Kaasujalka

Koeajo Honda Civic – Litran turbo tuli Honda Civiciinkin

Julkaissut:

|

21.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda Civic – Litran turbo tuli Honda Civiciinkin

Hondakin toi Civic-mallistoonsa 3-pyttyisen litran turbomoottorin. Malliuudistuksen myötä jo perusmallin varustelu on uskomattoman runsas.

Uuden viisiovisen Honda Civic -hinnat alkavat 1.0 Comfortin 23 415,98 eurosta. Huikeinta on, että jo sen varusteluun kuuluvat automaatti-ilmastointi, mittariston suuri tietoruutu, vähintään 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, automaattiset ajovalot, kaukovaloautomatiikka, jarrujen paikallapitoavustin, saattovalotoiminto, mäkilähtöavustin ja puhelimen kädet vapaana toiminto.

Seuraava varustetaso on Civic 1.0 Elegance, jonka hinta on käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna 25 787,66 euroa. Vakiovarusteisiin kuuluu edellisten lisäksi uusi Honda Connect, johon voi liittää uusimmat älypuhelimet, monipuolinen navigaattori, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, tummennetut ikkunat ja paljon muuta.

LUE MYÖS: HONDA CIVIC TYPE-R

Ylellisimmin varustetun, 28 327 euroa maksavan Civic 1.0 Executiven varusteet eivät juuri jätä toivomisen varaa. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi paketissa tulee kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin, LED-ajovalot, älyavain, High Power äänentoisto 11 kaiuttimella, avattava lasikatto ja mukautuva iskunvaimennus, josta kuljettaja voi valita joko tavallisen tai dynaamisen asetuksen.

Korvaa jo Accordinkin

Executive-varustetason saa vieläkin ylellisempänä Premiumina (30 119,48 €), ja silloin autoon tulee vielä vielä nahkaverhoilu, langaton puhelimen lataus ja istuinlämmitys takaistuimen reunapaikoilla. Kaikkiin Civic 1.0 -malleihin saa CVT-vaihteiston noin 1 400 euron lisähintaan.

Uusi Civic ei jätä ulkonäkönsä puolesta ainakaan ketään kylmäksi. Se on rohkeasti muotoiltu ja edeltäjää 13,6 senttiä pidempi, 3 senttiä leveämpi ja 2 senttiä matalampi. 4,5-metrinen auto on c-segmentin kokoluokassaan poikkeuksellisen pitkä.

Ei ihme, että eräs tuttava luuli koeajoauton ensimmäistä kertaa nähdessään sen tulleen jo ammoin Euroopan markkinoilta poistuneen Honda Accordin tilalle. Ja sisätiloiltaan se on oikeastikin kasvanut jopa astetta ylempään segmenttiin aikoinaan suunnattua Accordia suuremmaksi.

Uusi Civic on suunniteltu erityisesti eurooppalaisia ostajia ajatellen. Siksi, että valmistaja uskoo eurooppalaiset vaatimukset täyttävän auton menevän kaupaksi muuallakin.

Tilaa Civicissä onkin reippaasti, tavaratilaakin on takapenkit pystyssäkin hulppeat 478 litraa ja eräs nokkela keksintö on sivuttain vedettävä tavaratilan peite, jonka toiminta-ajatusta en ensin hoksannut.

Riittää mainiosti arkiajoon

Ajettavuus on jäykän korin ja mukavan jousituksen ansiosta kohdallaan. R-type –mallista saatujen kokemusten perusteella ohjausta on kehitetty niin, että pyörät kääntyvät nopeammin reuna-alueella. Mutkateillä ajaminen on suorastaan riemukasta.

Ohjaus tosin on ehkä himpun kevyt ja tunnotonkin, joskin myös tarkka: keskialue on aiempaa jämäkämpi. Iskunvaimennuksessakin on sopivasti mukavuutta ja jäykkyyttä.  Litran VTEC Turbo –moottori on yllättävän sitkeä alakierroksillakin, mutta varsinaisesti se pääsee oikeuksiinsa vasta, kun painaa tallaa ja pistää lisää kierroksia.

Arkiajoon 129-hevosvoimainen ja 3-sylinterinen litran turbo riittää ihan mainiosti. Ehkä auton ainoita selkeitä miinuksia on yksilitraisen moottorin äänen kohoaminen CVT-automaattivaihteiston takia kiihdytyksissä erittäin kovaksi. Mutta kyllä siihen tottuu, vaikka koska Civic ei enää samalla tavalla mene kuminauhamaisesti kuin 3-pyttyiset litran turbot silloin, kun ne vielä olivat kehityskaarensa alussa joskus vuonna 2013.

Muuten portaaton CVT-automaattivaihteisto toimii mukavasti ja seitsemää  ”virtuaalipykälää”  voi vaihdella myös käsin ohjauspyörän alta löytyvistä vivuista..

Kun Civicin saa vauhtiin, niin varsinkin sileällä asfaltilla se tuntuu ylellisen hiljaiselta autolta.

Mittariston kruunaa isohko värinäyttö, jonka ympärille merkkivalot ja apumittarit on ryhmitelty. Vaikka vakiovarusteita onkin runsaasti, niin kokematonkaan ei joudu pulaan: nappuloiden määrä on pidetty kohtuullisena ja ilmastointi toimii aidoilla säätimillä. Tosin jälkimmäistä en muuten ihan heti hoksannut, vaan etsin jonkun aikaa niitä säätimiä monitoiminäytöstä.

Ohjauspyörän pienillä napeilla kuitenkin ohjataan monia näyttöjä ja se vaatii opiskelua ennen liikkeelle lähtöä, jos aikoo ottaa irti kaiken auton hienoista ominaisuuksista.

Honda Civic 5D 1,0 Turbo Executive Premium CVT
Kokonaishinta: 31 509 €
Moottori: 988 cm3, 3-sylinterinen turbo
Teho: 129 hv
Vääntö: 180 Nm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4518, 1799, 1434, 2697 mm
Tavaratila 478l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.6 s
Huippunopeus:  203 km/h
Co2: 114 g/km
Yhdistetty kulutus: 5 l/100 km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *