Kaasujalka

Koeajo Fiat Fullback – Avolava-Fiat?

Julkaissut:

|

8.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Fiat Fullback – Avolava-Fiat?

Ensimmäisenä mieleen tulee takavuosien FSO-Polle, vaikka sekään ei ollut aito Fiat. Tämä nykyinen versio ei kyllä yhtään muistuta sitä. Mitä ihmettä, pitääkö kaikkea muuttaa?

Onneksi pitää. Fiat on tuonut hiljattain markkinoille uuden Fullbackin, tällaista ei ole Suomessa ennen nähty. Sen muodot ovat tosin jostain melko tuttuja, Mitsubishi L200 on sen lähisukulainen. Koeajossa oli Fullbackin tehokkain huippuversio, paperilla arvot olivat aika kovat.

Tehokas moottori

Koeajoauton kone oli malliston ainoa vaihtoehto, 180 hevosvoimaa ja vääntöäkin 430 newtonmetriä. Tosin paras vääntö saavutetaan 2500 minuuttikierroksella ja suurin teho 3500 kierroksella. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on vielä aika pitkäksi välitetty, niinpä kahdeksankympin vauhdissa kutosvaihteella kierroksia on vain 1300. Turbo herää käytännössä kunnolla eloon 1500 kierroksen paikkeilla, jolloin vääntöä on käytössä noin 400 newtonmetriä. Lyhyemmillä välityksillä tai ensi vuonna tulevalla automaattivaihteistolla varustettuna Fullback tuntuisi varmaan pirteämmältä, mutta ei sillä tällaisenakaan tientukkeena tarvitse olla.

Hiljainen ja mukava

Melutaso pysyy mukavan matalana moottoritielläkin. Ajaessa kyllä huomaa olevansa kovajousisella tavara-autolla liikkeellä, mutta jousitus on mielestäni yllättävänkin mukava pick-upiksi. Pitkät välitykset pienentävät sinänsä raakakäyntisen dieselin raksutusta, ja samalla pudottavat kulutuksen pienimmillään jopa kuuden litran paikkeille. Koko koeajon keskikulutukseksi mittasin 7.6 litraa satasella, mutta talvella neliveto päällä keskikulutus saattaa nousta helpostikin kympin paikkeille. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin pirteät 6.9 sekuntia kolmosvaihteella. Nollasta sataan pyrähdetään valmistajan ilmoituksen mukaan 10.4 sekuntia, arvot ovat siis hyvin linjassa.

Kahden hengen kuljetin

Kaksi pitkääkin henkilöä matkustavat väljästi etupenkeillä. Takaovista voi tavaraa lastata säältä suojaan takapenkin paikalle tehtyyn tilavaan kaukaloon. Lavalle mahtuu vain 1.5 metriä pitkä esine, joten yli tuhannen kilon kantavuus ei ihan heti tule vastaan rajoitteena. Vetokykyä luvataan 3100 kiloa ja silloin on syytä ajella aika pienillä vaihteilla, muuten puhti käy vähiin. Kääntöympyrä on luokkansa pienimpiä, joten Fullback on ketterä pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa. Neliveto päällä auto on sitten huomattavasti kankeampi, pehmeän metsäautotien pistossa saa hidasta ohjausta veivata ihan tosissaan.

Kilpailu kiristyy

Fiat Fullback on ihan pätevä työkalu huonojen teiden kulkijoille. Se ei erityisesti erotu muista lava-autoista ominaisuuksiltaan, mutta se tuntuu tasaisen varmalta tuotteelta niin maastossa kuin maantielläkin. Ja ehkä pieni ”traktorimaisuus” vain lisää katu-uskottavuutta, raaka dieselin murina ikäänkuin sopii tämän auton luonteeseen. Takuu Fiatilla on parempi kuin monella kilpailijalla, viisi vuotta tai 200 000 kilometriä. Kunnon työkalu kestää kyllä isältä pojalle, jos se vain on laadukas ja hyvin tehty.

Fiat Fullback 2.4 Double Cab Pack Premium 4×4
Koeajoauton hinta 41 843,33 €
Iskutilavuus 2442 cm3
Teho 180 hv/3500 k/min
Vääntö 430 Nm/2500 k/min
Kokonaispaino 2905 kg
Kantavuus 1030 kg
Auton pituus 5285 mm
Akseliväli 3000 mm
Maavara 205 mm
EU-kulutus 6.4 l/100 km
Päästöt 169 g/km
Koeajon kulutus 7.6 l/100 km

Plussat
Hyvä etenemiskyky maastossa
Miellyttävän hiljainen ja taloudellinen maantiellä

Miinukset
Turhan pitkät välitykset varsinkin kuormattuna
Pitkän ohjaamon myötä lyhyt lava

 

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajossa Kia Rio – Tärkeä uudistus
Koeajo Hyundai Ioniq electric – Perheauto kaupunkiin
Koeajo MB E220d All-Terrain – Salonkikelpoinen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *