Kaasujalka

Koeajo MB E220d All-Terrain – Salonkikelpoinen

Julkaissut:

|

7.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MB E220d All-Terrain – Salonkikelpoinen

Mercedes-Benz valloittaa jälleen yhden mallikategorian, kun E-sarjan All-Terrain saapui markkinoille.

E-sarjasta on puuttunut korkeamalla maavaralla varustettu henkilöauto, mutta nyt tilanne on korjattu. Uusi All-Terrain haastaa ensimmäisen kerran Audin Allroadin ja Volvon XC90 -mallit. All-Terranin tekee sen vielä varsin vakuuttavasti. 

All-Terrain tulee aina ilmajousituksella varustettuna ja luonnollisesti nelivetoisena Vaihteistona on 9-vaihteinen perinteinen automaattivaihteisto, jonka toiminta on markkinoiden parhaita. Kaksoiskytkentävaihteistot kalpenevat tämän rinnalla.

Mallistossa on tällä hetkellä vain tämä yksi moottorivaihtoehto, mutta myöhemmässä vaiheessa tulee myös kolmelitrainen diesel 350d

Maastokelpoinen  

Ilmajousitteista alustaa pystyy nostamaan ja se auttaa hurjasti. Esimerkiksi tutun kallion ylittäminen ei olisi onnistunut ilman maavaran nostoa sillä, etuylitys on niin suuri.

Selviää hyvin ristiriipunnasta, joten sen suhteen tällä pärjää hyvin yllättävän pahoissakin paikoissa. Jopa paremmin kuin monet katumaasturit. 

Jättökulma on heikko pitkästä perän ylityksestä johtuen ja siinä antaa paljon tasoitusta oikeille maastureille.

Miellyttävä  

Kuten kaikki uudet E-sarjan Mersut, niin myös tämäkin on äärimmäisen mukava ja miellyttävä matkakumppani. Ilmajousitus toimii hienosti niin kuoppasilla hiekkateillä kuin myös mutkaisilla asfalttiteillä. Autolla on kiva taittaa reippaasti mutkateillä, vaikka ei suoranaisesti sen ominta aluetta olekaan. 

Koeajon aikana menovettä kului 7.1 litraa, joka on varsin asiallinen lukema näin isolle autolle. Samalla moottorilla varustettu takavetoinen coupe selvisi vajaan litran pienemmällä lukemalla.

Mercedes-Benz E220d All-Terrain A
Hinta: 71 259,52 €
Iskutilavuus: 1950cm3
Teho: 192hv/3800 kierr/min
Vääntö: 400Nm/1600 – 2800 kierr/min
Paino: 1780kg
Vetokyky Max:2100kg
Tavaratila: 640l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4933, 1852,1475,2939
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.7.s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.6l
Päästöt:120g/km
Koeajon kulutus: 7.1l

Plussat
Mukavuus
Ajo-ominaisuudet
Ylellisyys 

Miinukset 
Vähän moottorivaihtoehtoja

Jälkimaku 
All-Terrain on oiva valinta, joka tarvitsee korkeampaa maavaraa, mutta haluaa silti nauttia henkilöautomaisesta ajettavuudesta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Dethleffs Trend – Kesämökki pyörien päällä
Koeajo Audi S5 – Matkamiehen GT
Koeajo Seat Leon Cupra – Nopein Seat

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *