Kaasujalka

Koeajossa Kia Rio – Tärkeä uudistus

Julkaissut:

|

21.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Kia Rio – Tärkeä uudistus

Rio on Kian toiseksi myydyin malli ja siksi kyseessä on erittäin tärkeä uudistus.

Uuden Kia Rion linjat ovat muuttuneet jopa vähän konservatiivisempaan suuntaan, mutta edeltäjäänsä nähden uusi Rio on merkittävästi tyylikkäämpi ja särmikkäämpi. Ero ei ole iso, mutta kuitenkin hyvin ratkaiseva. Sen auton suunnittelusta vastaava Peter Schreyer osaa. Rio näyttää hyvin saksalaiselta. 

Rio-malliston hinnat alkavat 15 591 eurosta ja tuolloin on kyseessä 82-hevosvoimainen 1.2-litran vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu versio. Automaattivaihteisto on saatavana ainoastaan 1.4-litraisen bensamoottorin kanssa. Edullisin diesel lähtee 17690 eurolla 

Varsin tyylikäs

Pienempien kokoluokkien autojen valmistamisessa joudutaan luonnollisesti käyttämään edullisempia materiaaleja ja usein myös näkyy ja tuntuu. Uudessa Kia Riossa tilanne on toinen. Ohjaamo on hyvin pelkistetty, mutta silti varsin tyylikäs ja materiaalivalinnat onnistuneita

Sisätilat ovat kasvaneet pidentyneen akselivälin ansiosta ja tavaratilakin on kasvanut 37 litraa ollen nyt 325 eli prosentuaalisesti kasvu on merkittävä. Ajoasento on ihan kelvollinen, mutta pitkä kuljettaja ei saa läheskään niin mieleisekseen kuin esimerkiksi Polossa.

Heikko alavääntö

Litranen moottori käy mukavan äänettömästi, mutta alavääntö on aika onneton. Toisaalta tilanne on sama kaikilla kilpailijoillakin. Arki taittuu asiallisesti, mutta sen suurempaa iloa ei suorituskyvystä saa. Paperilla arvot näyttävät paremmilta miltä käytännössä tuntuu.

Näissä pienemmän kokoluokan autoissa sisätilat on saatu todella väljiksi, koska matkustamo on käytännössä renkaiden päällä. Hyvien tilojen kääntöpuolella onkin rengasmelu, jota antautuu etenkin Suomen teillä ikävästi

Ajoltaan uusi Kia Rio on ihan asiallinen tapaus. Ohjaus on mukavan tunnokas ja alusta toimii asiallisesti. Tämä toimittaa tehtävänsä juuri kuten kuuluukin. Ehdottomasti luokkansa kärkeä. Puhtaasti kaupunkiajoa pitänyt koeajomme nosti kulutuksen yllättävän kovaksi, sillä menovettä kului 8.2 litraa satasella.

Kia Ro EX T-GDI 120 hv Premium Pack
Hinta: 20 332 euroa
Iskutilavuus: 998cm3
Teho: 120hv/6000 kierr/min
Vääntö: 172Nm / 1500-4000 kierr/min
Paino: 1248kg
Tavaratila: 325l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4065, 1725, 1450, 2580mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 10.2s
Huippunopeus: 190km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.7l
Päästöt: 107g/km
Koeajon kulutus: 8.2l 

Plussat
Muotoilu
Tilat
Varustetaso 

Miinukset
Ajoasento pitkälle kuskille
Moottorin alavääntö
Kulutus (varauksin) 

Jälkimaku
Uudessa Kia Riossa on perusasiat kunnossa. Auto näyttää erittäin hyvältä ja tarjoaa mukavan väljät tilat.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo MB E-sarjan Cabrio – Kangaskattoinen unelma
Koeajo Seat Leon FR – Miellyttävä päivitys
Koeajo Kia Picanto – Picanto jämäköityi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *