Kaasujalka

Koeajo Audi A5 Sportback – Särmikkääksi uudistunut

Julkaissut:

|

30.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A5 Sportback – Särmikkääksi uudistunut

Uudistuneen Audi A5 Sportbackin ulkoiset muutokset ovat vähäisiä, mutta tekevät tästä silti entistä särmikkäämmän.

A5 Sportback näyttää linjakkaalta ja sporttiselta autolta. Tässä on kaikki kaksiovisen coupen hyvät puolet ilman ahtaamman mallikaverin huonoja puolia. Kuten arvata saattaakin niin kuljettajan paikka on liki pitäen täydellinen ja pitkän kuljettajankin taakse mahtuu jotenkin istumaan. Tavaratila on mukavan väljä ja suuren lastausaukon ansiosta kyytiin saa isompiakin laatikoita, jos kuljetushommat kiinnostavat.

Uuden A5 Sportbackin Suomen valikoimassa on kolme eri tehoista bensamoottoria ja kaksi dieseliä. Edullisimmillaan Sportbackin saa itselleen 43 541,13 eurolla ja tuolloin konepellin alla hyrrää 150 heppainen bensaturbo. Jännä huomata, että Suomen hinnastossa kaikki mallit on varustettu S tronic -vaihteistolla, eikä manuaalivaihteistoa ole saatavana. Jos tehokkain 3-litrainen diesel V6 ei riitä niin sitten löytyy vielä S5. RS5 on aina kaksiovinen coupe.

Ylellinen all in

Koeajoautoon oli ladattu varusteita roppakaupalla tyyliin all in, joten mitään ei jäänyt enää toivomisen varaan ja tunnelma autossa oli viimeisen päälle hieno. Tosin varusteineen auton hintakin nousi reiluun 86 800 euroo.

190 hevosvoimainen moottori liikuttaa Sportbackia mukavan leppoisasti. Moottorin nöyrän luonteen ja onnistuneiden välitysten vuoksi suorituskyky tuntuu jopa paremmalta kuin numerot antavat ymmärtää. Jousitus on erittäni miellyttävä, mutta silti sporttinen. Jälleen kerran ei voi kuin ihailla Audin osaamista tällä saralla. Nykyajan sähkötehostetut ohjaukset eivät saa täysiä pisteitä tunnokkuudestaan, mutta riittää tarkoitukseen paremmin kuin hyvin.

Auton ainut huono puoli on aavistuksen miettivä vaihteisto liikkeellelähdöissä. Eihän sekään mikään arkiajossa haittaava seikka ole, mutta ikävän harmittava vika, koska auto on muuten niin täydellinen.

Koeajon kulutus jäi todella alhaiseksi, vaikka ajotapa ei ollutkaan yhtään sen säästäväisempi kuin aiemminkaan. Dieseliä kului vain 5.9 litraa satasella ja se on kiitettävän matala.

Audi A5 2.0 TDI quattro S tronic
Hinta alk: 55 636,06
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 86 835,85€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 190hv / 3800-4200 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750-3000 kierr/min
Paino: 1675kg
Vetokyky max: 1800kg
Tavaratila: 480l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4733, 1843, 1386, 2824
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.4s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.6l
Päästöt: 121g/km
Koeajon kulutus: 5.9l

Plussat
Muotoilu
Ajettavuus
Kulutus

Miinukset 
Vaihteiston miettiminen

Jälkimaku
Uudistunut Audi A5 Sportback on särmikäs ja tyylikäs auto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *