Kaasujalka

Koeajo Skoda Octavia Scout – Scout pärjää kuoppateilläkin

Julkaissut:

|

26.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Octavia Scout – Scout pärjää kuoppateilläkin

Scout on Škoda Octavialle yllättävänkin vahva  ”brändi”. Yllättäen koeajoviikolla vanhalla Nissanilla ajanut tuulipukumieskin Lidlin pihassa osasi sen erottaa Octavian perusfarmarista.

Ajoin koeajoviikolla Scoutilla Lidliin viikonloppuostoksille. Vanhan Nissaninsa tuntumassa tupakkia poltellut mies katseli sitä ja kysäisi asiantuntevasti: onko  koutsi hyvä?

Eli joko Scout on saanut valmentajaa tarkoittavan lempinimen  ”koutsi”  taikka sitten mies vain lausui sen väärin.

Mutta joka tapauksessa tämä osoittaa, että todelliset automiehet noteeraavat aika pienetkin ulkoiset ehostukset eri automalleissa.

Scoutinhan erottaa Octavian perusfarmarista edessä ja takana ilmettä korostavien alleajosuojien hopeisella värillä. Kyljet ja pyöränkaaret ovat puolestaan saaneet kovemman ilmeen mustien suojalistojen myötä. Pohjaa suojaava huonon tien paketti korostaa imagoa ehkä eniten, ja se on Scoutissa vakiona. Koska ukko tuijotteli Scoutia juuri peräpäästä, niin todennäköisesti hän tunnisti sen juuri tuota teräksenharmaasta pohjasuojasta.

Äänetön ja vakaa

2-litrainen diesel DSG-automaattilaatikon ja nelivedon kera kuljettaa Scoutia vakuuttavasti ja vakaasti. Se on kaikissa oloissa äänetön ja vakaa ajettava.

Yleensäkin Octavian kasvojen kohotuksessa mallin keulailme raikastui selkeästi, kun ajovalot jaettiin kahteen yksikköön. Tällä konstilla keulamaski saadaan näyttämään entistäkin leveämmältä.

Scout pääsee elementtiinsä kuoppateillä ennen kaikkea 30 milliä perus-Octaviaa korkeamman maavaran myötä. 30 milliä kasvanut taka-akselin raideväli takaa levollisen ajon, Scout on myös kaksi milliä perus-Octaviaa pidempi.

Tilaa tavaroille ja ihmisille

Matkustamossa Scout on aika lailla sama kuin muukin mallisto. Perhereissuille Scout sopii myös tavaroiden runsaiden säilytysmahdollisuuksien takia. Ja tilaa riittää. Yli 4.6-metriä pitkään Octaviaan mahtuvat niin tavarat kuin ihmisetkin. Tavaratilaa on 610 litraa: siis enemmän kuin uudessa ja isossa Insigniassa, jonka tavaratila on 560 litraa. Takapenkit kaadettuina tilaa on luvassa 1 740 litraa.

Korkeamman alustan takia Scoutin eron tavalliseen farkku-Octaviaan huomaa lievänä kallisteluna ja pintakovuutena. Mutta tämän havaitakseen täytyy erikseen terästää aistejaan: perusajaja ei uskoakseni koe mitään eroa perusfarmariin.

Nelivetoinen Octavia Scout on aina takuuvarma työjuhta. Sähkön ohjaama monilevykytkin kytkee nelivedon, kun sitä kaivataan.  Scoutissa on myös erillinen erillinen Offroad-tila haastavampia olosuhteita varten, sen mukana tulee mm. alamäkihidastin.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4×4 Scout DSG
hinta: 39 899,20€
hinta lisävarusteineen: 49 046,51 €
Moottori: R4, 1998 cm3
Teho: 184 hv
Vääntö: 380 Nm
Huippunopeus: 219 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 7.8 s
Yhd kul: 5.1 l/100 km
Co2: 133 g/km

Plussat
Äänetön
Vakaa
Tilava  

Miinukset
Hiukan pintakova 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Audi A7 – Huippumukava
Koeajo Kia Ceed – Täysosuma
Koeajo Isuzu D-Max – Katu-uskottava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *