Kaasujalka

Koeajo Hyundai i30 – Oikeasti vakava haastaja Golfille

Julkaissut:

|

23.9.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai i30 – Oikeasti vakava haastaja Golfille

Euroopassa suunniteltu, kehitetty ja myös valmistettu uusi ”korealaistaustainen” Hyundai i30 on ihan oikeasti vakava haastaja saksalaisille Volkswagen Golfille ja Ford Focukselle.

Koeajossa Hyundai i30. Jos Hyundain valmistajan tähtäimessä on olla vuoteen 2020 mennessä suurin aasialainen autonvalmistaja Euroopan markkinoilla, niin ei se enää tunnu ollenkaan mahdottomalta ajatukselta. Kolmannen sukupolven i30 haastaa C-segmentissa ihan vakavasti saksalaiset kilpailijansa.

Sattumoisin Hyundai i30 :kin tehdään nyt Tshekeissä: siis samassa maassa niinikään C-segmentissä kovan vastuksen tarjoavan, Volkswagen –konserniin kuuluvan Skoda Octavian kanssa. Mutta siinä missä Skoda on omilla juurillaan, tulee Hyundai sinne ”muukalaisena vieraasta kulttuurista”.

Ripeä ja kepeä

Takaviistosta katsottuna Hyundai i30 jo ulkonäöltäänkin muistuttaa hyvin paljon juuri Golfia. Puskurin ylälaitaan nostetut takasumuvalot luovat peräpäälle leveän ilmeen.

Keulalle puolestaan luo ilmettä uudelleen muotoiltu etusäleikkö. Alaspäin kapeneva Cascading Grille -säleikkö on löytänyt inspiraationsa virtaavasta sulasta teräksestä ja kuvaa sekä voimaa että liikettä. Se varmasti on aiempaa, hiukan tylsää keulamaskia enemmän eurooppalaiseen makuun.

Sisätiloissa on pyritty selkeyteen ja toiminnot keskittyvät kosketusnäytölliseen viihdejärjestelmään. Perusmallissa näyttö 5-tuumainen, koeajoautossa 8-tuumainen navigaatipaketin takia. Järjestelmää on helppo käyttää.

Etupenkillä istutaan tilavasti ja säätövarat ovat ihan asialliset. Muistipaikoilla ja sähkösäädöillä varustettu kuljettajan penkki oli lisävaruste, mutta sen liukuminen taka-asentoon autosta poistuttaessa sai olon tuntumaan jopa todellisuutta ylellisemmältä.

Iloisimman yllätyksen Hyundai i30 tarjosi liikenteessä: auto reagoi uusitun ohjaustehostuksen ansiosta nopeasti ratin kääntämiseen, alustakin toimii töyssyihin ajaessa mukavasti myötäillen.

1.4-litrainen ja 140-hevosvoimainen bensaturbo kuljettaa i30:tä moottoritielläkin melko kepeästi, tallaa ei tarvitse painaa raskaalla jalalla.

Kiusallinen rengasmelu

Moottorin äänet ja tuulensuhinat pysyvät hyvin ohjaamon ulkopuolella, mutta rengasmelu on yllättävän kova jopa vähän sileämmilläkin teillä suuremmissa nopeuksissa. Kaupunkinopeudessa melu ei niinkään vielä häiritse.

Alusta toimii mukavasti, mukavuus ja ohjaustuntumakin on miellyttävä, kaarteisiinkin i30 menee mukavasti ja loogisesti.

Koeajoautossa oli 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti. Se tekee varsinkin kaupunkiajosta mukavaa, vaikka antaakin aina välillä odottaa itseään liikennevaloista liikkeelle ponkaistessa.

 

Tämähän sinänsä on tyypillistä tälle vaihteistotyypille muissakin pienimoottorisissa autoissa. Kyllä sen kanssa kuitenkin pärjää.

Koeajoauton varustetaso oli ripauksen ylellisyyttä tarjoava Style, alemmat varustetasot ovat Classic ja Comfort. Jo Comfort-perustaso sisältää kattavan listan turvallisuutta parantavia varusteita.

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7DCT
Moottori 1 353 cm3, R4 turbo
Teho: 140 hv
Vääntö: 242 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,2 s
Huippunopeus: 205 km/h
Yhd. kulutus: 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Pit.lev.kork.aks.väli. 4 340, 1 795, 1 455, 2 650 mm
Tavaratila 395-1 301 l

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *