Kaasujalka

Koeajo Kia Picanto – Picanto jämäköityi

Julkaissut:

|

13.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Picanto – Picanto jämäköityi

A-segmentissä hyvin menestynyt Kia Picanto uudistui jo kolmatta kertaa, erityisesti se ”kasvoi sisäisesti”. Mutta myös ulkonäköön ja kyytiinkin tuli pieni ripaus lisää saksalaishenkistä muhkeutta.

Tänä päivänähän yhä useampi automalli pyrkii kasvamaan kokoluokkansa suurimmaksi. Esimerkiksi tämän päivän B-segmentin Volkswagen Polo on yli 20 senttiä pitempi ja 7 senttiä levempi kuin  C-segmenttiin kuuluva ensimmäisen polven Volkswagen Golf  vuosina 1974-1984.

Kia on kolmannen polven Picantossa pysytellyt ruodussa: se on kasvattanut akseliväliä vain 1,5 senttimetriä. Uudistuksessa etuylitystä on lyhennetty ja takaylitystä kasvatettu: siksi tilaa on saatu lisää matkustamon lisäksi myös tavaratilaan 55 litraa enemmän kuin edeltäjään.

Yllättävän tilava

Aiempaa terävämmät muodot istuvat hyvin Picantoon. Ennen se muistutti pyöreähkön peräpään takia vanhaa Fiat Puntoa, nyt vaikutelma on enemmän ”volkkarimainen”. Jostain kumman syystä ylipäätäänkin nämä korealaiset ovat yhä volkkarimaisempia.

Koeajetun Picanton varustetaso oli EX, jonka mukana tuli myös kuljettajan istuimen korkeussäätö. On hyvä tietää, että alemmista varustetasoista tätä ominaisuutta ei löydy. Mutta itse tällaisena 177-senttisenä patuna löysin ihan hyvän ajoasennon.

Auton ulkomittoihin nähden takana on tilaa yllättävän hyvin: takapenkillä pari normaalimittaista aikuista matkustaa ihan mukavasti, vaikka kuljettajan penkki olisi taaimmaisessakin asennossa.

Tukevoituu maantiellä

Sisätilat huokuvat laadukkuutta.  Olo kuljettajan paikalla on jopa hiukan muhkea, kuin ripauksen kalliimmastakin autosta.

Kaupunkinopeuksissa Picanton ohjaus on vähän liiankin kevyt, mutta jämäköityy maantienopeuksissa. Melutaso on moottoritienopeuksissakin siedettävä, mutta lyhyt ja korkea auto on puuskan iskiessä väkisinkin sivutuuliherkkä: kaistalla pysyminen vaatii paimentamista.

Koeajossa oli kolmesta moottorivaihtoehdosta 1,2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori. 84-hevosvoimainen mylly kyllä tuntuu vähän nihkeältä jopa näinkin pienessä autossa.

A-segmentin pikkuautoksi Picanto on ihan tasapainoinen pakkaus ja punaisessa värissä aika pirteän näköinenkin. Ei sillä ihan mielikseen sentään Jyväskylän korkeudelle pääkaupunkiseudulta lähde ajelemaan varsinkaan isommalla porukalla. Mutta jos ajot rajoittuvat kaupunkipyöritykseen ja silloin tällöin käynteihin myös kehäteiden ulkopuolella, niin ihan mainio pakkaus se on. Varsinkin kun paremmin varustellun 1.2 ISG EX EcoDynamics-mallinkin kokonaishinta ilman tehdasasenteisia lisävarusteita jää  14 990 euroon.

Kia Picanto 1.2 ISG EX
Hinta: 14 990
Moottori: 1248 cm3
Teho: 84 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12 s
Huippunopeus: 173 km/h
Yhdistettykulutus: 4,5 l/100 km
Co2: 104 g/km
Pit.lev.kork.aks.väli: 3595, 1595, 1595, 1485, 2400

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo MB E-sarjan Cabrio – Kangaskattoinen unelma
Koeajo Seat Leon FR – Miellyttävä päivitys
Koeajo BMW 530e – Säästöä lyhyille matkoille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *