Kaasujalka

Koeajo Ford Ranger – Komea ilmestys

Julkaissut:

|

17.9.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Ranger – Komea ilmestys

Uusi Ranger kiiltää upeasti metallinhohtomustana auringon valossa. Kromikaaret lavalla ja komeat astinlaudat vain parantavat ulkonäköä.

Kahden hengen lisäksi hyttiin mahtuu tavaraa kaappariovien taakse ja lavalle loput. Tällä tavara-autolla olisi mentävä metsään möyrimään, melkein hävettää. Sinne se kuitenkin on suunniteltu, joten hidas neliveto, lukot ja Off Road –asetus päälle ja auraamattomalle mökkitielle ryömimään.

Melko peto etenemään

Ratti on muhkean iso ja se muistuttaa kuorma-auton rattia. Käyntiääni 2.2-litraisessa dieselissä on ajoittain työkonemainen, mutta se sopii tähän. Maastossa edetään hitaasti mutta varmasti. Usko meinaa välillä horjua, mutta Ranger se vain etenee. Kun ei ole varmistajia mukana ja vinssikin puuttuu keulalta, on viisainta jättää pahimmat paikat kokeilematta. Selvää kuitenkin on, että tämä auto on koreasta ulkonäöstään huolimatta aivan oikea työkalu hankaliin olosuhteisiin. Haluan vain palauttaa auton ehjänä, vaikka mieli tekisi runtata ojan yli oikein kunnolla.

Takaisin kestopäällysteelle

Maantiellä Rangerilla ajelee myös mielikseen. Moottorin puhti tosin ei aivan ole luokkansa terävintä. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei aikaa 7.9 sekuntia, esimerkiksi 170 heppainen Transit oli huomattavasti ripeämpi vastaavassa koitoksessa. Kulutus pysyi nippanappa alle kymmenen litran keskikulutuksessa muutaman sadan kilometrin koeajon aikana. Toisaalta tämän auton tyyliin sopii hyvin rauhallinen ajotapa rajoituksia noudattaen, silloin kulutuskin tippuu alle yhdeksän litran satasella. Jousitus on tukeva ja kuopat kyllä tuntee takapuolessaan, kuormattuna kyyti tasoittuu jo kummasti. Kaupungissa täytyy ottaa välillä ennakkoa reilun kääntösäteen vuoksi, varsinkin neliveto päällä auto on suorastaan kankea kääntymään.

Veturiksi sopiva?

Rangerin perään on helppo kuvitella hevoskärry tai traileri. Kohtuullisilla painoilla se tulee mukavasti perässä, mutta maksimipainoilla meno alkaa hyytymään. Tehokkaampi 200-heppainen versio löytyy myös mallistosta, jos 160 konia ja 370 newtonmetriä eivät riitä. Ajokortista on syytä löytyä riittävästi kirjaimia, kun perään laitetaan vähänkin isompi kärry. Aisaan peruuttaminen on helppoa peruutuskameran kanssa, joka näyttää myös vetokoukun liikeradan. Loppuyhteenvetona sanoisin, että Ranger on miehekäs työkalu jolla kehtaa liikkua keskikaupungillakin.

Ford Ranger Super Cab Limited 2.2 TDCi 160 hv A6 4×4
Koeajoauton hinta varusteineen 52.380 €
Päästöt 207 g/km
EU-kulutus 7.8 l/100 km
Kokonaismassa 3200 kg
Vetokyky 3500 kg
Maavara 229 mm
Takuu 5 vuotta/150 000 km

Plussat
Katu-uskottava ulkonäkö
Maasto-ominaisuudet

Miinukset
Ei kovin ketterä
Moottorista puuttuu terävyys

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa Kia Rio – Tärkeä uudistus
Koeajo Hyundai Ioniq electric – Perheauto kaupunkiin
Koeajo MB E220d All-Terrain – Salonkikelpoinen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *