat Leon Cupra – Nopein Seat

Julkaissut:

|

6.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Seat Leon Cupra – Nopein Seat

Uusi Seat Leon Cupra on tähän asti nopein koskaan valmistettu Seat ja tarjolla myös nelivetoisena.

Koeajossa Seat Leon Cupra. 300-hevosvoimainen Cupra omaa hyvin pitkälti samat tekniset ominaisuudet kuin edeltäjäkorinen Volkswagen Golf R. Etuvetoinen Cupra on tarjolla sekä kolmi- että viisioviseen malliin. Farmarimallinen ST on saatavana sekä etu- että nelivetoisena ja takavedon mukaan tuleminen nostaa hintaa noin 3500 euroa. Vaihteisto on nelikossa aina DSG. Etuvetoisen saa sekä manuaalina että DSG:na. Edullisimmillaan tämän 300 heppaisen kiitäjän saa itselleen 39 427,21 eurolla ja se on varsin kohtuullinen hinta.

Vähän mieto muotoilu

Ulkoisesti Seat Leon Cupra ei liiemmälti pullistele lihaksiaan. Asiaa ymmärtävät tajuavat tämän heti hätäisimmäksi Seatiksi, mutta tavallinen kadunmies ei sitä huomaa.

Sama suhteellisen neutraali linja jatkuu sisätiloissa. Istuimen muotoilu on yllättävän mieto. Ihan hyvät nämä alcantara -päällysteiset ovat, mutta Cuprassa olisi olettanut olevan paljon voimakkaammin muotoillut. Etenkin sivuttaistuki jää aika vaimeaksi.

DCC-alustan ansiosta auton asetuksia pystyy säätämään. Valittavana on kolme esivalittua asetusta; Comfort, Sport ja Cupra. Lisäksi on Individiual, jolla voi säätää mm. alustan kovuuden, ohjausvasteen, moottorin äänet yms. mieleisekseen.

Kyllä lähtee

Paikaltaan lähdettäessä Seat Leon Cupra ampaisee matkaan kuin se kuuluisa hauki kaislikosta ja kiihdyttäminen on helppoa. Vaihdekeppi D-asentoon, kaasupoljin pohjaan ja ohjailet vaan ratista haluttuun suuntaan.

Cupran yksi harvoja purnauksen aiheita on rengasmelu Suomen karkeilla teillä. Vaikka tämmöinen perhesportti saakin luonteensa vuoksi anteeksi, niin siltikin melutaso nousi vähän liian kovaksi. Se korostuu etenkin moottoritienopeuksissa ja karkeilla tienpinnoilla. Uudella asfaltilla melutaso ei häiritse.

Cupra taistelee Suomen myydyimmän perhesportin tittelistä, joka on monia vuosia ollut Skoda Octavia RS:n hallussa. Tosin Octavia seisoo niin vahvalla jalustalla, ettei sitä kovin helposti saada sieltä horjutettua. Koeajon kulutus nousi kaupunkiajosta johtuen lähelle 10 litraa.

Seat Leon Cupra 4Drive DSG
Hinta: 45991€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 49.804,69 €
Iskutilavuus:
Teho: 300hv / 5500 kierr/min
Vääntö: 380Nm / 1800-5500 kierr/min
Tavaratila: 587l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4549, 1816, 1451, 2620
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.9s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.2l
Päästöt: 164g/km
Koeajon kulutus: 9.7l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Vaatimaton muotoilu

Jälkimaku
Cuprassa saa hurjasti vastinetta rahalle. Auto on todella ripeä ja ajettavuuskin on kunnossa. Nelivedon ansiosta kiihdyttely onnistuu mainiosti myös talvella.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *