Kaasujalka

Koeajo Skoda Octavia – Octavia sai uuden ilmeen

Julkaissut:

|

1.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Octavia – Octavia sai uuden ilmeen

Skoda Octavia sai malliuudistuksessa entistä dynaamisemman keulailmeen. Myös viisi uutta avustinjärjestelmää lisäävät mukavuutta ja turvallisuutta.

Octavian uuden keulan ilmeen huomaa heti, pelkästä kevyestä faceliftistä ei ole kysymys. Jäähdyttimen säleikkö on aiempaa leveämpi ja ajovalot taittuvat sitä kohti tyylikkäästä.

Ambition-varustelusta alkaen tarjolla ovat myös uudet täys-LED-ajovalot.

Hämeenkylän K-marketin pihalla eräs ns. elämänsä parhaat päivät elänyt laitapuolen mies tuli pummimaan rahaa ja yritti auttaa asiaansa kehumalla koeajossani ollutta Skodaa ”tshekki-Ferrariksi”.

No, ei sentään tshekki-Ferrari, mutta ehkä sentään ainakin tshekki-Alfa tai tshekki-Audi.

Perästä Octavia Combi on melko samannäköinen kuin ennenkin, eikä siinä ole mitään vikaa. Vuonna 2013 peräpääkin muotoiltiin rohkeammin ja silloin uudistus oli erittäin onnistunut.

Runsas turvavarustelu

Koeajoautona oli 1.4-litrainen TSI DSG-automaattilaatikolla ja Style-varustetasolla.

Ensin kyyti tuntui iäkkäämmänkin C-sarjan Mersun jälkeen karkeilla pinnoilla hiukan äänekkäällä, ehkä rengasvalinnoista johtua. Mutta pienen totuttelun jälkeen meno Octavialla alkoi tuntua tutulta. Siitähän ei pääse mihinkään, että käyttöautona ja ajettavuudeltaan Octavia on mainio peli, jonka suosiota ei käy ihmetteleminen.

Valoisat vaaleat materiaalit tekevät sisätiloista viihtyisän. Ylellisyyden fiilistä tuo koeajettuun Style-varusteltuun Combiin tuo ennen kaikkea vakiona oleva oviverhousten tunnelmavalaistus.

Uudistus näkyy myös täydellisempänä turvavarusteluna.  Automaattisessa hätäjarrutuksessa on myös jalankulkijatunnistus, ja kaistanvaihdot hoituvat entistä varmemmin kuolleen kulman varoituksen ansiosta. Peruuttamista helpottaa risteävän liikenteen varoitus. Jos auto on vaarassa saada osuman, jarrutus toimii automaattisesti.

Peruutuskameran näkymä 9.2-tuumaisella näytöllä on iso ja selkeä.

Lisää pituutta

Ulkomitoiltaan niin Octavian 5-ovinen hatchback kuin farmarikin ovat kasvaneet pituutta, combi-farmari on saanut sitä lisää 8 mm ja on nyt kaikkiaan 4 667 mm pitkä. Taka-akselin raideleveys on suurentunut malliversiosta riippuen 20-30 mm.

Akseliväli on edelleen 2 686 mm, mutta on edelleen poikkeuksellisen pitkä perheautoluokassa. Ulkomittojen kasvamisesta hyötyvät niin kuljettaja kuin matkustajatkin, ja matkatavaroille on tässä sarjassa tilaa hulppeasti. Tavaratila on nyt takapenkit perusasennossa 590 litraa, penkit kaadettuina tilavuus kasvaa 1580 litraan.

Jos olivat monitoiminäytöt ennenkin selkeät ja helpot lukea, niin nyt ne ovat sitä vieläkin enemmän.

Ajaminen uudella Octavialla on samanaikaisesti kevyttä ja kuitenkin vakaata. Koeajoauton 150-hevosvoimainen bensaturbo liikuttaa kansansuosikkia riittävän rivakasti. 250 newtonin vääntö on perheluokan autoon vähintään riittävä.

Lisävarusteena saa iskunvaimennuksen säätämisen mahdollistavan, 3 eri asetusta sisältävän mukautuvan alustan säätöjärjestelmän. Koeajoautosta sellainen myös löytyi. Octavian jousitus osoittautui toimivaksi kotikadun tietyömaan runtelemalla asfaltilla, joka osittain on muuttunut kuoppaiseksi hiekkatieksi.

Skoda Octavia 1.4 TSI Style DSG Autom.
Hinta: 30 507,31 €
Hinta lisävarusteineen: 39 222,84 € (
Moottori: 1395 cm3
Suurin teho: 150 hv
Suurin vääntö: 250 Nm
Huippunopeus: 216 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 l/100 km
Yhdistetty kulutus: 5.1 l/100 km
Co2 (yhdistetty): 117 g/km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *