Kaasujalka

Koeajo Toyota Yaris – Muutakin  kuin vain järkevä

Julkaissut:

|

27.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Yaris – Muutakin  kuin vain järkevä

Uusi neljännen polven Toyota Yaris 1.5 1.5 Multidrive S tarjoaa järjen lisäksi myös tunnetta ja vetoaa yhä laajempaan ostajakuntaan.

Toyota Yaris on pikkuautojen b-segmentin ylivoimainen hitti: viime vuonna sitä rekisteröitiin Suomessa 3254 autoa ja koko Euroopassa yli 208 000 kappaletta. Luotettavana tunnettu pikkuauto tarjoaa alhaiset omistamisen ja käytön kustannukset.

LUE MYÖS YARIS-HYBRIDIN KOEAJO

Keväällä Yariksesta esiteltiin jo neljäs sukupolvi. Tähän mennessä Toyotaa on markkinoitu erityisesti järkivalintana, mutta uuteen Yarikseen on tuotu vahvasti myös tunnepuolta. Se on edelleen käytännöllinen, ympäristöystävällinen, laatumielikuvaltaan vahva ja käyttökustannuksiltaan edullinen.

Mutta nyt se on myös dynaamisesti muotoiltu: keulan ilme on terävä ja uudet takavalot saavat sen näyttämään aiempaa leveämmältä ja samalla ylipäätään kokoistaan isommalta. Keulan uudenlainen puskuri nivoutuu saumattomasti ajovalojen ympärillä ja kehystää leveää etusäleikköä. Siksi Yaris näyttää pureutuvan entistä tukevammin tien pintaan.

Muotoilu korostaa pituutta

Korin pituutta on korostettu sivuprofiilin muotoilulla, takavalot ulottuvat näyttävästi tavaratilan luukun päälle.

Matkustamon puolella uudistuksia ovat läpikäyneet niin  mittaristo, multimediajärjestelmän hallintapainikkeet kuin potkurimaiset tuuletusventtiilitkin. Mittariston ja painikkeiden taustavalot sekä multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet hohkaavat sinisinä ja samalla multimedia on entistä helppokäyttöisempi.

Automaattiset ajovalot tunnistavat vastaantulevan liikenteen, edellä ajavien ajoneuvojen valot ja ympäristön valaistuksen. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti lähi- ja kaukovalojen välillä välttääkseen häikäisyä ja helpottaakseen kuljettajaa pimeällä. Kaistavahti tunnistaa kaistamerkinnät ja varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, jos auto ajautuu väärälle kaistalle.

Koeajetun  Yariksen Launch Edition -varustelutaso sisältää mm. kevytmetallivanteet, navigoinnin ja automaattisen ilmastoinnin. Persoonallista ilmettä auton ulkoasuun ja sisätiloihin voi lisätä Style-paketeilla. Ulkopuolen Style-pakettiin kuuluvat punaiset tai siniset ulkopeilien kuoret, sumuvalojen koristeet ja takahelman yksityiskohdat.

Tekniikkapuolella tärkein uudistus on uusi 1.5-litrainen bensakone. Se on entistä tehokkaampi, mutta samalla myös aiempaa taloudellisempi.

Automaatti manuaalia pihimpi

1.5 Dual VVT-iE tarjoaa tehoa (111 hevosvoimaa ja vääntöä 136 newtonmetriä.  Koeajetussa autossa moottorin parina oli portaaton ja erittäin mukava Multidrive S-automaattivahteisto.

Takavuosina automaatti tiesi himpun manuaalia korkeampia kulutuslukemia, nyt asia on päinvastoin.  Manuaalivaihteistolla saman auton yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 109 g/km. Multidrive S-vaihteistolla vastaavat lukemat ovat 4,7 l/100km ja 105 g/km.

Toki manuaalivaihteisen Yariksen saa 1-litraisella ja 69-hevosvoimaisella pikkukoneellakin. Mutta paljon näillä litran ”pannuilla” ajaneena kyllä suosittelen investoimaan mieluummin edullisimpaan 1.5-litraiseen Yarikseen, kun kokonaishinnassa eroa on vain noin 1300 euroa.

Sähköistä ohjaustehostinta on paranneltu ja nyt ohjaus tuntuikin sopivan tunnokkaalta ja Yaris pysyi tiessä vaivatta. Pikkuautohan Yaris on edelleen, eikä takana ole liikaa tilaa.

Äänieristys on kokoluokassaan ihan onnistunut, vaikka rengasäänet varsinkin karkeilla pinnoilla tulevatkin sisään kuuluvasti. Yleisestikin ottaen näiden pikkuautojen kehitystä menneeseen voisi kuvata niin, että vaikka pitkän matkan taittaminen ei edelleenkään ole juhlaa, niin ei se ole enää myöskään kärsimystä.

Toyota Yaris 1.5 Multidrive S Launch Edition
Moottori: 1496 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Huippunopeus: 175 km/h
Teho: 111 hv
Vääntö: 136 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.2 s
Yhdistetty kulutus: 4,7 l/100 km
Co2: 105 g/km
Hinta: alk. 19 392 € (koko malliston hinnat alk. 15 358 €.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *