Kaasujalka

Koeajo Fiat Talento – Tutun näköinen

Julkaissut:

|

29.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Fiat Talento – Tutun näköinen

Fiat haluaa mukaan ns. tonniluokan pakujen kilpaan. Samaa autoa myydään muun merkkisenäkin, mutta nyt otetaan Talenton talentista selvää. 

Moottori on pieni, vain 1.6 litrainen diesel. Kahden turbon avulla se kuitenkin kuljettaa pienehköä pakettiautoa ihan pirteästi. Ainakin takapuolituntumalta vääntöä on tukevasti jo vajaasta 1500 kierroksesta lähtien. Ajo on siis helppoa kunhan vain jaksaa hämmentää kuusivaihteista vaihdelaatikkoa sopivasti. Kello kuitenkin paljastaa totuuden, ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei aikaa 9,3 sekuntia sisältäen vaihdon kolmoselta neloselle. Täydellä kuormalla ohitukset kannattaa harkita jo hyvin tarkkaan.

Hiljaista kyytiä 

Äänitasoltaan Talento on mukavan vaimea. Tavaratilan kuminatkin on saatu eristettyä hyvin ohjaamosta, joten kolme raavasta miestä saavat tarvittaessa nauttia hiljaisesta työmatkasta hartiat kiinni toisissaan. Kabiinin tilat riittävät keskimittaisille, mutta isot kaverit saattavat tuntea olonsa ahtaaksi. Väliseinä rajoittaa usein pakettiauton istuimien säätörajoja ja näin asia on Talentossakin.

Tavaratilaa löytyy kuusi kuutiometriä, lyhyessä versiossa tavaratilan koko on 5,2 kuutiota. Koeajoauto oli niin sanottu pitkä malli, joten akseliväliäkin löytyy siis hiukan perusmallia enemmän. Maantiellä tämä 40 senttiä tuntuu vakautena ja kaupungissa kankeutena. Peileistä on tässä yhteydessä annettava moite, ne ovat turhan pienet pakettiautoon. Taustapeiliin integroitu peruutuskamera on fiksu keksintö peruutustutkan apuna, samoin matkustajan aurinkolippaan asennettu laajakulmapeili. Kohtuullisen ketterä Talento kuitenkin on ja kyytiin mahtuu lähes kolme metristä lautaa tai putkea. Itse asiassa jopa 4,15 metrinen ohut tavara mahtuu kyytiin näppärän väliseinän luukun ansiosta.

Talous kunnossa 

Hiljainen moottori on myös pihi. Ajotietokoneen lukemat näyttivät lukemia seitsemän litran molemmin puolin ajotavasta riippuen. Koeajon todellinen mitattu kulutus oli kuitenkin 8.4 litraa satasella, mutta sekin on varsin kohtuullinen lukema tavara-autolle. Kunnon kuormalla en tosin päässyt autoa ajamaan, joten kulutus ja suorituskyky on mitattu optimaalisissa olosuhteissa. Työkaluiksi eli tavarankuljettimiksi nämä autot yleensä hankitaan, pelkkiä terveisiä ei kannata hyötyajoneuvolla ajaa.

Fiat Talento 1.6 ECOjet 125 L2H1
Koeajoauton kokonaishinta 35 935,80 €
Iskutilavuus 1598 cm3
Teho 125 hv/3500 k/min
Vääntö 320 nm/1500 k/min
Kokonaispaino/kantavuus 3040 kg/1243kg
Akseliväli 3498 mm
Pituus/leveys 5399 mm/1956mm
Vetokyky 2000 kg
EU-kulutus 6.1 l/100 km
Päästöt 159 g/km
Koeajon kulutus 8.4 l/100 km

 

Plussat
Taloudellinen
Mukavan hiljainen 

Miinukset
Liian pienet sivupeilit
Karkeajakoinen lämmönsäätö 

Jälkimaku:
Fiat Talento on ominaisuuksiltaan sopiva kevyen tavaran kuljetukseen ja ohjaamossa viihtyvät keskikokoiset henkilöt. Sen hiljainen ja taloudellinen kyyti maistuu kuljettajallekin, sillä ajo-ominaisuudet ovat pakettiautoksi todella hyvät.

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *