Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E-sarjan Cabrio – Kangaskattoinen unelma

Julkaissut:

|

16.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E-sarjan Cabrio – Kangaskattoinen unelma

Mercedes-Benzin E-sarjan mallisto täydentyi kesällä kangaskattoisella cabriolla, joka tarjoaa avoautoilua parhaimmillaan.

Mercedes-Benz E-sarjan cabrio esiteltiin kansainväliselle lehdistölle keski-Euroopan helteessä ja pääsimme mukaan tutustumaan tähän kaunottareen.

E-sarjan cabrio on aito avoauto kangaskattoineen. Katto toimii täysin automaattisesti nappia painamalla 20 sekunnissa vauhtia saa olla maksimissaan 50 km/h:ssa. Auto on hyvin hiljainen katto päällä, eikä melua kuulu juuri lainkaan. Kori on todella jäykkä ja se tekee ajamisen yhtä hyväksi kuin coupen. Tavaratilaa on 385 litraa, katto avoimena 310 litraa.

E-Cabrion moottorivalikoimassa on aluksi viisi mallia: E 220 d, E 350 d 4Matic, E 200, E 300 sekä E 400 4Matic. E 220d 4Matic tulee myyntiin ensi vuoden alussa.

Uutena moottorivaihtoehtona on kahden litran turbomoottori, jostain kutitettu 245 hevosvoimaa. Tämä tottelee mallimerkintää E300. Hinnat alkavat E200:sta, jonka hinta on 69041 euroa eli kymppitonnin coupea kalliimpi.

Koeajoauto E300 oli varustettu ilmajousituksella, mutta itse jättäisin sen pois. Ilmajousituksella on taipumusta pompauttaa terävissä kuopissa. Mercedeksen perinteisillä rautajousilla varustettu jousitus selvittää vastaavanlaiset paikat moitteetta. Saimme koeajaa myös E400 4Maticin, joka oli varustettu rautajousilla. Arkiajossa näiden bensakoneen ero oli kuitenkin yllättävän pieni, joten itse mieluummin päätyisin E300:n ja säästäisin rahat tai sijoittaisin varusteisiin. 

Cabrion kori on todella vääntöjäykkä ja sitä kuvastaa se, että ajettavuuden kannalta ei pysty sanomaan ajaako avolla vai coupella.

Autossa on vakiona lämpöä heijastavat nahkaistuimet ja niissä oli lisäksi tuuletus. Reissun aikana yli 30 asteen lämpötila ensin herätti epäilyksiä tuo­n toiminnon toimivuudesta, mutta seuraavana koeajossa oli Smart cabrio ilman istuimen tuuletusta. Sitten eron huomasi välittömästi. Mersussa ei tarvinnut hikoilla, vaikka farkut oli jalassa.

A-pilareiden välissä ja takaistuimien takana olevat ilmanohjaimet eivät ainakaan etumatkustajille vaikuttanut yhtään. Mielestäni tuollaiset tuulenpyörteiden estävät ohjaimet ovat turhia­­­. Tuulen tuiverrus kuuluu lajiin. Miksi sitten yleensä ostaa avoautoa, jos ei pyörteestä tykkää. 

Lisäksi cabrion tuulilasinpesunesteen suuntaus on suunniteltu niin, että roiskeet eivät lennä matkustamoon ja näin myös tapahtui. Oli pakko sekin kokeilla. Veden suuttimet ovat pyyhkijän varressa kiinni ja osoittavat suoraan lasiin. Vanha keksintö, mutta hyvin toteutettu.  Vuonna 1965 valmistunut 11,6 kilometriä pitkä Mont Blancin tunneli kulkee vuoren alla Courmayeurin ja Chamonixin välissä ja on yksi tärkeimmistä kulkureiteistä Alppien välisessä liikenteessä. Se olikin ainut pätkä, kun ajoimme katto alhaalla. Lehdistötilaisuuden yksi kohokohdista oli päästä Punta Helbronnerin näköalatasanteelle 3466 metrin korkeuteen. Tarvittiin suhteellisen iso helikopteri, jolla E-sarjan Cabrio sinne nostettiin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *