Kaasujalka

Koeajo Audi Q2 – Trendikäs pienisuuri

Julkaissut:

|

23.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi Q2 – Trendikäs pienisuuri

Audin pienin kompakti katumaasturi Q2 on trendikkään kaupunkilaisen toive. 

Audin katumaasturien valikoima on vertaansa vailla ja siitä varmasti löytyy versio lähes jokaiseen tarpeeseen. Nyt saimme koeajoon uusimman tulokkaan, Q2:n. Tuntuu siltä, että katumaasturivalikoima vaan kasvaa.

Siinä missä isoveli Q3 vaikuttaa vähän hassun kapealta ja korkealta, Q2 on sulavalinjainen ja sporttinen. Molemmat mallit jakavat saman pohjalevyn, joten näiden akselivälikin on sama. 

Q2:een on tarjolla kaksi eri kokoista (116 ja 150hv) bensamoottoria sekä kolme eri tehoista dieseliä. Malliston hinnat alkavat 27 628,35 eurosta ja tuolloin saa litran koneella varustetun bensakoneen. Sen saa myös S tronic-vaihteistolla ja hintaa tulee lisää noin 1800 euroa.

Edullisin diesel maksaa 28 602,77 euroa. Edullisimman nelivedon mukana tulee myös S tronic-vaihteisto ja 150 heppainen versio maksaa 36 327,05 euroa. 

Me saimme koeajoon 150-heppaisen automaattivaihteisen bensaturbon ja voisin kuvitella, että tästä tulee myydyin versio.

Vaikka Q2 ei muotoilultaan tarjoa oikeastaan mitään ihmeellistä tai uutta, mutta silti auto keräsi ihmisten katseita. Ilmeisesti kiinnostusta Q2:een löytyy. Q2 on sporttisen ja linjakkaan näköinen. Sitä korostaa suhteellisen korkea vyötärölinja suhteessa auton korkeuteen ja se luo vaikutelman matalammasta ja leveämmästä kuin oikeasti onkaan. 

Kuljettajan paikalla istuu mielellään, kuten Audeissa aina. Pitkän kuljettajankin taaksekin mahtuu edes jotenkuten istumaan

Ison auton fiilis 

Auto on tarkan saksalaisen insinöörin taidonnäyte, jonka suoritus hipoo täydellisyyttä. Autossa on ehkä aavistuksen pintakova alusta ja sen huomaa terävissä kuopissa. Ehkä se on jo hiusten halkomista.

Kaikki vaan toimii kuin ajatus. Suorituskyky on mukavan ripeää, eikä tällä jää jalkoihin arkiliikenteessä. Ohitukset sujuvat mukavasti.

Koeajon kulutus jäi puolitoistalitraa satasella pienemmäksi kuin pienemmällä koneella varustetun Renault Kadjarin ja nyt menovettä kului kaupunkipainotteisessa ajossa alle 7 litraa.

 

Audi Q2 1.4 TFSI S Tronic

Hinta: 34 420,28€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 36 193,79€
Iskutilavuus: 1395cm3
Teho: 150hv/5000-6000 kierr/min
Vääntö: 250Nm/1500 – 3500 kierr/min
Paino: 1355kg
Vetokyky max: 1500kg
Tavaratila: 405l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 191, 1 794, 1 508, 2601
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.5s
Huippunopeus: 212km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.2l
Päästöt: 119g/km
Koeajon kulutus: 6.9l  

Plussat
Ajettavuus
Toimiva kokonaisuus

Miinukset
Aavistuksen pintakova jousitus 

Jälkimaku
Q2 on mainio auto. Se tarjoaa hyvät ajo-ominaisuudet ja hieman korkeamman maavaran.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *